The PME of Brazilian border municipalities: Diagnosis of the goal for management
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v35.10499Keywords:
Plano Nacional de Educação, Democratic Management, Elementary School, MonitoringAbstract
Based on the evaluation and monitoring of the Plano Municipal de Educação [Municipal Education Plan] of two border municipalities in the state of Mato Grosso do Sul, Mundo Novo and Ponta Porã, this study aims to analyze whether and how Goal 19 and its strategies are being met. We worked with the Plano Nacional de Educação [National Education Plan], the Plano Municipal de Educação and the Monitoring Report for these municipalities. The results show that democratic management has not been implemented in public schools, as the strategies of Goal 19 have not yet been met, but are still in progress, even though the plans are about to expire. In addition, Goal 19 poses challenges for educational planning, given that the implementation of democratic management has not been so far at the center of government actions.
Downloads
References
Alves, A. V. V. (2014). Fortalecimento dos conselhos escolares: Propostas e práticas em municípios sul-mato-grossenses. Editora UFGD. https://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/bitstream/prefix/1899/1/fortalecimento_conselhos_escolares.pdf
Alves, A. V. V., Alves, A. G. de R., & Viegas, E. R. dos S. (2020). A gestão educacional nos planos de educação: Do nacional ao municipal. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 15(1), 719-734. https://doi.org/10.21723/riaee.v15iesp.1.13345
Alves, A. V. V., & Freitas, D. N. T. (2008). Gestão democrática na literatura educacional: Concepções, condições, barreiras e entraves. In D. N. T. Freitas, & N. A. S. F. Fedatto (Orgs.), Educação Básica: Discursos e práticas político-normativas e interpretativas (pp. 133-153). Editora da UFGD. https://files.ufgd.edu.br/arquivos/arquivos/78/EDITORA/catalogo/educacao-basica-discursos-e-praticas-politico-normativas-e-interpretativas.pdf
Alves, A. V. V., & Santos, J. C. dos. (2019). Mecanismos da gestão democrática da escola expressos nas normas educacionais brasileiras. Revista Estudos Aplicados em Educação, 4(8), 36-45. https://doi.org/10.13037/rea-e.vol4n8.6267
Bordignon, G. (2014). Planos de governo e políticas de estado: Muitos planos, pouco planejamento. In D. B. Souza, & A. M. Martins (Orgs.), Planos de educação no Brasil: Planejamento, políticas, práticas (pp. 29-53). Loyola.
Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. (1988). Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.htm
Emenda Constitucional n. 59, de 11 de novembro de 2009. (2009). Acrescenta § 3º ao art. 76 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias para reduzir, anualmente, a partir do exercício de 2009, o percentual da Desvinculação das Receitas da União incidente sobre os recursos destinados à manutenção e desenvolvimento do ensino de que trata o art. 212 da Constituição Federal, dá nova redação aos incisos I e VII do art. 208, de forma a prever a obrigatoriedade do ensino de quatro a dezessete anos e ampliar a abrangência dos programas suplementares para todas as etapas da educação básica, e dá nova redação ao § 4º do art. 211 e ao § 3º do art. 212 e ao caput do art. 214, com a inserção neste dispositivo de inciso VI . Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc59.htm
Fernandes, F. S. (2006). Planejamento educacional: Conceitos, definições e mudanças. Recompilando e relendo as concepções latino-americanas da década de 1980 e início de 1990 [Tese de doutorado]. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”.
Gimenes, P. C., & Alves, A. V. V. (2021). A concepção de gestão no planejamento da educação. Educação e Fronteiras, 11(1), Artigo e021019. https://doi.org/10.30612/eduf.v11iesp.1.16513
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2010). Censo 2010. Ponta Porã. https://censo2010.ibge.gov.br
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2022). Censo 2022. Mundo Novo. https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ms/mundo-novo/panorama
Ledur, J. J., & Alves, A. V. V. (2023). A garantia da Educação Infantil no Plano Municipal de Educação de Ponta Porã/MS. In E. Scaff, M. A. Aguiar, & A. M. Martins (Orgs.), Relações federativas e as metas e estratégias dos Planos Municipais de Educação (pp. 158-179). Anpae.
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. (2014). Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm
Lei n. 4.100, de 2 de junho de 2015. (2015). Aprova o Plano Municipal de Educação de Ponta Porã-MS e dá outras providências. Ponta Porã, MS. http://www.pontapora.ms.gov.br/leis/37.pdf
Lei Ordinária n. 1.004, de 3 de julho de 2015. (2015). Aprova o Plano Municipal de Educação de Mundo Novo-MS e dá outras providências. Mundo Novo, MS.
Ministério da Educação. (2014). Planejando a Próxima Década Alinhando os Planos de Educação. MEC. https://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_alinhando_planos_educacao.pdf
Ministério da Educação. (2016). PNE em Movimento. Caderno de Orientações para Monitoramento e Avaliação dos Planos Municipais de Educação. MEC. http://pne.mec.gov.br/images/pdf/publicacoes/pne_pme_caderno_de_orientacoes_final.PDF
Minuchin, S. (1982). Famílias: Funcionamento e tratamento. Artes Médicas.
Montiel, L. W. T., Carvalho, P. da S., & Almeida, R. M. R. de. (2021). A profissionalização docente no município de Mundo Novo-MS. Jornal de Políticas Educacionais, 16, Artigo e83104. http://educa.fcc.org.br/pdf/jpe/v15/1981-1969-jpe-15-e83104.pdf
Oliveira, D. A. (2011). Das políticas de Governo à política de Estado: Reflexões sobre a atual agenda educacional brasileira. Educação & Sociedade, 32(115), 323-337. https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000200005
Oliveira, J. F., Aguiar, M. A. da S., Dourado, L. F., Azevedo, J. M. L. de, & Amaral, N. C. (2016). Planos Estaduais, Distrital e Municipais de Educação: Caderno Temático 4 (Série Cadernos Anpae, Vol. 29). CCS. https://www.seminariosregionaisanpae.net.br/BibliotecaVirtual/1-Cadernos/4Caderno.pdf
Palumbo, D. J. (1994). Public Policy in América – Government in Action (2a ed., pp. 8-24). Harcourt Brace & Company.
Peroni, V. M. V. (2008, 22-24 junho). Políticas públicas e gestão da educação em tempos de redefinição do papel do Estado. In Anais do 7. Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul (pp. 1-15). Univali. http://cristinasiqueira.pbworks.com/f/pol%25EDticas_publicas_e%2520gestao_da_educacao_veraperoni.pdf
Portaria n. 125, de 21 de março de 2014. (2014). Estabelece o conceito de cidades-gêmeas nacionais, os critérios adotados para essa definição e lista todas as cidades brasileiras por estado que se enquadram nesta condição. Ministério da Integração Nacional. Brasília, DF. https://www.diariodasleis.com.br/legislacao/federal/226680-conceito-de-cidades-gumeas-nacionais-os-criturios-adotados-para-essa-definiuuo-estabelece-o-conceito-de-cidades-gumeas-nacionais-os-criturios-adotados-para-essa-definiuuo-e-li.html
Ramos, M. P. (2009). Aspectos conceituais e metodológicos da avaliação de políticas públicas e programas sociais. Planejamento e Políticas Públicas, (32), 95-114. https://www.ipea.gov.br/ppp/index.php/PPP/article/view/11/16
Santana, M. L. da S. (2018). Práticas pedagógicas na região de fronteira: Um olhar a partir de escolas de Ponta Porã. Educação, 43(1), 75-88. https://doi.org/10.5902/1984644423299
Saviani, D. (2011). Plano Nacional de Educação, a questão federativa e os municípios: O regime de colaboração e as perspectivas da educação brasileira. Fundação Grobis. https://grabois.org.br/wp-content/uploads/2021/11/arquivo_16_447_2559.pdf
Scaff, E. A. S. (2007). Cooperação internacional para o planejamento de educação brasileira: Aspectos teóricos e históricos. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 88(219), 331-344. http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/1471/1210
Secretaria Municipal de Educação de Mundo Novo. (2022). Relatório de Monitoramento e Avaliação do Plano Municipal de Educação (PME) de Mundo Novo-MS. Período 2020/2021. Mundo Novo, MS.
Secretaria Municipal de Educação de Ponta Porã. (2023). Relatório de Monitoramento de 2022 do Plano Municipal de Educação (PME) de Ponta Porã. Ponta Porã, MS.
Souza, Â. R. de. (2018). Apresentação: Gestão da Escola Pública. Educar em Revista, 34(68), 9-14. https://www.scielo.br/j/er/a/94tcnMSNcSRj3N9cnn4Lt5y/format=pdf&lang=pt
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).