Inequality of opportunity in the 2016 National Literacy Assessment in 2016
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v34.10119Keywords:
Inequality of Opportunity, Literacy, AssessmentAbstract
The present article investigates the inequality of opportunity in children’s access to appropriate levels of reading, writing and mathematics. To this end, Human Opportunity Indicators were used to calculate the results of the 2016 Avaliação Nacional da Alfabetização [National Literacy Assessment]. The results indicate considerable problems in the three dimensions analyzed, aggravated by adopting a more demanding standard of what would be an appropriate level of learning. The estimated indicators ranged between 0.41 and 0.61 for the least demanding criterion, and between 0.07 and 0.23 for the most demanding learning criterion. Shapley’s decomposition shows that inequality of opportunity in access to a good education is linked mostly (90%) to the socio-economic level of schools and their geographic location.
Downloads
References
Albernaz, A., Ferreira, F., & Franco, C. (2002). Qualidade e equidade no ensino fundamental brasileiro. Pesquisa e Planejamento Econômico, 32(3), 453-76.
Andrade, D. F., Tavares, H. R., & Valle, R. C. (2000). Teoria da Resposta ao Item: Conceitos e aplicações. Associação Brasileira de Estatística.
Araújo, S. M. de, Farias Souza, W. P. S. de, & Malbouisson, C. S. (2019). Desigualdade de oportunidades na educação fundamental no Brasil: Analisando o papel das circunstâncias da infância. In Anais do Encontro Nacional da Associação Brasileira de Estudos Regionais e Urbanos. Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.
Arneson, R. (1989). Equality and equal opportunity for Welfare. Philosofical Studies, 56(1), 77-93. https://www.jstor.org/stable/4320032 DOI: https://doi.org/10.1007/BF00646210
Barros, R. P., Ferreira, F., Vega, J., & Chanduvi, J. (2009). Measuring inequality of opportunities in Latin America and the Caribbean. World Bank Publications e Plagrave McMillan. DOI: https://doi.org/10.1596/978-0-8213-7745-1
Carvalho, M. M., & Waltenberg, F. D. (2015). Desigualdade de oportunidades no acesso ao ensino superior no Brasil: Uma comparação entre 2003 e 2013. Economia Aplicada, 19(2), 369-396. https://doi.org/10.1590/1413-8050/ea124777 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-8050/ea124777
Cohen, G. A. (1989). On the currency of egalitarian justice. Ethics, 99, 906-944. https://www.jstor.org/stable/2381239 DOI: https://doi.org/10.1086/293126
Danyluk, O. S. (1998). Alfabetização Matemática: As primeiras manifestações da escrita infantil. Sulina.
Diaz, M. (2012). (Des)igualdades de oportunidades no ensino médio brasileiro: Escolas públicas e privadas. Revista Economia, 13(3), 553-568.
Dill, H. C., & Gonçalves, F. (2012). Índice de oportunidade no Brasil entre 1999 e 2009: Estimação e decomposição através do valor de Shapley. Pesquisa e Planejamento Econômico, 42(2), 187-210.
Dill, H. C., & Gonçalves, F. (2013). Igualdade de oportunidades entre os estados brasileiros: Uma análise microeconométrica a partir dos dados da PNAD 2009. Nova Economia, 23(2), 307-328. https://doi.org/10.1590/S0103-63512013000200003 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-63512013000200003
Dworkin, R. (1981). What is equality? Part I: Equality of Welfare. Philosophy & Public Affairs, 10, 185-246. https://www.jstor.org/stable/2264894
Ferraro, A. R. (2009). História inacabada do analfabetismo no Brasil. Cortez Editora.
Ferreira, F. H. G., & Gignoux, J. (2011). The measurement of inequality of opportunity: Theory and application to Latin America. Review of Income and Wealth, 57(4), 622-657. https://doi.org/10.1111/j.1475-4991.2011.00467.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1475-4991.2011.00467.x
Ferreira, F. H. G., & Peragine, V. (2015). Equality of opportunity: Theory and evidence. World Bank Policy Research Paper, Article 7217. https://doi.org/10.1596/1813-9450-7217 DOI: https://doi.org/10.1596/1813-9450-7217
Figueirêdo, E., Nogueira, L., & Santana, F. L. (2014). Igualdade de oportunidades: Analisando o papel das circunstâncias no desempenho do Enem. Revista Brasileira de Economia, 68(3), 373-392. https://doi.org/10.1590/S0034-71402014000300005 DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71402014000300005
Fleurbaey, M. (2008). Fairness, responsibility and welfare. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:osobl/9780199215911.001.0001
Fleurbaey, M., & Peragine, V. (2013). Ex ante versus ex post equality of opportunity. Economica, 80, 118-130. https://doi.org/10.1111/j.1468-0335.2012.00941.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0335.2012.00941.x
Foguel, M., & Veloso, F. (2014). Inequality of opportunity in daycare and preschool services in Brazil. Journal of Economic Inequality, 12(2), 191-220. https://doi.org/10.1007/s10888-013-9245-8 DOI: https://doi.org/10.1007/s10888-013-9245-8
Gamboa, L., & Waltenberg, F. (2015). Inequality of opportunity for educational achievement in Latin America: Evidence from PISA 2006-2009. Economics of Education Review, 31(5), 694-708. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2012.05.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2012.05.002
Hoyos, A., & Narayan, A. (2012). Inequality of opportunities among children: How much does gender matter? In World Development Report 2012: Gender Equality and Development. World Bank Publications. DOI: https://doi.org/10.1596/27452
Hufe, P., Peichl, A., Roemer, J., & Ungerer, M. (2015). Inequality of income acquisition: The role of childhood circumstances. ZEW Discussion Papers. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2710665
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2009). Síntese de indicadores sociais: Uma análise das condições de vida da população brasileira. IBGE.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2023). Alfabetiza Brasil. Inep. https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/alfabetiza-brasil/a-pesquisa
Kanbur, R., & Wagstaff, A. (2016). How useful is inequality of opportunity as a policy construct? In K. Basu, & J. Stiglitz (Eds.), Inequality and growth: Patterns and policy (pp. 131-150). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137554543_4 DOI: https://doi.org/10.1057/9781137554543_4
Ministério da Educação. (2012). Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Currículo na alfabetização – Concepções e princípios – Ano 1 – Unidade 1. Ministério da Educação.
Ministério da Educação. (2014). Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Apresentação. Ministério da Educação.
Morais, A. G., & Leal, T. F. (2020). Alfabetização e sua avaliação no Brasil: Um balanço crítico a partir de diferentes pesquisas. Em Aberto, 33(108), 19-24. https://doi.org/10.24109/emaberto. v33i108.4694 DOI: https://doi.org/10.24109/emaberto.v33i108.4694
Ney, M. G., Souza, P. M. de, & Ponciano, N. J. (2015). Desigualdade de acesso à educação e evasão escolar entre ricos e pobres no Brasil rural e urbano. InterSciencePlace, 1(13), 33-55.
Peragine, V. (2011). Review of “measuring inequality of opportunities in Latin America and the Caribbean”. Journal of Economic Inequality, 9, 137-143. https://doi.org/10.1007/s10888-010-9151-2 DOI: https://doi.org/10.1007/s10888-010-9151-2
Procópio, I. V., Freguglia, R. S., & Chein, F. (2015). Desigualdade de oportunidades na formação de habilidades: Uma análise com dados longitudinais. Economia Aplicada, 19(2), 326-348. https://doi.org/10.1590/1413-8050/ea110460 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-8050/ea110460
Rawls, J. (1971). A Theory of Justice. Harvard University Press. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674042605
Roemer, J. (1993). A pragmatic theory of responsibility for the egalitarian planner. Philosophy & Public Affairs, 22(2), 146-166.
Roemer, J. (1996). Theories of distributive justice. Harvard University Press.
Roemer, J. (1998). Equality of opportunity. Harvard University Press. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674042872
Sen, A. (1980). Equality of what? In S. M. McMurrin (Ed.), Tanner lectures on human values (Vol. 1, pp. 197-220). Harvard University Press.
Sen, A. (2000). Desenvolvimento como liberdade. Companhia das Letras.
Shapley, L. (1953). A value for n-person games. In Contributions to the Theory of Games (pp. 307-317). Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400881970-018
Shorrocks, A. (1999). Decomposition procedures for distributional analysis: A unified framework based on Shapley value. Department of Economics, University of Essex.
Soares, J. F., & Bergmann, L. (2020). Avaliação Nacional da Alfabetização: Síntese sobre os resultados das escolas associados a variáveis socioeducacionais. Em Aberto, 33(108), 83-99. DOI: https://doi.org/10.24109/emaberto.v33i108.4297
Soares, M. (2016). Alfabetização: A questão dos métodos. Contexto.
Soares, M. (2020). Alfaletrar: Toda criança pode aprender a ler e escrever. Contexto.
Souza, W. P. S. F., Oliveira, V. R., & Annegues, A. C. (2017). Desigualdade de oportunidades na educação fundamental brasileira: Novas evidências a partir de um índice para o SAEB. Ensaios FEE, 38, 329-356.
Spinillo, A. G. (2013). Alfabetização e consciência metalinguística: Da leitura da palavra à leitura do texto. In R. Maluf, & R. Cardoso-Martins (Orgs.), Alfabetização no século XXI: Como se aprende a ler e a escrever (pp. 138-154). Penso.
Yalonetzky, G. A. (2012). Dissimilarity index of multidimensional inequality of opportunity. The Journal of Economic Inequality, 10(3), 343-373. https://doi.org/10.1007/s10888-010-9162-z DOI: https://doi.org/10.1007/s10888-010-9162-z
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).