Conflicts and mediations: alterity in the context of student feminism

Authors

Keywords:

ALTERITY , SOCIAL CONFLICT , SOCIAL MOVEMENTS: EDUCATION , SOCIAL PSYCHOLOGY

Abstract

In this article, we reflect on the role of alterity in the construction of the activism of a student feminist collective inserted into a federal education institution. It is a participatory study, whose corpus of analysis consists of a field diary, documentary analysis and a conversation group with the participants. The study is in the field of Social Psychology, on the Theory of Social Representations and the Theory of Active Minorities, in dialogue with feminist theorists. We observed that the relationships of alterity form a key point in the creation and performance of the feminist collective participating in the school environment. We concluded that the performance of young women as an active minority played a central role for the collective to achieve its objectives and strengthen its identification with feminism.

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Author Biographies

Vanessa Soares de Castro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)

Psicóloga, Graduada pela Universidade Federal do Rio Grande – FURG (2013), Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Gênero e Sexualidade (NEPGS) do campus Ibirubá, Mestra em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Maria – UFSM.

Adriane Roso, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Psicóloga, doutora em Psicologia (PUCRS), com pós-doutorado em Comunicação (UFSM) e Psicologia Social (Harvard University). Professora Associada na Universidade Federal de Santa Maria – UFSM. Desde 2009, vem liderando o Grupo de Pesquisa SMIC – Saúde, Minorias Sociais e Comunicação.

Camila dos Santos Gonçalves, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Psicóloga, Mestrado em Psicologia, área de concentração Psicologia da Saúde (UFSM). Doutorado em Psicologia Social e Institucional (UFRGS). Docente do Curso de Psicologia da Universidade Franciscana - UFN e Tutora no Programa de Residência Multiprofissional em Atenção Clínica Especializada (UFN).

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Published

2022-02-07 — Updated on 2022-02-07

How to Cite

de Castro, . V. S., Roso, A., & Gonçalves, C. dos S. (2022). Conflicts and mediations: alterity in the context of student feminism. Cadernos De Pesquisa, 52, e08539. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/8539

Issue

Section

Higher Education, Professions, Work