Description of reading competence in elementary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v34.9183

Keywords:

Assessment, Reading, Taxonomy of Educational Objectives, Learning Objectives

Abstract

The present study proposes to develop learning objectives for reading, based on the analysis of descriptor sentences having items from external assessments in the Portuguese language. The main theoretical framework was Bloom’s Revised Taxonomy, associated with the Programme for International Student Assessment 2018 conceptual framework of reading literacy. 1,813 descriptor sentences were used, obtained mainly from the Basic Education Evaluation System, to develop a more precise set of objectives of the terms in the statements that indicate what students are expected to learn. As a result, a set of 84 learning objectives for reading was produced, which can be considered a representative summary of the area of reading assessment, with potential for application in instruction or assessment.

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Author Biographies

Lauren Nogueira Barbosa, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto-MG, Brasil

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1997) e mestrado em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto (2020). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Fundamental.

Daniel Abud Seabra, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto-MG, Brasil

Graduado em Psicologia e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Doutor em Educação pela UFMG, com período Sanduíche na University of Florida. Professor do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Coordenador do Núcleo de Avaliação Educacional (NAVE) da UFOP.

José Francisco Soares, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte-MG, Brasil

Doutor em Estatística pela University of Wisconsin – Madison e pós-doutor em Educação pela University of Michigan Ann – Arbor. É professor emérito da Universidade Federal de Minas Gerais. Foi o primeiro presidente eleito da ABAVE – Associação Brasileira de Avaliação, que em 2011 o escolheu para a homenagem especial. Em 2012 recebeu o prêmio Bunge pelas suas contribuições na área de avaliação educacional. Foi presidente do Inep de fevereiro de 2014 a fevereiro de 2016. Foi membro do Conselho Nacional de Educação por seis anos, onde foi um dos relatores da Base Nacional Comum Curricular. Participou do Conselho Técnico do INEE – Instituto Nacional de Evaluación Educativa do México e foi consultor do BID e da OECD para questões de avaliação educacional. Sua atuação acadêmica está concentrada no estudo de medidas de resultados educacionais, cálculo e explicação do efeito das escolas de ensino básico e indicadores de desigualdades educacionais.

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Published

2023-02-27

How to Cite

Barbosa, L. N., Daniel Abud Seabra, & Soares, J. F. (2023). Description of reading competence in elementary education. Estudos Em Avaliação Educacional, 34, e09183. https://doi.org/10.18222/eae.v34.9183

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Articles