Developmental theory and evaluation in physical Education Classes

Authors

  • Bruna Gisele Barbosa Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro), Paraná-PR, Brasil https://orcid.org/0000-0002-9769-3792
  • Khaled Omar Mohamad El Tassa Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro), Paraná-PR, Brasil https://orcid.org/0000-0001-7774-0750
  • Gilmar de Carvalho Cruz Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro), Paraná-PR, Brasil
  • Silvia Christina de Oliveira Madrid Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Paraná-PR, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v33.8557

Keywords:

Developmental Theory , School Evaluation , Physical Education

Abstract

The objective of the study is to evaluate learning in school Physical Education classes,
grounded in the teaching principles of Davydov’s Developmental Theory. The research
design is qualitative, with the methodology of the educational didactic formative
experiment. It was conducted in a public school and the participants were students in
the Integrated Teacher Education class. The study understood and related evaluation as a
tool to assist in the teaching practice, and in the monitoring of the teaching and learning
of the students. It is believed that the present study contributed to the conduct of the
experiment and to the learning of the participants in an integral way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSUMPÇÃO, M. P. Contribuições de Davydov para a organização do ensino. Artigo apresentado ao curso de pedagogia da Universidade Estadual de Maringá (UEM). 2016. Disponível em: http://docplayer.com.br/44166504-Contribuicoes-de-davydov-para-a-organizacao-do-ensino.html. Acesso em: 28 set. 2018.

BAPTISTA, R. J. T.; MIRANDA, M. J. Aproximações entre a Educação Física e a teoria do ensino desenvolvimental de Davydov. Revista da Faculdade de Educação, v. 10, p. 97-114, n. 17, jan./jun. 2012. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/303868200_Aproximacoes_ entre_a_Educacao_Fisica_e_a_teoria_do_Ensino_desenvolvimental_de_Davydov. Acesso em: 1 fev. 2022.

CORAL, M. A. Os princípios do ensino desenvolvimental na produção do conhecimento em Educação Física escolar. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2015. Disponível em: http://repositorio.unesc.net/handle/1/3520. Acesso em: 15 set. 2019.

DAVYDOV, V. V. Problemas do ensino desenvolvimental: experiência da pesquisa teórica e experimental na psicologia. Tradução: José Carlos Libâneo e Raquel A. M. da Madeira Freitas, 1988.

FERREIRA, M. M. O ensino desenvolvimental e seus desafios para a formação dos professores: um relato de experiência no ensino do letramento acadêmico em inglês. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 13, n. 4, p. 1632-1653, out./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/ index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1632. Acesso em: 5 fev. 2020.

GONÇALVES, M. A. S. Adolescência: práticas educativas e interação social construtiva. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO, 3., 2018, São Leopoldo, RS. Anais [...]. São Leopoldo, RS: Editora Unisinos, 2018. (Educação na América latina nestes tempos de Império).

LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1994.

MARTINS, L. da C. G. F.; GUISSO, L. F. Avaliação: um desafio no processo de ensino-aprendizagem na educação – Revisão de literatura. Revista Eletrônica Acervo Saúde, São Paulo, n. 24, e379, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.25248/reas.e379.2019. Acesso em: 9 nov. 2020.

MILAK, I. N. O ensino do jogo na perspectiva davydoviana. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, SC, 2018. Disponível em: http://repositorio.unesc.net/handle/1/5963 Acesso em: 4 set. 2019.

MIRANDA, M. Jr. O ensino desenvolvimental e a aprendizagem do voleibol. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, 2013. Disponível em: http://tede2.pucgoias. edu.br:8080/bitstream/tede/690/1/MADE%20JUNIOR%20MIRANDA.pdf. Acesso em: 15 set. 2018.

SFORNI, M. S. F. Interação entre didática e teoria histórico-cultural. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 375-397, abr./jun. 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/ educacaoerealidade/article/view/45965. Acesso em: 2 set. 2020.

SILVA, A. J. O. Aprendizagem do conceito fração: um experimento de ensino baseado na teoria do ensino desenvolvimental. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2018. Disponível em: http://tede2.pucgoias.edu.br:8080/handle/tede/4065. Acesso em: 2 set. 2020.

SOUSA, W. D. D.; LONGAREZI, A. M. Apropriação teórico-prática de conceitos da teoria histórico- -cultural: formação para o desenvolvimento. In: Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino, 18., 2016, Cuiabá. Anais [...]. Cuiabá, 2016. Disponível em: https://www.ufmt.br/ endipe2016/downloads/233_10405_37942.pdf. Acesso em: 15 set. 2018.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Published

2022-03-10

How to Cite

Barbosa, B. G., Mohamad El Tassa, K. O., de Carvalho Cruz, G., & de Oliveira Madrid, S. C. (2022). Developmental theory and evaluation in physical Education Classes. Estudos Em Avaliação Educacional, 33, e08557. https://doi.org/10.18222/eae.v33.8557

Issue

Section

Articles