Heteronomous-autonomy in postgraduate management in Brazil: the case of PPGE-UFSCar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v33.8515

Keywords:

Heteronomous-autonomy, Quality Management, Graduate Evaluation

Abstract

The present paper addresses the challenges of managing Postgraduate Education programs (PPGE) before the Brazilian postgraduate evaluation system coordinated by CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior) [Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel]. Discussions are based on documentary and bibliographic sources. The collation and analysis of the sources allowed us to conclude that the management of PPGE-UFSCar (Universidade Federal de São Carlos) was based on the exercise of heteronomous autonomy, whose foundation is the progressive redirection of internal policies to the fulfillment of external prerogatives, as a resource for adaptation, considering the institutional particularities.

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Author Biographies

José Carlos Rothen, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos-SP, Brasil

Pós-doutorado pela Université de Strasbourg, Doutor em Educação pela Unimep, Licenciado e mestre em filosofia pela Puc-Campinas. Prof. Associado do Departamento de Educação e Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da UFSCar. Lider do grupo Observatório e pesquisa das políticas de avaliação da educação superior.

Luiz Roberto Gomes, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos-SP, Brasil

Pós-doutor em Ciências da Educação pela J. W. Goethe Universität – Frankfurt am Main. Doutor em Educação pela Unicamp e Licenciado em Filosofia pela PUC-Campinas. Prof. Associado do Departamento de Educação e Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da UFSCar. Líder do Grupo de Pesquisa “Teoria Crítica e formação Ético-política” (UFSCar/CNPq).

Maria Eliza Nogueira Oliveira, Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MG), Alfenas-MG, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista e Licenciada em Pedagogia pela mesma universidade. Concluiu o estágio pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar. Atualmente, é Professora Adjunta do Instituto de Ciências Humanas e Letras da Universidade Federal de Alfenas. Integra o Grupo Observatório e Pesquisa das políticas de avaliação da Educação Superior.

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Published

2022-12-15

How to Cite

Rothen, J. C., Gomes, L. R., & Oliveira, M. E. N. . (2022). Heteronomous-autonomy in postgraduate management in Brazil: the case of PPGE-UFSCar. Estudos Em Avaliação Educacional, 33, e08515. https://doi.org/10.18222/eae.v33.8515

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