Heteronomous-autonomy in postgraduate management in Brazil: the case of PPGE-UFSCar
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v33.8515Keywords:
Heteronomous-autonomy, Quality Management, Graduate EvaluationAbstract
The present paper addresses the challenges of managing Postgraduate Education programs (PPGE) before the Brazilian postgraduate evaluation system coordinated by CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior) [Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel]. Discussions are based on documentary and bibliographic sources. The collation and analysis of the sources allowed us to conclude that the management of PPGE-UFSCar (Universidade Federal de São Carlos) was based on the exercise of heteronomous autonomy, whose foundation is the progressive redirection of internal policies to the fulfillment of external prerogatives, as a resource for adaptation, considering the institutional particularities.
Downloads
References
AZEVEDO, M. L. N. de; OLIVEIRA, J. F. de; CATANI, A. M. O Sistema Nacional de Pós-Graduação (SNPG) e o Plano Nacional de Educação (PNE 2014-2024): regulação, avaliação e financiamento. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Brasília, DF, v. 32, n. 3, p. 783-803, 2016. DOI: https://doi.org/10.21573/vol32n32016.68576
BALL, S. J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 126, p. 539-564, set./dez. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300002
BALL, S. J. Reforma educacional como barbárie social: economismo e o fim da autenticidade. Práxis Educativa, Ponta Grossa, PR, v. 7, n. 1, p. 33-52, jan./jun. 2012. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.7i1.0002
BARATA, R. de C. B. Dez coisas que você deveria saber sobre o Qualis. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, v. 13, n. 1, p. 13-40, jan./abr. 2016.
BAREMBLITT, G. Compêndio de análise institucional e outras correntes. 2. ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 1994.
BEZES, P. Réinventer l’État: Les réformes de l’administration française (1962-2008). Paris: Presses Universitaires de France, 2009. DOI: https://doi.org/10.3917/puf.bezes.2009.01
BIANCHETTI, L. Os dilemas do coordenador de Programa de Pós-Graduação: entre o burocrático-administrativo e o acadêmico-pedagógico. In: BIANCHETTI, L.; SGUISSARD, V. Dilemas da pós-graduação: gestão e avaliação. Campinas, SP: Autores Associados, 2009. p. 15-99.
BITTAR, M. Apresentação do Dossiê: quarenta anos do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar (1976-2016). Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, SP, v. 11, n. 1, p. 5-8, jan./maio 2017a.
BITTAR, M. Os quarenta anos do PPGE/UFSCar em dois momentos da pós-graduação brasileira. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, SP, v. 11, n. 1, p. 135-150, jan./maio, 2017b. DOI: https://doi.org/10.14244/198271992196
BRASIL. Decreto n. 29.741, de 11 de julho de 1951. Institui uma Comissão para promover a Campanha Nacional de Aperfeiçoamento de pessoal de nível superior. Diário Oficial da União: seção 1, Rio de Janeiro, p. 10.425, 13 jul. 1951. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1950-1959/decreto-29741-11-julho-1951-336144-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 13 ago. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer n. 977, de 3 de dezembro de 1965. Definição dos cursos de pós-graduação. Relator: Newton Sucupira. Brasília, DF, 1965. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Parecer_CESU_977_1965.pdf. Acesso em: 13 ago. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Relatório de Avaliação 2010-2012: Trienal 2013. Brasília, DF: MEC/Capes, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Relatório da Avaliação Quadrienal 2017: educação. Brasília, DF: MEC/Capes, 2017a.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Relatório Quadrienal Educação (2013-2016). Brasília, DF: MEC/Capes, 2017b.
BUFFA, E. PPGE-UFSCar: 40 anos de lutas e êxitos. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, SP, v. 11, n. 1, p. 58-67, jan./maio 2017. DOI: https://doi.org/10.14244/198271992199
CATANI, A. M.; HEY, A. P. O impacto da avaliação no desenvolvimento e na reconfiguração do campo universitário brasileiro. In: OLIVEIRA, J. F. de et al. (org.). Pós-graduação e avaliação: impactos e perspectivas no Brasil e no cenário internacional. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010. p. 53-80.
COSTA, A. V. P. de A. P.; CRUZ, A. C. J. da; ABRAMOWICZ, A; ZUIN, A. A. S.; SILVA, F. C. da; GOMES, L. R.; LUIZ, M. C.; DINIS, N. F.; RISCAL, S. A.; RODRIGUES, T. C. Entre subjetividades eculturas: uma nova linha de pesquisa para a educação. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, SP, v. 11, n. 2, p. 429-438, jan./maio 2017. DOI: https://doi.org/10.14244/198271992334
DALE, R. A sociologia da educação e o Estado após a globalização. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 31, n. 113, p. 1099-1120, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400003
GADELHA, S. Desempenho, gestão, visibilidade e tecnologias como vetores estratégicos de regulação e controle de condutas na contemporaneidade. Educar em Revista, Curitiba, v. 33, n. 66, p. 113-139, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.54712
GATTI, B. A. Política de Ciência e Tecnologia e Pesquisa em Educação. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, SP, v. 11, n. 1, p. 151-164, jan./maio 2017. DOI: https://doi.org/10.14244/198271992084
GOUVÊA, F.; MENDONÇA, A. W. P. C. A contribuição de Anísio Teixeira para a institucionalização da Pós-graduação no Brasil: um percurso com os boletins da Capes. Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 111-132, jan./jun. 2006.
HABERMAS, J. Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus, 1999.
KANT, I. Crítica da razão pura. Tradução: Fernando Costa Mattos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
LYOTARD, J. A condição pós-moderna. Tradução: Ricardo Corrêa. Rio de Janeiro: José Olympio, 2002.
MOREIRA, A. F. A cultura da performatividade e a avaliação da Pós-Graduação em Educação no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 23-42, dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982009000300003
OLIVEIRA, J. F.; FONSECA, M. A pós-graduação brasileira e o seu sistema de avaliação. In: OLIVEIRA, J. F. et al. (org.) Pós-graduação e avaliação: impactos e perspectivas no Brasil e no cenário internacional. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010. p. 15-51.
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS – PPGE-UFSCAR. Norma Complementar n. 002/2014: credenciamento, recredenciamento e descredenciamento de docentes no Programa de Pós-Graduação em Educação. Aprovado pela CPG do PPGE em 15/09/2014 (389ª Reunião) e pela CoPG em 24/09/2014. São Carlos, SP: PPGE, 2014.
SAVIANI, D. 25 anos do PPGE. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, SP, v. 11, n. 1, p. 44-49, jan./maio 2017. DOI: https://doi.org/10.14244/198271992200
SAVIANI, D.; GOLDBERG, M. A. Universidade Federal de São Carlos: mais um programa de pós-graduação em educação? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 16, p. 81-89, mar. 1976.
SGUISSARDI, V. A universidade neoprofissional, heterônoma e competitiva. In: MANCEBO, D.; FÁVERO, M. L. A. (org.). Universidade: políticas, avaliação e trabalho docente. São Paulo: Cortez, 2004. p. 33-52.
SGUISSARDI, V. A avaliação defensiva no “modelo Capes de avaliação”: é possível conciliar avaliação educativa com processos de regulação e controle do Estado? Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 49-88, jan./jun. 2006.
SGUISSARDI, V.; SILVA JR., J. R. O trabalho intensificado nas federais: pós-graduação e produtivismo acadêmico. São Paulo: Xamã, 2009.
TRIGUEIRO, D. Governo da universidade. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 42, n. 105, p. 68-90, jan./mar. 1967.
VERHINE, R. E. Avaliação da Capes: subsídios para a reformulação do modelo. In: MANCEBO, D. et al. (org.) Reformas e políticas: educação superior e pós-graduação no Brasil. Campinas, SP: Alínea, 2008. p. 165-188.
ZUIN, A. A. S.; BIANCHETTI, L. O produtivismo na era do “publique, apareça ou pereça”: um equilíbrio difícil e necessário. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 158, p. 838-855, out./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/198053143294
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).