Formative assessment in digital context with interactive digital technologies
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v33.8329Keywords:
Formative Assessment , Education , Digital TechnologiesAbstract
The present paper deals with online, formative assessment in digital context with interactive digital technologies for emergency, remote instruction during the Covid-19 pandemic. The experience report describes Portuguese Language classes from the Base Nacional Comum Curricular [National Common Curricular Base] in elementary school. The interactive digital technologies listed had a pedagogical and evaluative character to accompany, reflect, personalize and evaluate the students in online classes. The study showed that the adoption of pedagogical strategies for self-assessment, participation, performance, and collaboration of students in the discipline was an indispensable element for integral and curricular training.
Downloads
References
AMANTE, L. A avaliação das aprendizagens em contexto online: o e-portefólio como instrumento alternativo. In: DIAS, P.; OSÓRIO, A. (org.). Aprendizagem (in)formal na web social. Braga: Centro de Competência da Universidade do Minho, 2011. p. 221-236.
AMANTE, L.; OLIVEIRA, I.; PEREIRA, A. Cultura da avaliação e contextos digitais de aprendizagem: o modelo PrACT. Redoc: Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 135-150, set./dez. 2017. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/ article/view/30912. Acesso em: 28 set. 2021.
APPLE. Apple classrooms of tomorrow: philosophy and structure and what’s happening where. Cupertino, CA: Apple Computer, 1991. Disponível em: http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/23/71/1c.pdf. Acesso em: 8 mar. 2010.
BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. de M. (org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BARREIRA, C.; BOAVIDA, J.; ARAÚJO, N. Avaliação formativa. Novas formas de ensinar e aprender. Revista Portuguesa de Pedagogia, Coimbra, v. 40, n. 3, p. 95-133, set./dez. 2006.
BEHAR, P. A. O ensino remoto emergencial e a educação a distância. Jornal da Universidade (UFRGS), Porto Alegre, 6 jul. 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/jornal/o-ensino-remotoemergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: set. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação infantil e ensino fundamental. Brasília, DF: MEC; Secretaria de Educação Básica, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus − COVID-19. Brasília, DF: MEC, 2020. Disponível em: http://www. planalto.gov.br/ccivil_03/Portaria/PRT/Portaria%20n%C2%BA%20343-20-mec.htm. Acesso em: jan. 2021.
CASTAMAN, A. S.; RODRIGUES, R. A. Educação a distância na crise COVID-19: um relato de experiência. Research, Society and Development, São Paulo, v. 9, n. 6, e180963699, 2020.
CIMADON, A. Covid-19: desafios a universidades brasileiras. In: LACERDA, T. E.; TESESCO, A. L. (org.). Educação em tempos de Covid-19: desafios e possibilidades. Curitiba: Bagai, 2020. v. 2; ed. 1.
DIAS-TRINDADE, S.; FERREIRA, A. G. Competências digitais docentes: o DigCompEdu CheckIn como processo de evolução da literacia para a fluência digital. ICONO14, Madrid, v. 18, n. 2, p. 162-187, 2020. DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1519.
DI BENEDITTO, A. P. M. A educação básica durante o distanciamento social: o legado de 2020. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 10, p. 82270-82282, jan. 2020. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/18908/15202. Acesso em: fev. 2021.
FERREIRA, B.; DIAS-TRINDADE, S.; RIBEIRO, A. I. Avaliação formativa com apps e dispositivos móveis. In: SALES, M. V. S. (org.). Tecnologias digitais, redes e educação: perspectivas contemporâneas. Salvador: Edufba, 2020. p. 115-132.
FORTUNATO, I. O relato de experiência como método de pesquisa educacional. In: FORTUNATO, I.; SHIGUNOV NETO, A. (org.). Método(s) de pesquisa em educação. São Paulo: Edições Hipótese, 2018. v. 1, p. 37-50.
GARCIA, M. F.; RABELO, D. F.; SILVA, D. da; AMARAL, S. Novas competências docentes frente às tecnologias digitais interativas. Teoria e Prática da Educação, Maringá, PR, v. 14, n. 1, p. 79-87, jan./abr. 2011.
GONÇALVES, R.; LOUREIRO, M. J. Questionamento dos alunos, avaliação formativa e TIC: atividades desenvolvidas com uma turma do ensino secundário. In: LOUREIRO, M. J. (coord.). Jornadas LCD: avaliação formativa em contextos digitais no ensino não superior. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2017. p. 71-84.
HATTIE, J. Visible learning for teachers: maximizing impact on learning. Londres; Nova Iorque: Routledge, 2012.
MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, Goiânia, v. 20, e63438, 2020.
MORIN, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.
NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. Disponível em: https:// repositorio.ul.pt/handle/10451/4758. Acesso em: jun. 2020.
NÓVOA. A. Webconferência Prof. António Nóvoa. [S. l.: s. n.], 23 jun. 2020. 1 vídeo (63 min.). Publicado pelo canal Instituto iungo. Disponível em: https://www.youtube.com/ watch?v=ef3YQcbERiM. Acesso em: jun. 2020.
OLIVEIRA, R. M.; CORRÊA, Y.; MORÉS, A. Ensino remoto emergencial em tempos de covid-19: formação docente e tecnologias digitais. Revista Internacional de Professores, Itapetininga, SP, v. 5, e020028, 2020.
PEREIRA, A.; OLIVEIRA, I.; TINOCA, L. A cultura de avaliação: que dimensões? In: COSTA, F.; MIRANDA, G.; MATOS, J.; CHAGAS, I.; CRUZ, E. (ed.). Actas do I Encontro Internacional TIC e Educação: TICeduca 2010. Lisboa: Instituto de Educação, 2010. p. 127-134.
PINTO, J. A avaliação em educação: da linearidade dos usos à complexidade das práticas. In: AMANTE, L.; OLIVEIRA, I. (coord.). Avaliação das aprendizagens: perspetivas, contextos e práticas. Lisboa: Universidade Aberta, 2016. p. 3-40.
SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. B. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SANTANA, C. L.; SALES, K. M. B. Aula em casa: educação, tecnologias digitais e pandemia COVID-19. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 10, n. 1, p. 75-92, 2020.
SANTOS, B. S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.
SCRIVEN, M. The methodology of evaluation. In: TYLER, R. (ed.). Perspectives of curriculum evaluation. Chicago: Rand McNelly, 1967. p. 39-83.
SOARES, E. M. S.; MASCHIO, E. C. F. Práticas, representações e mediação: o uso dos laptops educacionais e as intervenções docentes no processo de aprendizagem da educação básica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, SP, v. 12, n. esp. 2, p. 1372-1390, ago. 2017.
TORRES, P. L.; MARRIOTT, R. C. V. Mapas conceituais como estratégia avaliativa no ensino superior. In: AMANTE, L.; OLIVEIRA, I. (coord.). Avaliação das aprendizagens: perspetivas, contextos e práticas. Lisboa: Universidade Aberta, 2016. p. 197-212.
TREVISANI, F. M.; CORRÊA, Y. Ensino híbrido e o desenvolvimento de competências gerais da Base Nacional Comum Curricular. Revista Prâksis, Novo Hamburgo, RS, v. 17, n. 2, p. 43-62, maio/ago. 2020.
VILLAS BÔAS, L.; UNBEHAUM, S. (coord.). Informe n. 1: Pesquisa: Educação escolar em tempos de pandemia na visão de professoras/es da Educação Básica. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2020. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/educacao-escolar-em-temposde-pandemia-informe-n-1. Acesso em: jun. 2020.
WILLIAMSON, B.; EYNON, R.; POTTER, J. Pandemic politics, pedagogies and practices: digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology, v. 45, n. 2, p. 107-114, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).