Evaluation in higher education: a review of the practice
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v33.7326Keywords:
Higher Education, Learning Evaluation, Formative EvaluationAbstract
The objective of this article is to identify how students’ performance in undergraduate courses in Civil, Computing, Electrical, Electronic and Mechanical Engineering is evaluated in three campuses of a public university in southern Brazil. The research methodology used was the explanatory sequential mixed design. The main results show that teachers diversify the assessment strategies used, but, despite this, the evaluation process is centered on the teacher and does not correspond to knowledge based on current discussions around the didactics of higher education and engineering education, as in formative evaluation.
Downloads
References
ABREU, M. C. T. A. D.; MASETTO, M. O professor universitário em aula: prática e princípios teóricos. São Paulo: Cortez, 1980. (Coleção Educação Contemporânea).
ANASTASIOU, L. D. G. C.; ALVES, L. P. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 6. ed. Joinville, SC: Univille, 2006.
BARREIRA, C.; BIDARRA, G.; MONTEIRO, F.; VAZ-REBELO, P.; ALFERES, V. Avaliação das aprendizagens no ensino superior. Percepções de professores e estudantes nas universidades portuguesas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, v. VIII, p. 24-36, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299149615002. Acesso em: 22 nov. 2018.
BAZZO, W. A.; PEREIRA, L. T. D. V.; LINSINGEN, I. V. Educação tecnológica: enfoques para o ensino de engenharia. Florianópolis: UFSC, 2000.
BELHOT, R. V. A didática no ensino de engenharia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENGENHARIA – COBENGE, 33., 2005, Campina Grande, PB. Anais [...]. Campina Grande, PB, 2005.
BLACK, P.; WILIAM, D. Assessment and classroom learning. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, London, v. 5, p. 7-74, Mar. 1998. DOI: https://doi.org/10.1080/0969595980050102
BORDENAVE, J. D.; PEREIRA, A. M. Estratégias de ensino-aprendizagem. 33. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
BOUD, D. Assessment could demonstrate learning gains, but what is required for it to do so? Higher Education Pedagogies, v. 3, p. 54-56, 2018. DOI: https://doi.org/10.1080/23752696.2017.1413671 DOI: https://doi.org/10.1080/23752696.2017.1413671
BRUNI, A. L. SPSS: guia prático para pesquisadores. São Paulo: Atlas, 2012.
CARVALHO, L. M. O. D.; MARTINEZ, C. L. P. Avaliação formativa: a auto-avaliação do aluno e a autoformação de professores. Ciência & Educação, Bauru, SP, v. 11, p. 133-144, abr. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/KM5pNgvBFLwHGCHsxdqwn6w/?lang=pt. Acesso em: 10 dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000100011
CHARMAZ, K. A construção da teoria fundamentada [recurso eletrônico]: guia prático para análise qualitativa. Tradução: Joice Elias Costa. Porto Alegre: Artmed, 2009. Dados eletrônicos.
CRESWELL, J. W. Educacional research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, 2005.
CRESWELL, J. W. et al. Advanced mixed methods research designs. In: TASHAKKORI, A.; TEDDLIE C. Handbook on mixed methods in the behavioral and social sciences. Thousand Oaks: Sage, 2003. p. 209-240.
CRESWELL, J. W.; PLANO CLARK, V. L. Pesquisa de métodos mistos. Tradução: Magda França Lopes. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
DEPRESBITERIS, L. Avaliação na educação profissional: a busca na integração de saberes. Pinhais, PR: Melo, 2011.
DEPRESBITERIS, L.; TAVARES, M. R. Diversificar é preciso: instrumentos e técnicas de avaliação de aprendizagem. São Paulo: Senac, 2009.
FERNANDES, D. Para uma teoria da avaliação no domínio das aprendizagens. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 19, p. 347-372, set./dez. 2008. Disponível em: http://fcc.org.br/pesquisa/ publicacoes/eae/arquivos/1454/1454.pdf. Acesso em: 13 out. 2017. DOI: https://doi.org/10.18222/eae194120082065
FERNANDES, D. Ensino e avaliação no ensino superior: reflexões a partir da pesquisa realizada no âmbito do projeto Avena. Cadernos Cedes, Campinas, SP, v. 36, n. 99, p. 223-238, maio/ago. 2016. Disponível em: https://doaj.org/article/7b321f555a8b49e2b43f8f0dd0b8a27d?frbrVersion=2. Acesso em: 12 dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/CC0101-32622016160370
FRAILE, A.; CORNEJO, P. V. La evaluación formativa en la enseñanza universitaria: una experiencia de innovación educativa con estudiantes de educación física. Revista de Evaluación Educativa, v. 2, p. 22-43, 2012. Disponível em: http://revalue.mx/revista/index.php/revalue/issue/ current. Acesso em: 11 dez. 2015.
GARCIA, J. Avaliação e aprendizagem na educação superior. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 20, n. 43, p. 201-2013, maio/ago. 2009. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/eae/ v20n43/v20n43a04.pdf. Acesso em: 29 set. 2015. DOI: https://doi.org/10.18222/eae204320092045
GIL, A. C. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2013.
GODOY, A. S. Avaliação da aprendizagem no ensino superior: um estudo exploratório a partir das opiniões dos alunos do primeiro e do último ano de três cursos de graduação. Administração On Line: Prática, Pesquisa, Ensino, v. 1, n. 1, jan./mar. 2000. Disponível em: http://www.fecap.br/ adm_online/art11/arilda.htm. Acesso em: 23 mar. 2015.
GREENE, J. C.; CARACELLI, V. J.; GRAHAM, W. F. Toward a conceptual framework for mixed- -method evaluation designs. Educacional Evaluation and Policy Analysis, v. 3, p. 255-274, 1989. DOI: https://doi.org/10.3102/01623737011003255
JOHNSON, A. M.; TURNER, L. A. Data collection strategies in mixed methods research. In: TASHAKKORI, A. M.; TEDDLIE, C. B. Handbook of mixed methods in social and behavioral research. Thousand Oaks: Sage, 2003. p. 297-319.
LAGUARDIA, J.; PORTELA, M. C.; VASCONCELLOS, M. M. Avaliação em ambientes virtuais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 3, p. 513-530, set./dez. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/SjqMdvjbpY5BzLJMprTjJ7n/?lang=pt. Acesso em: 10 dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022007000300009
LEITE, F. Raciocínio e procedimentos da Grounded Theory Construtivista. Questões Transversais – Revista de Epistemologias da Comunicação, São Leopoldo, RS, v. 3, n. 6, p. 76-85, jul./dez. 2015. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/questoes/article/view/11310. Acesso em: 2 mar. 2017.
LOWMAN, J. Dominando as técnicas de ensino. Tradução: Harue Ohara Avritscher. São Paulo: Atlas, 2004.
LUCKESI, C.; BARRETO, E.; COSMA, J.; BAPTISTA, N. Fazer universidade: uma proposta metodológica. 17. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
MARTON, F.; SÄLJÖ, R. Approaches to learning. In: MARTON, F.; HOUNSELL, D.; ENTWISTLE, N. J. The experience of learning: implications for teaching and studying in higher education. [S.l.]: Scottish Academic Press, 1997. p. 39-59.
MENEZES et al. Manual de avaliação – ESCS: primeira série. Brasília, DF: Fundação de Ensino e Pesquisa em Ciências da Saúde, 2019. Disponível em: http://docplayer.com.br/147342191-Manual-de-avaliacao-curso-de-graduacao-em-enfermagem.html. Acesso em: 6 out. 2022.
MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia de pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
MOREIRA, H.; GRAVONSKI, I.; ARANDA, A. As percepções dos alunos de engenharia sobre as práticas de avaliação da aprendizagem. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, Madrid, v. 5, n. 3, p. 275-290, 2012. Disponível em: http://www.rinace.net/riee/numeros/vol5-num3/art16. html. Acesso em: 28 set. 2015.
MOREIRA, H.; ZAIONS, R.; LUZ, S. V.; KOLBE JUNIOR, A. A avaliação nos cursos de engenharia mecânica e civil na visão de alunos de uma universidade pública no sul do Brasil. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, Madrid, v. 8, p. 219-231, 2015. Disponível em: https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/2886. Acesso em: 8 dez. 2015.
NUNES, K. D. C. S.; RODRIGUES, G. M. Reflexões sobre avaliação no ambiente virtual de aprendizagem. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DA SBEC, 5., 2012, Belém. Anais [...]. Belém: Sociedade Brasileira de Educação Comparada, 9-11 maio 2012. Disponível em: https://www.sbec. fe.unicamp.br/pf-sbec/eventos/eventos-realizados/5o-encontro-internacional-da-SBEC/trab28.pdf. Acesso em: set. 2022.
PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. D. G. C. Docência no ensino superior. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2014.
SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. D. P. B. Metodologia de pesquisa. Tradução: Daisy Vaz de Moraes. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SHUTE, V. J. Focus on formative feedback. Review of Educational Research, v. 78, p. 153-189, Mar. 2008. Disponível em: http://projects.ict.usc.edu/dlxxi/materials/Sept2009/Research%20 Readings/Shute%202008%20Focus%20on%20formative%20feedback.pdf. Acesso em: 11 dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.3102/0034654307313795
SIEGEL, S. Estatística não-paramétrica para as ciências do comportamento. Tradução: Alfredo Alves de Farias. Revisão Técnica: Eva Nick. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1981.
SILVA, A. C. D.; SILVA, C. M. T. D. Avaliação da aprendizagem em ambientes virtuais: rompendo as barreiras da legislação. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 14., 2008, Santos, SP. Anais [...]. Santos, SP, 2008. Disponível em: http:// www.abed.org.br/ congresso2008/tc/510200863228PM.pdf. Acesso em: 10 dez. 2015.
TAI, J.; AJJAWI, R.; BOUD, D.; DAWSON, P.; PANADERO, E. Developing evaluative judgement: enabling students to make decisions about the quality of work. Higher Education, v. 76, p. 467-481, Sept. 2018. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-017-0220-3 DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-017-0220-3
TASHAKKORI, A.; TEDDLIE, C. Handbook on mixed methods in the behavioral and social sciences. Thousand Oaks: Sage, 2003.
VIEIRA, I. M. A. A autoavaliação como instrumento de regulação da aprendizagem. 2013. 161f. Dissertação (Mestrado em Supervisão Pedagógica) – Universidade Aberta, Lisboa, 2013.
VILLAS BOAS, B. M. D. F. Avaliação no trabalho pedagógico universitário. In: CASTANHO, S.; CASTANHO, M. E. (org.). O que há de novo na educação superior: do projeto pedagógico à prática transformadora. Campinas, SP: Papirus, 2000. p. 133-158. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).
WACHOWICZ, L. A. A dialética da avaliação da aprendizagem na pedagogia diferenciada. In: CASTANHO, S.; CASTANHO, M. E. (org.). O que há de novo na educação superior: do projeto pedagógico à prática transformadora. Campinas, SP: Papirus, 2000. p. 95-131. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).
YORKE, M. Formative assessment in higher education: moves towards theory and the enhancement of pedagogic practices. Higher Education, v. 45, p. 477-501, June 2003. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/3447452. Acesso em: 30 maio 2018. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1023967026413
ZANON, D. P.; ALTHAUS, M. Instrumentos de avaliação na prática pedagógica universitária. 2008. Disponível em: https://www.fag.edu.br/novo/arquivos/nucleos/nad/arquivos/apoio10.pdf. Acesso em: 30 maio 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).