On site external evaluation of higher education: opinions of the evaluators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v31i77.7223

Keywords:

Higher Education, Sinaes, On Site Evaluation, Renewal of Accreditation.

Abstract

The present study aims to analyze opinions issued by the evaluators of the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) [Anísio Teixeira National Institute of Educational Studies and Research], who compose the on site evaluation committee, during the process of renewing the accreditation of higher education programs related to the final score conferred upon each dimension evaluated, and the respective indicators. The present study is characterized as qualitative, and the document analysis was conducted using the content analysis technique. Based on the evidence seen in the analyses, the lack of indicators or circumstances found validates the suggested hypothesis: the opinions issued by the evaluating committees of Inep during the process of renewing the accreditation of higher education programs, which result in the final score of the evaluated program, usually do not involve elements that set the criteria selected by the evaluators for each indicator of the instrument.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Schroeder dos Santos, Faculdade Campanha Nacional de Escolas da Comunidade (CNEC), Itajaí-SC, Brasil

Doutora em educação 

Linha de pesquisa: Currículo e Avaliação da Educação Superior

Verônica Gesser, Universidade do Vale do Itajaí (Univali), Itajaí-SC, Brasil

Pos-Doutorado em Educação: Currícullo e Ensino - pela Barry University, FLORIDA, USA (Fianciamento:CAPES).. Doutora em Educação - Currículo e ensino - pela Florida International University, USA. 

Coordenadora e professora do programa de Mestrado e Doutorado - Univali 

References

ANDRADE, Maria Antônia Brandão. As contribuições da avaliação dos cursos de graduação para a melhoria da qualidade da educação superior. 2011. 267 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2011.

ARAGÃO, José Euzébio de Oliveira Souza; BERTAGNA, Regiane Helena. Políticas públicas de avaliação do ensino superior: tateando um conceito de qualidade da educação. Revista Nupem, Campo Mourão, PR, v. 4, n. 7, p. 237-248, ago./dez. 2012.

BALL, Stephen. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, v. 15, n. 2, p. 3-23, 2002.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2008.

BATISTA, Michele E. Sistema nacional de avaliação da educação superior: a avaliação externa a partir da prática dos avaliadores ad hoc do Inep. 2014. 149 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação, Belo Horizonte, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Portaria n. 130, de 14 de julho de 1993. Cria a Comissão Nacional de Avaliação, com o objetivo de estabelecer diretrizes e viabilizar a implementação do processo de avaliação institucional nas universidades brasileiras. Brasília, DF: Sesu, 1994.

BRASIL. Presidente da República. Casa Civil. Lei n. 9.131, de 24 de novembro de 1995. Brasília, DF, 1995. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9131.htm#:~:text=Altera%20dispositivos%20da%20Lei%20n%C2%BA,eu%20sanciono%20a%20seguinte%20Lei%3A&text=%C2%A7%203%C2%BA%20O%20ensino%20militar%20ser%C3%A1%20regulado%20por%20lei%20especial. Acesso em: ago. 2020.

BRASIL. Presidente da República. Casa Civil. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: ago. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Comissão Nacional de Avaliação da Educação Superior – Conaes. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – Inep. Diretrizes para a avaliação das instituições de educação superior. Brasília, DF: MEC/Conaes, 2004a. Disponível em: https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/560/lei-n-10.861. Acesso em: 18 jan. 2018.

BRASIL. Presidência da República. Lei n. 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Brasília, DF, 2004b.

BRASIL. Ministério da Educação. Comissão Nacional de Avaliação de Educação Superior – Conaes. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – Inep. Avaliação externa de instituições de educação superior: diretrizes e instrumento. Brasília, DF: Inep, fev. 2006a. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484109/Avalia%C3%A7%C3%A3o+externa+de+institui%C3%A7%C3%B5es+de+educa%C3%A7%C3%A3o+superior+diretrizes+e+instrumento/b5353582-a9ab-4993-b50a-03d5184f5a18?version=1.2. Acesso em: 20 set. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria n. 1.751, de 27 de outubro de 2006. Diário Oficial da União, Brasília, DF, ano 143, n. 208, p. 16, 30 out. 2006b. Seção 1. Disponível em: http://download.inep.gov.br/download/superior/institucional/Portaria_MEC_n1751_27_outubro_2006.pdf. Acesso em: ago. 2020.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – Inep. Sinaes – Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior: da concepção à regulamentação. 5. ed. rev. e ampl. Brasília, DF: Inep/MEC, 2009. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/492637. Acesso em: 18 jan. 2018.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – Inep. Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior: Sinaes. Brasília, DF: Inep, 2015a. 5 v.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação 2014-2024. Brasília, DF, 2015b. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em: 6 mar. 2015.

CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean; DESLAURIERS, Jean-Pierre; GROULX, Lionel-H; LOPERRIÈRE, Anne; MAYER, Robert; PIRES, Reis. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Tradução: Ana Cristina Nasser. Petrópolis: Vozes, 2008. (Coleção Sociologia).

DIAS, Juliana da Silva. Avaliação externa de cursos de graduação a distância: perspectivas e desafios. 2013. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Tiradentes, Aracaju, 2013.

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação: políticas educacionais e reformas da educação superior. São Paulo: Cortez, 2003.

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação da educação superior: avanços e riscos. EccoS – Revista Científica, São Paulo, v. 10, n. especial, p. 67-93, 2008.

FIGUEREDO, Marcelo Salmeron. Avaliação in loco de cursos superiores brasileiros no contexto do Sinaes: análise das percepções dos avaliadores externos. 2015. 730 f. Tese. (Doutorado em Administração) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.

GASKELL, George; BAUER, Martin W. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.

HADJI, Charles. Avaliação, regras do jogo: das intenções aos instrumentos. Porto: Porto, 1993.

HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.

HORTA, Cecília Eugenia Rocha (org.). Sinaes: avanços e desafios na avaliação da educação superior. Brasília, DF: ABMES, 2014. (Cadernos ABMES, 29). Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/publicacoes/abmes_cadernos_29.pdf. Acesso em: 5 out. 2015.

POLIDORI, Marlis Morosini; MARINHO-ARAÚJO, Claisy M.; BAREVRO, Gladys Beatriz. Sinaes: perspectivas e desafios na avaliação da educação superior brasileira. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 53, p. 425-436, out./dez. 2006.

RISTOFF, Dilvo; GIOLO, Jaime. O Sinaes como sistema. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, v. 3, n. 6, p. 193-213, dez. 2006.

SAUL, Ana Maria. Avaliação emancipatória: desafios à teoria e à prática de avaliação e reformulação de currículo. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

SCHEFFER, Ceres Eli Vargas. Avaliação de cursos na universidade de Santa Cruz do Sul e a qualificação da graduação: contribuições e influências do “olhar externo” da avaliação. 2007. 197 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

SOUZA, Sandra Maria Zákia. Possíveis impactos das políticas de avaliação no currículo escolar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 119, p. 175-190, jul. 2003.

VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliação educacional: teoria, planejamento, modelos. São Paulo: Ibrasa, 2000.

VIANNA, Heraldo Marelim. Natureza das medidas educacionais. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 60 (especial), p. 118-134, dez. 2014a.

VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliação educacional: vivência e reflexão: uma perspectiva histórica. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 60 (especial), p. 234-276, dez. 2014b.

ZAINKO, Maria Amélia Sabbag. Políticas públicas de avaliação da educação superior: conceitos e desafios. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, n. 4, p. 15-23, jul./dez. 2008.

Published

2020-11-05

How to Cite

Santos, L. S. dos, & Gesser, V. (2020). On site external evaluation of higher education: opinions of the evaluators. Estudos Em Avaliação Educacional, 31(77), 263–286. https://doi.org/10.18222/eae.v31i77.7223