Outline of the Evaluative State in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v31i78.7096

Keywords:

Evaluative State, Assessment System , Basic Education , Accountability

Abstract

The present study aims to discuss some aspects of the Evaluative State structure in Brazil, by analyzing the historical evolution of the Sistema de Avaliação da Educação Básica [Basic Education Assessment System] (Saeb). At the theoretical-conceptual level, it shows the correlation between the global reshaping of the role of the state, the means of regulation of public administration that emerge accordingly, the concept of governance and the establishment of a particular model of the Evaluative State. The study takes on an explanatory perspective based on the analysis of educational policy and its leading mechanisms, through the survey and analysis of ordinances and a decree promulgated by the regulatory bodies of the Saeb between 1994 and 2020.

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Author Biographies

Marilda Pasqual Schneider, Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc), Joaçaba-SC, Brasil.

Doutora em Educação, com pós-doutorado em política educativa. Professora titular do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc), atuando atualmente também como vice-coordenadora do Programa. Pertence a várias organizações científicas, com destaque para a Sociedade Portuguesa de Educação (SPE), Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Educação (Anped) e Associação Nacional de Política e Administração da Educação (Anpae), na qual exerce a função de Diretora da Seção Santa Catarina. É Editora-Associada da Revista Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC/Campinas) e Editora-Chefe da Revista Roteiro (Unoesc). Desenvolve pesquisas sobre políticas públicas enfocando, principalmente, políticas de avaliação educacional e políticas curriculares.

Elina Renilde de Oliveira Ribeiro, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), São Leopoldo-RS, Brasil.

Doutoranda em Educação pela Unisinos  (2019). Mestra em Educação pela Unoesc (2017). Graduada em Pedagogia pela UFPA (1999). Especialista em Docência do Ensino Superior pela UFRJ (2000). Especialista em Gestão Escolar pela Uepa (2010). Docente de nível superior na Faculdade de Itaituba/PA. Técnica Educacional na Escola Estadual Benedito Correa de Souza - Itaituba/PA e docente de ensino fundamental no município de Itaituba/PA. Desenvolve estudos na linha de pesquisa Educação, História e Políticas, enfocando principalmente os seguintes temas: Políticas Públicas em Educação, Políticas de Avaliação Educacional e Responsabilização. Territorialização das ações educativas.

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Published

2020-12-01

How to Cite

Schneider, M. P., & Ribeiro, E. R. de O. (2020). Outline of the Evaluative State in Brazil. Estudos Em Avaliação Educacional, 31(78), 723–741. https://doi.org/10.18222/eae.v31i78.7096