Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.6292Keywords:
Assessment for Learning, Training of Trainers, Textual Production, Formative AssessmentAbstract
This study examines the perceptions of training participants in a context of textual production teaching and assessment; the participants were being trained to be Portuguese teacher trainers for a municipal education system in Brazil’s Southeast region. The data analysis shows that the participants’ perceptions (i) highlight collaboration as a structuring principle of training, through the sharing of knowledge and experiences between participants and the trainer; (ii) reflect the role of social interactionist theory in supporting reflection about practice; (iii) choose the transformation of practice through the theoretical-methodological assumption of assessment for learning as a training process, thus showing that the quality of assessment of students’ texts can be reached by making the criterial approach compatible with the experiential perspectives of subject-teachers.
Downloads
References
ALVES, J. J. F. M.; CABRAL, I. Os demônios da avaliação: memórias de professores enquanto alunos. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 26, n. 23, p. 630-662, set./dez. 2015. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/3690/3113. Acesso em: 25 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v26i63.3690
AZEVEDO, F. Ensinar e aprender a escrever: através e para além do erro. Porto: Porto Editora, 2000.
BARBIER, J. Formação de adultos e profissionalização: tendências e desafios. Brasília: Liber, 2013.
BLACK, P.; WILIAM, D. Assessment and classroom learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, v. 5, n. 1, p. 7-74, 1998. DOI: https://doi.org/10.1080/0969595980050102
BLACK, P. et al. Trabalhando por dentro da caixa preta: avaliação para a aprendizagem na sala de aula. Cadernos Cenpec-Nova série, São Paulo, v. 8, n. 2, jul./dez. 2018. Disponível em: http:// cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/445/429. Acesso em: 1 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v8i2.445
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e métodos. Porto: Porto Editora, 2013.
CHANTRAINE-DEMAILLY, L. Modelos de formação contínua e estratégias de mudança. In: NÓVOA, A. (org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 139-158.
DAY, C. A relação da avaliação com a reflexão, a aprendizagem e a mudança do professor. In: ESTRELA, A.; NÓVOA, A. (org.). Avaliações em educação: novas perspectivas. Porto: Porto Editora, 1999. p. 102-114.
FABRE-COLS, C.; CAPPEAU, P. Pour une dynamique de l’apprentissage: Lecture/écriture/ réécriture. Études de linguistique appliquée, Paris, v. 101, p. 46-59, 1996.
FERNANDES, D. Avaliação em educação: uma discussão de algumas questões críticas e desafios a enfrentar nos próximos anos. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 21, n. 78, p. 9-32, jan./mar. 2013. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=399538144002. Acesso em: 15 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362013005000004
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
GERALDI, J. W. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
HADJI, C. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.
HARGREAVES, A. Os professores em tempos de mudança: o trabalho e a cultura dos professores na idade pós-moderna. Alfragide, Portugal: McGraw-Hill, 1998.
HAYES, J. R.; FLOWER, L. S. Identifying the organization of writing processes. In: GREGG, L. W.; STEINBERG, E. R. (ed.). Cognitive process in writing. New Jersey: Laurence Erlbaum Associates, 1980. p. 3-30.
JORBA, J.; SANMARTÍ, N. A função pedagógica da avaliação. In: BALLESTER, M. et al. (org.). Avaliação como apoio à aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2003. p. 23-45.
MATOS, D. A. S.; JARDILINO, J. R. L. Os conceitos de concepção, percepção, representação e crença no campo educacional: similaridades, diferenças e implicações para a pesquisa. Educação & Formação, v. 1, p. 20-31, 2016. Disponível em: http://www.repositorio.ufop.br/ bitstream/123456789/9513/1/ARTIGO_ConceitosConcep%C3%A7%C3%A3oPercep%C3%A7%C3%A 3o.pdf. Acesso em: 28 maio 2018. DOI: https://doi.org/10.25053/edufor.v1i3.1893
NÓVOA, A. Formação de professor e profissão docente. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 9-33.
NÓVOA, A. Universidade e formação docente. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, SP, v. 4, n. 7, p. 129-138, ago. 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832000000200013
PASSARELLI, L. G. Teoria e prática na educação linguística continuada. 2002. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
PASSARELLI, L. G. Ensino e correção na produção de textos escolares. São Paulo: Cortez, 2012.
PASSARELLI, L. G. A meta-avaliação de disciplina ministrada em pós-graduação stricto sensu. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 12, n. 1, p. 245-262, jan./abr. 2018. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2130. Acesso em: 22 mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.14244/198271992130
PASSARELLI, L. G. Educação linguística ao ritmo deste tempo cultural acelerado: ler e escrever para interagir na vida em sociedade. In: LIBERALI, F. C.; MEGALE, A. (org.). Alfabetização, letramento e multiletramentos em tempos de resistência. Campinas: Pontes, 2019. p. 75-86.
PASSOS, L.; ANDRÉ, M. O trabalho colaborativo, um campo de estudo. In: ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. S. (org.). O coordenador pedagógico e o trabalho colaborativo na escola. São Paulo: Loyola, 2016. p. 9-23.
ROLDÃO, M. C.; FERRO, N. O que é avaliar? Reconstrução de práticas e conceções de avaliação. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 26, n. 63, p. 570-594, set./dez. 2015. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/3671/3111. Acesso em: 13 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v26i63.3671
SANTOS GUERRA, M. A. Uma flecha no alvo: a avaliação como aprendizagem. São Paulo: Loyola, 2007.
SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
SERPA, M. D. Compreender a avaliação: fundamentos e práticas educativas. Lisboa: Colibri, 2010.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
THERRIEN, J. Expérience professionnelle et savoir enseignant: la formation des enseignants mise en question. In: TARDIF, M.; LESSARD, C.; GAUTHIER, C. (ed.). Formation des maîtres et contextes sociaux: perspectives internationales. Paris: PUF, 1998. p. 231-259.
VARGAS, A. C.; PEREZ, T.; DIAZ; P. Avaliação de projetos e desenvolvimento do pensar avaliativo: relato de um percurso. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 30, n. 73, p. 138-168, jan./abr. 2019. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/5821. Acesso em: 12 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v30i73.5821
WORTHEN, B. R.; SANDERS, J. R.; FITZPATRICK, J. Avaliação de programas: concepções e práticas. São Paulo: Gente, 2004.
ZEICHNER, K. Formação de professores: contato direto com a realidade da escola. Presença pedagógica, Belo Horizonte, v. 6, n. 34, p. 5-15, jul./ago. 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).