Impact of the child development centers in the first year of preschool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v30i73.5850

Keywords:

Longitudinal Study, Program Evaluation, Preschool Education, Early Childhood

Abstract

The paper analyzes the impact of the main program for early childhood education adopted by Rio de Janeiro public municipal system since 2010 on children’s development at preschool. It discusses the methodological design and results of international research and indicates the scarcity of studies with robust designs in the Brazilian context. A randomsampleof46schools(2.716children)collectedintwowaves:atthebeginningand end of 2017, from the study “Baseline Brazil (BLB)”, was used in the statistical treatment of data. The descriptive analysis of data suggests an association in the same direction between attendance to the program and development in language. However, analysis using hierarchical models including controlling variables do not indicate a statistically significant effect of attending the program for cognitive development in the shortrun.

 

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Author Biographies

Mariane C. Koslinski, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro-RJ, Brasil

Graduada em Sociologia pela London School of Economics (1995), Mestrado em Educação pela UNICAMP (2000), Doutorado em Sociologia pela UFRJ e Pós-Doutorado no IPPUR / UFRJ. Coordenadora do Laboratório de Pesquisa em Oportunidades Educacionais. Atua na área de Sociologia da Educação, nos seguintes temas: Avaliação Educacional, Análise de Políticas Educacionais, Desigualdades Sociais e Urbanas e Educação. É Professora Adjunta da UFRJ e do Programa de Pós-graduação em Educação/UFRJ. Foi coordenadora do GT 14 - Sociologia da Educação da ANPED, 2016-2017. 

 

 

 

Tiago Lisboa Bartholo, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro-RJ, Brasil

Doutor em educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (bolsista CAPES). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE-UFRJ) e do Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (CAp-UFRJ). Pesquisador visitante na Universidade de Durham, Inglaterra, em 2017 e 2014 (Santander Mobility Grant), Universidade de Birmingham, Inglaterra, 2012-2013 (CAPES e Educational Endowment Foundation) e na Universidade de León, Espanha, 2009 (Fundação Carolina). Membro dos grupos de pesquisa cadastrados no CNPq "Laboratório de Pesquisa em Oportunidades Educacionais" da UFRJ e "Educação e Infância: políticas e práticas" da Fundação Carlos Chagas. Bolsista do Ministério da Educação (MEC) no projeto Portal do Professor (2009-2011). Membro da Equipe de Avaliação do Ministério dos Esportes para o Programa Segundo Tempo (2010-2011). Consultor especialista em avaliação educacional para a Fundação Carlos Chagas (2014-2017).

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Published

2019-05-31

How to Cite

Koslinski, M. C., & Bartholo, T. L. (2019). Impact of the child development centers in the first year of preschool. Estudos Em Avaliação Educacional, 30(73), 280–311. https://doi.org/10.18222/eae.v30i73.5850