A study on associated factors through hierarchical quantile regression

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v29i71.4973

Keywords:

Educational Assessment, Associated Factors, Hierarchical Quantile Regression, Academic Achievemen

Abstract

In this paper, we present an unusual approach to factors associated with academic achievement since we use hierarchical quantile regressions. While the traditional approach aims to identify important factors based on individuals with an intermediate performance, our approach aims to detect the effects on performance distribution quantiles, thus allowing to identify how a certain factor can affect poor, intermediate-, and high-performing pupils. We describe the methodology and use it with data from Portuguese and Mathematics tests of the 8th grade of primary education in the Brazilian state of Pará, in 2016.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Alberto Barbetta, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis-SC, Brasil

Departamento de Informática e Estatística (INE)

Dalton Francisco de Andrade, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis-SC, Brasil

Departamento de Informática e Estatística (INE)

Fundação Vunesp

Héliton Ribeiro Tavares, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil

Faculdade de Estatística

Programa de Pós-Graduação em Matemática e Estatística

References

ALMEIDA, A. T. C. Determinante dos piores e melhores resultados educacionais dos alunos da rede pública de ensino fundamental no Brasil. Planejamento de Políticas Públicas, Brasília, DF, n. 42, p. 147-187, jan./jun. 2014.

ALVES, M. T. G.; SOARES, J. F. O efeito das escolas no aprendizado dos alunos: um estudo com dados longitudinais no ensino fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 3, p. 527-544, set./dez. 2008.

ALVES, M. T. G.; SOARES, J. F. Effects of schools and municipalities in the quality of basic education. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 149, p. 492-517, maio/ago. 2013.

ANDRADE, R. J.; SOARES, J. F. O efeito da escola básica brasileira. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 19, n. 41, p. 379-406, set./dez. 2008.

ANDRADE, D. F.; TAVARES, H. R.; VALLE, R. C. Teoria da resposta ao item: conceitos e aplicações. São Paulo: Associação Brasileira de Estatística, 2000.

AYALA, R. J. The theory and practice of item response theory. New York: The Guilford, 2009.

BATES, D.; MAECHLER, M.; BOLKER, B.; WALKER, S. Fitting linear mixed- -effects models using lme4. Journal of Statistical Software, Innsbruck, Austria, v. 67, n. 1, p. 1-48, Oct. 2015.

BOTTAI, M.; ORSINI, N.; GERACI, M. A gradient search maximization algorithm for the asymmetric Laplace likelihood. Journal of Statistical Computation and Simulation, London, v. 85, n. 10, p. 1919-1925, 2015.

CHEN, Y. L.; TIAN, M. Z.; YU, K. M.; PAN, J. X. Composite hierachical linear quantile regression. Acta Mathematicae Applicatae Sinica, London, v. 30, n. 1, p. 49-64, 2014.

DAVINO, C.; VISTOCCO, D. Quantile regression for the evaluation of student satisfaction. Statistica Applicata, London, v. 20, n. 3-4, p. 179-196, 2008.

GALARZA, C. E.; LACHOS, V. H.; BANDYOPADHYAY, D. Quantile regression in linear mixed models: a stochastic approximation EM approach. Statistics and Its Interface, London, v. 10, n. 3, p. 471-482, 2017.

GERACI, M. Linear quantile mixed models: the lqmm package for Laplace quantile regression. Journal of Statistical Software, Innsbruck, Austria, v. 57, n. 13, p. 1-29, Mayo 2014.

GERACI, M. Package lqmm v. 1.5.3. 2016. Disponível em: <https://cran.rproject.org/web/packages/lqmm/lqmm.pdf>. Acesso em: 5 set. 2017.

GERACI, M.; BOTTAI, M. Quantile regression for longitudinal data using the asymmetric Laplace distribution. Biostatistics, Oxford, UK, v. 8, n. 1, p. 140-154, 2007.

GERACI, M.; BOTTAI, M. Linear quantile mixed models. Statistics and Computing, London, v. 24, n. 3, p. 461-479, 2014.

GIMENES, N. Avaliação em larga escala no Brasil: tensões e desafios. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 26, n. 62, p. 254-261, maio/ago. 2015.

HASSAN, I. Hierarchical quantile regression. 2014. 34f. Thesis (Master of Science in Biostatistics) – University of Alberta, Canadá, 2014. Disponível em: <https://era.library.ualberta.ca/files/m326m3245/Hassan_Imran_201408_ MSc.pdf>. Acesso em: 5 set. 2017.

KOENKER, R. Quantile regression. Cambridge, UK: Cambridge University, 2005.

KOENKER, R.; BASSETT, G. Regression quantiles. Econometrica, New York, v. 46, n. 1, p. 33-50, Jan. 1978.

LAROS, A. J.; MARCIANO, J. L.; ANDRADE, M. J. Fatores que afetam o desempenho na prova de Matemática do Saeb: um estudo multinível. Avaliação Psicológica, Porto Alegre, v. 9, n. 2, p. 173-186, ago. 2010.

MARTINS, P. S.; PEREIRA, P. T. Does education reduce wage inequality? Quantile regression evidence from 16 countries. Labour Economics, New York, v. 11, n. 3, p. 355-371, June 2004.

MORICONI, G. M.; NASCIMENTO, P. A. M. M. Fatores associados ao desempenho dos concluintes de engenharia no Enade 2011. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 57, p. 248-278, jan./abr. 2014.

NASCIMENTO, P. A. M. M. Fatores associados ao desempenho escolar: resultado de um modelo multinível de valor adicionado. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 23, n. 51, p. 16-39, jan./abr. 2012.

NETER, J.; KUTNER, M.; WASSERMAN, W.; NACHTSHEIM. C. Applied linear statistical models. Boston: McGraw-Hill/Irwin, 1996. 1415p.

PARÁ. Secretaria da Educação. Estudos do SisPAE 2016 – Perfil dos participantes e fatores associados ao desempenho escolar. Belém do Pará, fevereiro 2017. Disponível em: <https://sispae.vunesp.com.br/Revistas2016.aspx>. Acesso em: 7 mar. PONTES; L. A. F.; SOARES, T. M. As metas escolares do Ideb: uma proposta alternativa de cálculo. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, n. 66, p. 690-715, set./dez. 2016.

RANGVID, B. S. Educational peer effects quantile regression evidence from Denmark with PISA 2000 data. The economics of education and training. Germany: Physica-Verlag, 2008.

R FOUNDATION FOR STATISTICAL COMPUTING. R Core Team. R: a language and environment for statistical computing. Vienna, Austria: R Foundation for Statistical Computing, 2017. Disponível em: . Acesso em: 5 set. 2017.

YU, K.; ZHANG, J. A three-parameter asymmetric Laplace distribution and its extension. Communications in Statistics: Theory and Methods, London, v. 34, n. 9/10, p. 1867-1879, Sept. 2006.2018.

Published

2018-08-31

How to Cite

Barbetta, P. A., Andrade, D. F. de, & Tavares, H. R. (2018). A study on associated factors through hierarchical quantile regression. Estudos Em Avaliação Educacional, 29(71), 320–349. https://doi.org/10.18222/eae.v29i71.4973

Most read articles by the same author(s)