Categories of teachers’ judgment: interpretations, judgments and implications

Authors

  • Jaqueline Maas Oliveira Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba-PR, Brasil
  • Cristina Carta Cardoso de Medeiros Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba-PR, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.4774

Keywords:

Class Council, Teachers’ Judgment, Learning Assessment, Bourdieu, Pierre.

Abstract

This study aims to discuss teachers’ judgment carried out by school agents during class councils at a state public school in Paraná. It consists of a set of findings from a qualitative study, based on data from class council observations followed by analysis of school documents. These elements were organized and interpreted applying Pierre Bourdieu’s sociological theory and Bardin’s (2011) content analysis. The empirical data allowed the categorization of the observed elements, specifically the terms used to describe the students. This led to the conclusion that non-scholastic aspects are more memorable for educators than those related to academic development. In addition, it was found that teachers’ expectations of students were fulfilled, also that aspects related to family structure were significant during the class council assessment.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaqueline Maas Oliveira, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba-PR, Brasil

Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela UFPR e Biologia pela PUCPR, Especialista em Educação em Valores Humanos e Mestre em Educação pela UFPR.

Cristina Carta Cardoso de Medeiros, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba-PR, Brasil

Professora Associada do Departamento de Educação Física da UFPR, Curitiba, Paraná, Brasil e Professora permanente no PPGE/UFPR. Graduada em Educação Física pela UFPR, Especialista em Educação Física escolar pela UFPR, Mestre e Doutora em Educação pela UFPR

References

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. O método nas ciências sociais. In: ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith; GEWANDSZNAJDER, Fernando. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira, 1998. p. 108-203.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOURDIEU, Pierre. O senso prático. Tradução de Maria Ferreira. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

BOURDIEU, Pierre. A violência simbólica. In: BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Tradução de Maria Helena Kühner. Rio de Janeiro: Bertand Brasil, 2010.

BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Org.). Escritos de educação. Tradução de Vera S. V. Falsetti e José Carlos Garcia Durand. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015. p. 43-72.

BOURDIEU, Pierre; SAINT-MARTIN, Monique de. As categorias do juízo professoral. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Org.). Escritos de educação. Tradução de Vera S. V. Falsetti e José Carlos Garcia Durand. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015. p. 205-241.

BRASIL. Lei n. 5.692/71. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências, 11 de agosto de 1971. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 1971a. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html>. Acesso em: 10 fev. 2017.

CATANI, Denice Barbara; GALLEGO, Rita de Cássia. Avaliação. São Paulo: Editora Unesp, 2009.

COMPIANI, Ruth. Colégio Estadual do Paraná: classes integrais (experimentais) – 1960/67. 1965.

DALBEN, Ângela Imaculada Loureiro de Freitas. Trabalho escolar e conselho de classe. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 1995.

DALBEN, Ângela Imaculada Loureiro de Freitas. Conselhos de classe e avaliação: perspectivas na gestão pedagógica da escola. Campinas, SP: Papirus, 2004.

FERNANDES, Cláudia de Oliveira; FREITAS, Luiz Carlos de. Indagações sobre currículo: currículo e avaliação. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Tradução de Guacira Lopes Louro. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

LEITE, Lilian Ianke. Conselho de classe: a historicidade de uma prática entre os fazeres ordinários da escola (1950-1990). 2012. 239 f. Tese (Doutorado em Educação) − Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.

LESSARD-HÉBERT, Michelle; GOYETTE, Gabriel; BOUTIN, Gérald. Investigação qualitativa: fundamentos e práticas. Tradução de Maria João Reis. Lisboa: Instituto Piaget, 2005.

MACHADO, Lucília Regina de Souza. Prefácio. In: DALBEN, Ângela Imaculada Loureiro de Freitas. Trabalho escolar e conselho de classe. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 1995.

MAFRA, Leila de Alvarenga. A sociologia dos estabelecimentos escolares: passado e presente de um campo de pesquisa em re-construção. In: ZAGO, Nadir; CARVALHO, Marília Pinto de; VILELA, Rita Amélia Teixeira (Org.). Itinerários de pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

MATTOS, Carmen Lúcia Guimarães de. O conselho de classe e a construção do fracasso escolar. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 215-228, maio/ago. 2005. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/pdf/ep/v31n02/v31n02a05.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2015.

NOGUEIRA, Claudio Marques Martins; NOGUEIRA, Maria Alice. Bourdieu & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

OLIVEIRA, Jaqueline Maas. Categorias do juízo professoral em conselhos de classe: entre interpretações, julgamentos e implicações. 2017. 222f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.

ORENGA, Dayane Cristina; CORRÊA, Isabele Miranda. Transição do aluno do 5° ano para o 6° ano do ensino fundamental: expectativas e angústias das crianças e professores. 2014. 98 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) − Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2014.

PAPI, Silmara de Oliveira Gomes. Conselho de classe: que colegiado é esse? Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 26, n. 62, p. 480-518, maio/ago. 2015.

PERRENOUD, Philippe. La construcción del èxito y del fracaso escolar. Madrid: Ediciones Morata. 1996.

RESENDE, Tânia de Freitas. Sistema de ensino. In: CATANI, Afrânio Mendes. Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

ROCHA, Any Dutra Coelho da. Conselho de classe: burocratização ou participação? Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982. ROJAS, Hugo de los Santos. Formação do professor do ensino básico e a avaliação educacional. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 18,n. 37, p. 7-40, maio/ago. 2007.

ROSENTHAL, Robert; JACOBSON, Lenore. Profecias auto-realizadoras na sala de aula: as expectativas dos professores como determinantes não intencionais da capacidade intelectual dos alunos. In: PATTO, Maria Helena Souza (Org.). Introdução à psicologia escolar. Tradução de Maria Lídia Sica Szumanski. São Paulo: T. A. Queiroz, 1991. p. 258-295. Trabalho original publicado em 1968.

SÁ EARP, Maria de Lourdes. A cultura da repetência em escolas cariocas. 2006. 310 f. Tese (Doutorado em Sociologia e Antropologia) – Instituto de Filosofia e Ciências Sociais, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.

SÁ EARP, Maria de Lourdes. Antropologia e educação: um estudo sobre a repetência. ENFOQUES: Revista Eletrônica dos Alunos do PPGSA/IFCS/UFRJ, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 10-29, ago. 2010. Disponível em:<http://www.enfoques.ifcs.ufrj.br/ojs/index.php/enfoques/article/view/97>. Acesso em: 10 jan. 2017.

SÁ EARP, Maria de Lourdes. O juízo professoral: um estudo em uma escola pública da cidade do Rio de Janeiro. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ESTUDOS, 16., 2012, Campinas. Anais.... Araraquara: Junqueira & Morin, 2012, livro 3, p. 1970-1981. Disponível em:<http://www.infoteca.inf.br/endipe/smarty/templates/arquivos_template/upload_arquivos/acervo/docs/2019b.pdf>. Acesso em: 12 ago. 2015.

SÁ EARP, Maria de Lourdes. Etnografia no conselho de classe: avaliação e juízo professoral. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 4.; CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 7., 2014, Porto. Anais... Goiânia: Anpae. Disponível em:<http://www.anpae.org.br/IBERO_AMERICANO_IV/GT1/GT1_Comunicacao/Maria deLourdesSaEarp_GT1_integral.pdf>. Acesso em: 2 fev. 2016.

SÁ EARP, Maria de Lourdes; PRADO, Ana Pires. O juízo professoral em Conselhos de Classe de escolas da cidade do Rio de Janeiro. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 25, n. 58, p. 33-53, jan./abr. 2016. Disponível em:<http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1699>. Acesso em: 14 ago. 2016.

SILVA, Marilda da. Habitus professoral e habitus estudantil: uma proposição acerca da formação de professores. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, p. 335-369, dez. 2011.

SOUZA, Rosa de Fátima. Templos de civilização: a implementação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Fundação Editora da Unesp, 1998.

Published

2021-05-21

How to Cite

Oliveira, J. M., & Medeiros, C. C. C. de. (2021). Categories of teachers’ judgment: interpretations, judgments and implications. Estudos Em Avaliação Educacional, 29(72), 710–737. https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.4774