Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.4084Keywords:
Teacher Training, Basic Education, Higher Education, Educational Indicators.Abstract
This paper proposes a methodology for using longitudinal data taken from the censuses of basic and higher education to calculate indicators, that allows for design an overview of teacher training for basic education in Brazil. Therefore, we conducted a study of the paths taken by undergraduate students and teachers of physics, chemistry, biology and mathematics. The study used prospective analyses of databases, due to the potential for longitudinal follow-up of students and teachers. The results found for the proposed indicators point to a difficulty of increasing the number of teachers in the subjects studied. This results from the low completion rate of the undergraduate courses analyzed, together with the longer completion time for these courses between 2009 and 2013 as well as the low retention of teachers in the disciplines studied in basic education.
Downloads
References
BRASIL. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – CNE. Escassez de professores no ensino médio: propostas estruturais e emergenciais. Brasília, DF: CNE/MEC, maio 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/ arquivos/pdf/escassez1.pdf>. Acesso em: 30 jun. 2016
BRASIL. Escola Nacional de Administração Pública – Enap. Ações premiadas no 15o Concurso Inovação na Gestão Pública Federal. Enap, 2010. Disponível em: <http://www.enap.gov.br/documents/586010/603804/livro_15.pdf/a57f7a20- c6de-493b-ae33-b4c85b23ae11>. Acesso em: 30 jun. 2016.
BRASIL. Lei 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação-PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Seção 1. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm>. Acesso em: 15 nov. 2015.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Manual de classificação: áreas de formação e treinamento. Brasília, DF: Inep, 2001.
Disponível em: <http://download.inep.gov.br/download/ superior/2009/Tabela_OCDE_2009.pdf>. Acesso em: 4 mar. 2014.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Estudo exploratório sobre o professor brasileiro. Brasília, DF: Inep, 2009. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/download/censo/2009/ Estudo_Professor_1.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2014.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação superior 2009: resumo técnico. Brasília, DF: Inep, 2010. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/resumo_tecnico/resumo_ tecnico_censo_educacao_ superior_2009.pdf>. Acesso em: 9 out. 2012.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação superior 2010: resumo técnico. Brasília, DF: Inep, 2012. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/resumo_tecnico/resumo_ 113 tecnico_censo_educacao_ superior_2010.pdf>. Acesso em: 9 out. 2012.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo escolar 2013: perfil da docência no ensino médio regular. Brasília, DF: Inep, 2015.
p.: il.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria MEC n. 316, de 4 de abril de 2007.
FLETCHER, P. As dimensões transversal e longitudinal do modelo Profluxo. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura, 1997.
FLETCHER, P.; RIBEIRO, S. Modeling education system performance with demographic data: an introduction to the Profluxo model. In: BARRETO, E.; ZIBAS, D. (Org.). Brazilian issues on education, gender and race. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 1996.
GOLGHER, A. B. Modelo Profluxo e indicadores derivados. In: RIOS-NETO, E. (Org.). Introdução à Demografia da Educação. Campinas, SP: Abep, 2004.
KLEIN, R. Algumas dimensões da avaliação da educação superior. In: OLIVEIRA, F. B. de (Org.). Desafios da educação: contribuições estratégicas para o ensino superior. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2009.
NASCIMENTO, P. A. M. M.; SILVA, C. A.; SILVA, P. H. D. da. Subsídios e proposições preliminares para um debate sobre o magistério da educação básica no Brasil. Radar: tecnologia, produção e comércio exterior, Brasília, DF, n. 32, p. 37-51, 2014.
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA E LA CULTURAA – UNESCO. Clasificación Internacional Normalizada de la Educación: CINE 1997. Reedição. Unesco, 2006. Disponível em: <http://www.uis. unesco.org/Library/Documents/isced97-es.pdf>. Acesso em: 3 jan. 2015.
PEREIRA, R. H. M.; NASCIMENTO, P. A. M. M.; ARAÚJO, T. C. Projeções de mão de obra qualificada no Brasil: cenários para a disponibilidade de engenheiros até 2020. Revista Brasileira de Estudos Populacionais, Rio de Janeiro, v. 30, n. 2, p. 519-548, jul./dez. 2013.
PINTO, J. M. de R. Falta interesse por carreira de professor, indica estudo. Revista Digital, 3 set. 2014.
Disponível em: <http://www.revistadigital.com. br/2014/09/falta-interesse-por-carreira-de-professor-indica-estudo/>. Acesso em: 30 jun. 2016.
RABELO, R. P. Projeção da oferta de professores de matemática, física, química e biologia para educação básica no Brasil até 2028. 2015. Dissertação (Mestrado) – Escola Nacional de Estatística, Rio de Janeiro, 2015.
RIGOTTI, J. I. R.; HADAD, R. M. Graduation tables: a proposal for a demographic analysis of educational indicators in Brazil. Belo Horizonte: UFMG, Cedeplar, 2001.
RIOS-NETO, E. L. G. O método probabilidade de progressão por série. In: RIOS-NETO, E. L. G.; RIANI, J. de L. R. (Org.). Introdução à demografia da educação. Campinas, SP: Abep, 2004. p. 143-145.
RUIZ, A. I. Formação continuada e em áreas específicas: a proposta do Sistema Nacional Público. Revista Retratos da Escola, Brasília, DF, v. 2, n. 2-3, p. 149-160, jan./dez. 2008.
SAMPAIO, C. E. M. et al. Estatísticas dos professores no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 83, n. 203/204/205, p. 85-120, jan./dez. 2002.
SCHWARTZMAN, S. A educação de nível superior no Censo 2010. Instituto de Estudos do Trabalho e Sociedade, 2012. Disponível em: . Acesso em: 2 out. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).