Educational indicators and school context: an analysis of the goals of the Ideb

Authors

  • Daniel Abud Seabra Matos Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP, Ouro Preto, Minas Gerais, Brasil
  • Erica Castilho Rodrigues Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP, Ouro Preto, Minas Gerais, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v27i66.4012

Keywords:

Educational Indicators, Ideb, Logistic Regression, Basic Education.

Abstract

We aimed to relate the characteristics of schools that are associated with the probability of them achieving the objectives of the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) [Elementary Education Development Index] 2013. These objectives are to analyze the association of the Ideb goal with other educational indicators as well as to compare the initial and final years of elementary school. We used the following quantitative methods: descriptive statistics, Item Response Theory and logistic regression (N initial years = 36,236 schools and N final years = 29,095 schools). In the initial years, the variable with the greatest impact on the likelihood of the school achieving the Ideb goal is infrastructure. However, in the final years, the variables with the greatest impact are socioeconomic status and infrastructure. The variables function differently between the initial and final years (e.g. socioeconomic status presents positive impact in the initial years and negative in the final years). Some associations between the Ideb and other educational indicators are different when the issue in question is the goal of the Ideb.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERNAZ, Angela; FERREIRA, Francisco; FRANCO, Creso. Qualidade e eqüidade no ensino fundamental brasileiro. Pesquisa e Planejamento Econômico, v. 32, n. 3, p. 453-476, 2002.

ALMEIDA, Luana Costa; DALBEN, Adilson; FREITAS, Luiz Carlos. O Ideb: limites e ilusões de uma política educacional. Educação e Sociedade, Campinas, v. 34, n. 125, p. 1153-1174, 2013. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/ S0101-73302013000400008>. Acesso em: 23 jun. 2016.

ALVES, Maria Teresa Gonzaga; FRANCO, Creso. A pesquisa em eficácia escolar no Brasil: evidências sobre o efeito das escolas e fatores associados à eficácia escolar. In: BROOKE, Nigel; SOARES, José Francisco (Org.). Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008. p. 482-500.

ALVES, Maria Teresa Gonzaga; SOARES, José Francisco. Contexto escolar e indicadores educacionais: condições desiguais para a efetivação de uma política de avaliação educacional. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 177-194, 2013. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/ep/article/view/70382>. Acesso em: 22 jun. 2016.

BARBOSA, Maria Eugenia Ferrão; FERNANDES, Cristiano. A escola brasileira faz diferença? Uma investigação dos efeitos da escola na proficiência em matemática dos alunos da 4a série. In: FRANCO, Creso (Org.). Avaliação, ciclos e promoção na educação. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 155-172.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil, 1988. Brasília, DF, 5 out. 1988. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ constituicao/constitui%C3%A7ao.htm>. Acesso em: 24 jun. 2016.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 2014. Disponível em: <http://www.planalto. gov.br/ccivil_03/ Leis/L9394.htm>. Acesso em: 24 jun. 2016.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Indicadores Educacionais. Brasília, DF, 2016. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/ indicadores-educacionais>. Acesso em: 5 jun. 2016.

CRAHAY, Marcel. Qual pedagogia para aos alunos em dificuldade escolar? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 130, p. 181-208, 2007.

DUARTE, Natalia Souza. O impacto da pobreza no Ideb: um estudo multinível. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 94, n. 237, p. 343-363, 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812013000200002&lng=p t&nrm=iso&tlng=en>. Acesso em: 5 jun. 2016.

FARIA, Ernesto Martins; GUIMARÃES, Raquel Rangel Meireles. Excelência com equidade: fatores escolares para o sucesso educacional em circunstâncias desfavoráveis. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 26, n. 61, p. 192-215, 2015.

FERNANDES, Reynaldo. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2007.

GOUVEIA, Andréa Barbosa; SOUZA, Ângelo Ricardo; TAVARES, Taís Moura. O Ideb e as políticas educacionais na região metropolitana de Curitiba. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 20, n. 42, p. 45-58, 2009.

Disponível em: <http://publicacoes.fcc.org.br/ ojs/index.php/eae/article/view/2058/2016>. Acesso em: 5 jun. 2016.

GREINER, Markus; PFEIFFER, Dirk; SMITH, Rebecca. D. Principles and practical application of the receiver-operating characteristic analysis for diagnostic tests. Preventive Veterinary Medicine, v. 45, n. 1, p. 23-41, 2000.

KOSLINSKI, Mariane Campelo; CUNHA, Carolina Portela; ANDRADE, Felipe Macedo. Accountability escolar: um estudo exploratório do perfil das escolas premiadas. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 59, p. 108-137, 2014.

OLIVEIRA, Romualdo Portela; ARAUJO, Gilda Cardoso. Qualidade do ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 28, p. 5-24, 2005.

PADILHA, Frederica et al. As regularidades e exceções no desempenho no Ideb dos municípios. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 23, n. 51, p. 58-81, 2012.

SIRIN, Selcuk. Socioeconomic status and academic achievement: a meta- analytic review of research. Review of Educational Research, v. 75, n. 3, p. 417-453, 2005.

SOARES, José Francisco; ALVES, Maria Teresa Gonzaga. Escolas de ensino fundamental: contextualização dos resultados. Revista Retratos da Escola, Brasília, DF, v. 7, n. 12, p. 145-158, 2013. Disponível em: <http://www.esforce.org.br/ index.php/semestral/article/view/268/445>. Acesso em: 5 jun. 2016.

SOARES, José Francisco; ANDRADE, Renato Júdice. Nível socioeconômico, qualidade e eqüidade das escolas de Belo Horizonte. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 50, p. 107-126, 2006.

SOARES, José Francisco; COLLARES, Ana Cristina Murta. Recursos familiares e o desempenho cognitivo dos alunos do ensino básico brasileiro. Dados: Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 49, n. 3, p. 1-23, 2006.

SOARES, José Francisco; XAVIER, Flávia Pereira. Pressupostos educacionais e estatísticos do Ideb. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 124, p. 903-923, 2013.

VIDAL, Eloisa Maia; VIEIRA, Sofia Lerche. Gestão educacional e resultados no Ideb: um estudo de caso em dez municípios cearenses. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 22, n. 50, p. 419-434, 2011.

WHITE, Karl R. The relation between socioeconomic status and academic achievement. Psychological Bulletin, v. 91, n. 3, p. 461-473, 1982.

Published

2016-12-22

How to Cite

Matos, D. A. S., & Rodrigues, E. C. (2016). Educational indicators and school context: an analysis of the goals of the Ideb. Estudos Em Avaliação Educacional, 27(66), 662–688. https://doi.org/10.18222/eae.v27i66.4012