Paths to the construction of Participative Institutional Evaluation
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.3919Keywords:
Institutional Evaluation, Participation, Educational Quality, Educational PoliciesAbstract
This article presents the conceptual constitution of Avaliação Institucional Participativa (AIP) [Participative Institutional Evaluation] and its formatting in the Geres-AI Project, in the educational policy of the city of Campinas and in the reform of the System of Educational Inspection in Angola. It addresses a model proposed in the Laboratório de Observação e Estudos Descritivos (LOED) [Laboratory of Observation and Descriptive Studies] at the Universidade Estadual de Campinas, which has the goal of improving the social quality offered in the schools. Following the presentation of the context in which the institutional evaluation appears, as a counter-regulatory process, the main movements of these three experiences are described, explaining the characteristics of the model, its central concepts and presuppositions, and the importance of the role of the scholarly community. The winding paths of implementation, given the influence of several factors, requiring, therefore, planning and support of the governmental agencies can be observed.Downloads
References
ANJOS, Marlene G. O sistema participativo da avaliação institucional e as contribuições na formação de estudantes: estudo de caso de uma escola da rede municipal de Campinas. 2013. 286f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.
BETINI, Geraldo A. Avaliação institucional em escolas públicas de ensino fundamental de Campinas. 2009. 394f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.
BONDIOLI, Anna (Org.). O projeto pedagógico da creche e a sua avaliação. A qualidade negociada. Campinas: Autores Associados, 2004.
COSTA, Maria S. P. F. M. Avaliação institucional no ensino fundamental: a participação dos estudantes. 2012. 402f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.
DALBEN, Adilson. Avaliação institucional participativa na educação básica: possibilidades, limitações e potencialidades. 2008. 243 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação institucional, instrumento de qualidade educativa: a experiência da Unicamp. In: BALZAN, Newton C.; DIAS SOBRINHO, José (Org.), Avaliação institucional: teoria e experiências. São Paulo: Cortez, 1995. DIAS SOBRINHO, José. Campo e caminhos da avaliação: a avaliação da educação superior no Brasil. In: FREITAS, Luiz C. (Org.). Avaliação: construindo o campo e a crítica. Florianópolis: Insular, 2002.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação, uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Moraes, 1980.
FREITAS, Luiz C. Qualidade negociada: avaliação e contra-regulação na escola pública. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, (n. Especial), out. 2005.
FREITAS, Luiz C.; SORDI, Mara R. L.; FREITAS, Helena C. L; MALAVAZI, Maria. M. Dialética da inclusão e da exclusão: por uma qualidade negociada e emancipadora nas escolas. In: GERALDI, Corinta G.; RIOLFI, Claudia R.; GARCIA, M. F. Escola viva: elementos para a construção de uma educação de qualidade social. São Paulo: Mercado de Letras, 2004.
LEITE, Denise. Reforma universitária: Avaliação Institucional Participativa. Petrópolis: Vozes, 2005.
MENDES, Geisa S. C. V. M. Avaliação institucional: estudo da implementação de uma política para a escola fundamental do município de Campinas/SP. 2011. 332f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.
MORAES, Mônica C. M. A avaliação da escola pelos pais. 2010. 157f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.
MORAES, Sandro R. C. Avaliação institucional na educação infantil de Campinas/SP: a experiência de três instituições públicas. 2014. 307f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.
PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Ática, 2005.
PENTEADO, Thaís C. Z. P. O protagonismo de especialistas da educação na política de avaliação institucional participativa na rede municipal de educação de Campinas. 2016. 231f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.
RODRIGUES, Camila. A participação dos professores no processo de autoavaliação de uma escola de ensino fundamental da Rede Municipal de Campinas. 2015. 171f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.
SORDI, Mara R. L. A implicações ético-epistemológicas da negociação nos processos de avaliação institucional participativa. Revista Educação & Sociedade, Campinas, v. 3, n. 119, p. 485-510, abr./jun. 2012.
SORDI, Mara R. L.; FREITAS, Luiz C. O trabalho de apoio às escolas no processo de Avaliação Institucional Participativo: pontos e contrapontos. 2005. (Texto de trabalho).
SORDI, Mara R. L.; FREITAS, Luiz C.; MALAVAZI, Maria M. A avaliação institucional potencializando a produção de qualidade nas escolas de ensino fundamental. 2005. (Texto de trabalho).
SORDI, Mara R. L.; SOUZA, Eliana S. A avaliação institucional com instância mediadora da qualidade da escola pública: a Rede Municipal de Educação de Campinas como espaço de aprendizagem. Campinas: Millennium, 2009.
SORDI, Mara R. L.; SOUZA, Eliana S. A avaliação institucional com instância mediadora da qualidade da escola pública: o processo de implementação da rede em destaque. Campinas: Prefeitura Municipal de Campinas, Secretaria Municipal de Educação, 2012.
SORDI, Mara R. L. et al. Comissão Própria de Avaliação: estratégia para a produção de sentidos na realidade das escolas. 2005. (Texto de trabalho).
SOUTO SIMÃO, Marcelo et al. Fundamentos teóricos da revitalização de inspeção da educação e diagnóstico institucional para a melhoria da qualidade educativa: materiais de apoio à formação em competências de inspetores da educação em Angola. Livro I. Buenos Aires: IIPE-Unesco, 2012a.
SOUTO SIMÃO, Marcelo et al. Avaliação da capacidade institucional para a melhoria da qualidade educativa: materiais de apoio à formação em competências de inspetores da educação em Angola. Livro III. Buenos Aires: IIPE-Unesco, 2012b.
SOUZA, Eliana S. Avaliação institucional na Rede Municipal de Campinas: experiências e desafios na condução da implementação. In: SORDI, Mara R. L.; SOUZA, Eliana S. A avaliação institucional com instância mediadora da qualidade da escola pública: o processo de implementação da rede em destaque. Campinas: Prefeitura Municipal de Campinas, Secretaria Municipal de Educação, 2012.
XAVIER, Cecilia A. O orientador pedagógico na implementação da avaliação institucional participativa: um olhar sobre a experiência. 2011. 139f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).