More is less? The impact of the experimental 6th grade project – SME/RJ

Authors

  • Daniel Domingues Dos Santos Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FEA-RP/USP), Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil
  • Luiz Guilherme Scorzafave Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FEA-RP/USP), Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil
  • Alexandre C. Nicolella Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FEA-RP/USP), Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil
  • Elder Generozo Sant'anna Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FEA-RP/USP), Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v28i69.3795

Keywords:

Elementary School, Education Assessment, 6° Grade Experimental Project, Student Performance.

Abstract

The aim of this study is to assess the short-term impact of the sixth-grade experimental project and the factors that mediate this impact. The main feature of the project proposed by the Department of Municipal Education (SME) of Rio de Janeiro, in 2011, is its expansion up to the 6th grade the elementary education, with only one lead teacher to teach the main subjects. To evaluate the project, we used the differences-in-differences method with propensity scorematching. The results indicate an improvement of 0.16 standard deviations in mathematics at the end of the first half of the project, for the schools that entered in the 6th Grade Experimental, in 2014. The main mechanisms that explain performance improvement are the improved climate in the classroom, in pedagogical autonomy and in the training of teachers.

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Author Biographies

Daniel Domingues Dos Santos, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FEA-RP/USP), Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil

Professor livre-docente da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FEA-RP/USP), Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil

Luiz Guilherme Scorzafave, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FEA-RP/USP), Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil

Professor livre-docente da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FEA-RP/USP), Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil

Alexandre C. Nicolella, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FEA-RP/USP), Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil

Professor da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FEA-RP/USP), Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil

Elder Generozo Sant'anna, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FEA-RP/USP), Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil

Mestre em Economia pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FEA-RP/USP), Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil

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Published

2017-12-13

How to Cite

Dos Santos, D. D., Scorzafave, L. G., Nicolella, A. C., & Sant’anna, E. G. (2017). More is less? The impact of the experimental 6th grade project – SME/RJ. Estudos Em Avaliação Educacional, 28(69), 718–747. https://doi.org/10.18222/eae.v28i69.3795