Class council: which collegiate is this?
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae266202931Keywords:
Class Council, Education Assessment, Democratic Management, Bibliographic Survey.Abstract
The class Council is one of the collegiate associations. In order to understand how this association is approached in students’ surveys carried out within the stricto sensu graduate programs, this paper analyzed study briefs in Capes Thesis Library. The results indicate that, from 2002 to 2011, ten studies focused on this assessment as the central object of investigation and 57 made reference to it, considering it one of the places of data collection or highlighting it in its concepts and conclusions. The analysis of the abstracts of the 67 studies demonstrates the centrality of students’ assessment in this association as well as its proximity to democratic management. It also shows the fragmentation of other issues investigated by this Council, indicating there was a process of expansion of its practice and its perception by others.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. A jovem pesquisa educacional brasileira. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 11-24, 2006. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v6i19.3133
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 6028. Informação e documentação-Resumo-Apresentação. Rio de Janeiro: ABNT, 2003.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil.
Diário Oficial da União [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 5 out. 1988.
BRASIL. Lei n. 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Diário Oficial da União [da] República Federativa da União, Brasília, DF, 12 ago. 1971.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ CCIVIL_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 30 jan. 2014.
CLASSE. In: HOUAISS, Antônio; VILLAR, Mauro Salles; FRANCO, Francisco Manuel de Mello. Minidicionário Houaiss da língua portuguesa. 3. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009. p. 163.
CONSELHO. In: HOUAISS, Antônio; VILLAR, Mauro Salles; FRANCO, Francisco Manuel de Mello. Minidicionário Houaiss da língua portuguesa. 3. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009. p. 182.
CONSILIUM. In: FIRMINO, Nicolau. Dicionário latino-português. 5. ed. São Paulo: Melhoramentos, [198-]. p. 129.
DALBEN, Ângela Imaculada Loureiro de Freitas. Trabalho escolar e conselho de classe. Campinas: Papirus, 1995.
DALBEN, Ângela Imaculada Loureiro de Freitas. Conselho de classe e avaliação: perspectivas na gestão pedagógica da escola. Campinas: Papirus, 2004.
DALBEN, Ângela Imaculada Loureiro de Freitas. Conselho de classe. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CD-ROM.
GOERGEN, Pedro. A divulgação da pesquisa educacional. Em Aberto, Brasília, DF, v. 25, n. 87, p. 113-127, 2012.
MARTINS, Pura Lúcia Oliver. Princípios didáticos na ação docente: conhecimento como expressão da ação humana. In: ROMANOWSKI, Joana Paulin; JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo; MARTINS, Pura Lúcia Oliver (Org.). Conhecimento local e conhecimento universal: pesquisa, didática e ação docente. Curitiba: Champagnat, 2004. XII ENDIPE.
MARTINS, Pura Lúcia Oliver. A didática e as contradições da prática. Curitiba: Ibepex; Papirus, 2009. MATTOS, Carmen Lúcia Guimarães. O Conselho de Classe e a construção do fracasso escolar. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 215-228, maio/ago. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000200005
ROCHA, Any Dutra Coelho da. Conselho de classe: burocratização ou participação?. Rio de Janeiro: F. Alves, 1982.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte” em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, n. 19, p. 37-50, 2006.
THOMPSON, Edward Palmer. A miséria da teoria ou um planetário de erros. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).