External evaluation: tensions and challenges for educational management

Authors

  • Cynthia Paes de Carvalho Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil
  • Ana Cristina Prado de Oliveira Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil
  • Maria de Fátima Magalhães de Lima Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (SME/RJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae255920142856

Keywords:

Educational Management, Educational Evaluation, Accountability, Rio de Janeiro

Abstract

In the context of evaluation and accountability policies in the public municipal school network in Rio de Janeiro, this article deals with three studies based on observations and interviews conducted in one public school in the network and exploratory inroads about the data from the contextual questionnaires of the directors of the 2007, 2009 and 2011 Prova Brasil. The increasing challenges and tensions present in the agenda of school management are discussed, highlighting the bureaucratic work overload in a context of the precarious conditions of administration, of a tense mediation of the policies together with the school agents and, also, the trends of changes in school management. It concludes by highlighting the importance of the consolidation of thinking about research, and the preparation of school management in the face of the new political and pedagogical changes, without losing sight of their administrative and politico-legal limitations.

 

 

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Author Biographies

Cynthia Paes de Carvalho, Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Professora adjunta do Departamento de Educação da PUC-Rio

cynthiapaesdecarvalho@puc-rio.br

Ana Cristina Prado de Oliveira, Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)
ana.prado.oliveira@gmail.com

Maria de Fátima Magalhães de Lima, Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (SME/RJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Professora da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (SME/RJ)

fatima_mlima@superig.com.br

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Published

2014-12-30

How to Cite

Carvalho, C. P. de, Oliveira, A. C. P. de, & Lima, M. de F. M. de. (2014). External evaluation: tensions and challenges for educational management. Estudos Em Avaliação Educacional, 25(59), 50–76. https://doi.org/10.18222/eae255920142856

Issue

Section

Tema em Destaque - Avaliação em larga escala e gestão educacional