External evaluation: tensions and challenges for educational management
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae255920142856Keywords:
Educational Management, Educational Evaluation, Accountability, Rio de JaneiroAbstract
In the context of evaluation and accountability policies in the public municipal school network in Rio de Janeiro, this article deals with three studies based on observations and interviews conducted in one public school in the network and exploratory inroads about the data from the contextual questionnaires of the directors of the 2007, 2009 and 2011 Prova Brasil. The increasing challenges and tensions present in the agenda of school management are discussed, highlighting the bureaucratic work overload in a context of the precarious conditions of administration, of a tense mediation of the policies together with the school agents and, also, the trends of changes in school management. It concludes by highlighting the importance of the consolidation of thinking about research, and the preparation of school management in the face of the new political and pedagogical changes, without losing sight of their administrative and politico-legal limitations.
Downloads
References
ALVES, Fátima Cristina. Mapeamento das políticas de escolha de diretores da escola e de avaliação na rede pública das capitais brasileiras. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 90, n. 224, p. 71-86, jan./abr. 2009. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.90i224.499
ALVES, Maria Teresa G.; FRANCO, Creso. A pesquisa em eficácia escolar no Brasil: evidências sobre o efeito das escolas e fatores associados à eficácia escolar. In: BROOKE, Nigel; SOARES, José Francisco (Org.). Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
ALVES, Maria Teresa G.; SOARES, José Francisco. Efeito-escola e estratificação escolar: o impacto da composição de turmas por nível de habilidade dos alunos. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 45, p. 25-58, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982007000100003
ANDRADE, Eduardo de C. School Accountability no Brasil: experiências e dificuldades. Revista de Economia Política, v. 28, n. 3, p. 443-453, jul./set. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rep/v28n3/a05v28n3 >. Acesso em: DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-31572008000300005
nov. 2011.
BALL, Stephen J. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo Sem Fronteiras, v. 1, n. 2, p. 99-116, jul./dez. 2001. Disponível em: <http://www.curriculosemfronteiras.org/vol1iss2articles/ball. pdf >. Acesso em: 12 maio 2010.
BRASIL. Constituição Federal, 1988. Disponível em: <http://www.planalto. gov.br>. Acesso em: 12 jun. 2013.
BRASIL. Decreto n. 6.094, de 24 de abril de 2007. Dispõe sobre a implementação do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação, pela União Federal, em regime de colaboração com Municípios, Distrito Federal e Estados, e a participação das famílias e da comunidade, mediante programas e ações de assistência técnica e financeira, visando a mobilização social pela melhoria da qualidade da educação básica. Brasília, DF, 2007. Disponível em: . Acesso em: 2 dez. 2013.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei 9.394/96. Brasília, DF,1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em 10 jun. 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Microdados Prova Brasil 2007. Mídia eletrônica. Brasília, DF, 2007. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/basica- levantamentos-acessar>. Acesso em: 10 fev. 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Microdados Prova Brasil 2009. Mídia eletrônica. Brasília, DF, 2009. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/basica-levantamentos-acessar>. Acesso em: 10 fev. 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Microdados Prova Brasil 2011. Mídia eletrônica. Brasília, DF, 2011. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/basica-levantamentos-acessar>. Acesso em: 10 fev. 2014.
BROOKE, Nigel. Responsabilização educacional no Brasil. Sísifo, Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, v. 1, n. 1., p. 94-109, 2008. Disponível em: <http://www.rinace.net/riee/numeros/vol1-num1/art7_port.html>. Acesso em: 20 out. 2012.
COSTA, Marcio da; KOSLINSKI, Mariane C. Quase-mercado oculto: disputa
por escolas “comuns” no Rio de Janeiro. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 142, jan./abr. 2011.
FERNANDES, Reynaldo; GREMAUD, Amaury. Qualidade da educação: avaliação, indicadores e meta. In: VELOSO, Fernando et al. (Org.). Educação básica no Brasil: construindo o país do futuro. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009. p. 213-238. Disponível em: . Acesso em: 3 set. 2012.
FUNDAÇÃO JOÃO GOULART. Administração, concursos e cursos. Disponível em:
<http://concursos.rio.rj.gov.br/indexportal.htm>. Acesso em: 16 jul. 2014.
GOMES, Adailda; REGIS, André. Desempenho e infraestrutura: mapeamento das escolas públicas da região metropolitana do Rio de Janeiro. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 3., 2012, Zaragoza, Espanha. Anais... Zaragoza, Espanha: Anpae,
(Série Cadernos Anpae, v. 15). Disponível em: <http://www.anpae.org.br/ iberoamericano2012/Trabalhos/AdaildaGomesDeOliveira_res_int_GT1.pdf >. Acesso em: 5 out. 2013.
LIMA, Maria de Fátima de M.; ALCÂNTARA, Guilherme de; ALMEIDA, Mônica A. de O. O que potencialmente afeta a gestão escolar? Percepções de diretores de duas redes públicas de ensino do estado do Rio de Janeiro. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., 2013, Goiânia. Anais... Sistema Nacional de Educação e Participação Popular: desafios para as políticas educacionais. Goiânia: Anped, 2013.
OLIVEIRA, Ana Cristina P. Política pública e prática docente: quando e como dialogam no espaço escolar: a experiência de uma escola do Rio de Janeiro.
205 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade
Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Educação, Rio de Janeiro,
a.
OLIVEIRA, Ana Cristina P. Política pública e gestão escolar: um estudo de caso no Rio de Janeiro. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 3., 2012, Zaragoza. Cadernos Anpae... Timbaúba: Anpae, 2012b.
RIO DE JANEIRO (Município). Secretaria Municipal da Casa Civil. Acordo de Resultados. Disponível em: <http://www.rio.rj.gov.br/web/cvl/ exibeconteudo?id=1820527>. Acesso em: 25 jul. 2014.
RIO DE JANEIRO (Município). Secretaria Municipal da Casa Civil. Acordo de Resultados. 24 jun. 2013. Disponível em: <http://www.rio. rj.gov.br/web/cvl/acordo-de-resultados>. Acesso em: 25 jul. 2014.
RIO DE JANEIRO (Município). Secretaria Municipal de Educação. Prefeito e Secretária de Educação anunciam as escolas que receberão o Prêmio Anual de Desempenho. 2010. Disponível em: <http://www.rio.rj.gov.br/web/sme/ exibeconteudo?id=1011528>. Acesso em: 30 nov. 2013.
RIO DE JANEIRO (Município). Secretaria Municipal de Educação. Secretaria de Educação anuncia os resultados do IDE-Rio
2011. Disponível em: <http://www.rio.rj.gov.br/web/sme/
exibeconteudo?id=1772816>. Acesso em 30 nov. 2013.
SAMMONS, Pam. As características-chave das escolas eficazes. In: BROOKE, Nigel; SOARES, José Francisco (Org.). Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
SOARES, José Francisco. Melhora do desempenho cognitivo dos alunos do ensino fundamental. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 130, p. 135-160, jan./abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742007000100007
SOARES, Sergey; SÁTYRO, Natália. O impacto da infra-estrutura escolar na taxa de distorção idade-série das escolas brasileiras de ensino fundamental – 1998 a 2005. Rio de Janeiro: Ipea, maio 2008.
SOARES, Tufi M.; TEIXEIRA, Lúcia Helena G. Efeito do perfil do diretor na gestão escolar sobre a proficiência do aluno. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 17, n. 34, maio/ago. 2006. DOI: https://doi.org/10.18222/eae173420062121
SOARES, Tufi M. et al. A expectativa do professor e o desempenho dos alunos.
Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 26, n. 1, p. 157-170, jan./mar. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722010000100018
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Faculdade de Educação. GAME. A avaliação externa como instrumento da gestão educacional nos estados: relatório final. Fundação Victor Civita, ago. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).