Saresp e progressão continuada: implicações na avaliação escolar
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae214720102459Keywords:
Avaliação da Educação, Progressão continuada, SARESP, Orientação PedagógicaAbstract
Este artigo apresenta dados de pesquisa cujo objetivo foi identificar implicações do Saresp e da progressão continuada na avaliaçõa escolar. Para tanto, foi feito estudo de caráter qualitativo por meio da aplicação de questionários e da realização de entrevistas com professores coordenadores de escolas estaduais paulistas. Concluiu-se que ambas as medidas influenciam nas práticas avaliativas desenvolvidas na escola, mas enquanto há certa rejeição à progressão continuada, o que compromete o desenvolvimento da avaliação formativa, a aceitação do Saresp revela a tendeência de reiteração de concepções tradicionais, evidenciando a importância crescente da avaliação externa no trabalho escolar.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).