National Education Plan 2014-2024: Results and challenges in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v35.10569

Keywords:

Plano Nacional de Educação, Census, Educational Goals, Enrollment Ratio

Abstract

 This study analyzes the fulfillment of the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (PNE) 2014-2024 goals for higher education. It seeks to assess the Plan’s progress up to 2021, focusing on the goals related to graduation and teacher training for higher education. To do this, a literature review and exploratory data analysis were used. In addition, the study predicted the target values up to 2024, based on the Higher Education Census and population data. Indicators were also analyzed by region and by state, to identify the PNE’s complementary objectives. The conclusion is that the Plan has partially achieved its objectives, obtaining low rates of schooling while, on the other hand, having already surpassed the target associated with teacher qualifications.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balassiano, M., Seabra, A. A. de, & Lemos, A. H. (2005). Escolaridade, salários e empregabilidade: Tem razão a teoria do capital humano? Revista de Administração Contemporânea, 9(4), 31-52. https://doi.org/10.1590/S1415-65552005000400003

Borges, M. C., & Aquino, O. F. (2012). Educação superior no Brasil e as políticas de expansão de vagas do Reuni: Avanços e controvérsias. Educação: Teoria e Prática, 22(39), 117-138. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1981-81062012000100008&lng=pt&nrm=isso

Catani, A. M., Hey, A. P., & Gilioli, R. de S. P. (2006). Prouni: Democratização do acesso às instituições de ensino superior? Educar em Revista, (28), 125-140. https://doi.org/10.1590/s0104-40602006000200009

Cooper, D. R., & Schindler, P. S. (2016). Métodos de pesquisa em administração. Bookman.

Corbucci, P., Kubota, L., Paula, A., & Meira, B. (2016). Evolução da educação superior privada no Brasil: Da reforma universitária de 1968 à década de 2010. Radar, (46), 7-12. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.22695.96160

Decreto n. 6.096, de 24 de abril de 2007. (2007). Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais – REUNI. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6096.htm

Emenda Constitucional n. 14, de 12 de setembro de 1996. (1996). Modifica os arts. 34, 208, 211 e 212 da Constituição Federal e dá nova redação ao art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc14.htm

Fernández, S. J., Brignardello, I. D., Hernán, A. E., Correa, B. I., & Andretich, G. (2019). Políticas públicas, processos de planejamento e constituição dos sistemas educacionais em Brasil e Argentina: Um estudo comparativo. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 35(3), 877-877. https://doi.org/10.21573/vol35n32019.95309

Gould, E. M., & Becker, L. T. (2019). Microsoft Power BI: Extending Excel to manipulate, analyze, and visualize diverse data. Serials Review, 45(3), 184-188. https://doi.org/10.1080/00987913.2019.1644891

Hanushek, E. A. (2016). Will more higher education improve economic growth? Oxford Review of Economic Policy, 32(4), 538-552. https://doi.org/10.1093/oxrep/grw025

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2018a). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua Anual: População residente, por sexo e grupos de idade (2012-2019). IBGE. https://sidra.ibge.gov.br/tabela/6407

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2018b). Projeção da população: Proporção de pessoas, por grupo de idade. IBGE. https://sidra.ibge.gov.br/tabela/7365

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2019). Projeção da população por sexo e idade: Indicadores implícitos na projeção – 2010/2060. IBGE. https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/9109-projecao-dapopulacao.html?=&t=downloads

Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea). (2018a). Avaliação de políticas públicas: Guia prático de análise ex ante (Vol. 1). Ipea. https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/livros/livros/180319_avaliacao_de_politicas_publicas.pdf

Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea). (2018b). Avaliação de políticas públicas: Guia prático de análise ex ante (Vol. 2). Ipea. https://www.gov.br/casacivil/pt-br/centrais-de-conteudo/downloads/guiaexpost.pdf

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2014). Censo da educação superior 2012: Resumo técnico. Inep. https://download.inep.gov.br/download/superior/censo/2012/resumo_tecnico_censo_educacao_superior_2012.pdf

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2022). Censo da educação superior. Inep. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-da-educacao-superior

Kim, J. (2016). Female education and its impact on fertility. IZA World of Labor. https://doi.org/10.15185/izawol.228

Lei Complementar n. 101, de 4 de maio de 2000. (2000). Estabelece normas de finanças públicas voltadas para a responsabilidade na gestão fiscal e dá outras providências. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/LCP/Lcp101.htm

Lei n. 378, de 13 de janeiro de 1937. (1937). Dá nova organização ao Ministério da Educação e Saúde Pública. Rio de Janeiro. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1930-1949/l0378.htm

Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Lei n. 10.172, de 9 de janeiro de 2001. (2001). Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm

Lei n. 10.260, de 12 de julho de 2001. (2001). Dispõe sobre o Fundo de Financiamento ao estudante do ensino superior e dá outras providências. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/LEIS_2001/L10260compilado.htm

Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. (2008). Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007- 2010/2008/Lei/L11892.htm

Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. (2014). Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm

Lemieux, T. (2006). The “mincer equation” thirty years after schooling, experience, and earnings. In S. Grossbard (Ed.), Jacob Mincer: A pioneer of modern labor economics (pp. 127-145). Springer. https://doi.org/10.1007/0-387-29175-x_11

Lima, K. (2015). Plano Nacional de Educação 2014-2024: Nova fase do privatismo e da certificação em larga escala. Universidade e Sociedade, (55), 32-43. https://www.unirio.br/cchs/ess/Members/rodrigo.castelo/educacao-e-sociedade-2017.1/katia-lima-plano-nacional-de-educacao-2014-2024

Minto, L. W. (2018). Educação superior no PNE (2014-2024): Apontamentos sobre as relações público-privadas. Revista Brasileira de Educação, 23, Artigo e230011.https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230011

Oliveira, D. A., Dourado, L. F., Cabral, A., Neto, Cury, C. R. J., Oliveira, J. F. de, Pinto, J. M. de R., Vieira, L. M. F., Machado, M. M., & Gomes, N. L. (2011). Por um Plano Nacional de Educação (2011-2020) como política de Estado. Revista Brasileira de Educação, 16(47), 483-492. https://doi.org/10.1590/s1413-24782011000200011

Oliveira, J. F., & Dourado, L. F. (2017). A educação superior no Plano Nacional de Educação (2014-2024): Expansão e qualidade em perspectiva. In L. F. Dourado (Org.), Plano Nacional de Educação: PNE 2014/2024: Avaliação e perspectivas (pp. 105-137). Mercado das Letras.

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE). (2013). Education at a Glance 2013: OECD Indicators. OECD Publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2013_eag-2013-en

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE). (2018). How is the tertiary educated population evolving? Education Indicators in Focus, (61). https://www.oecd-ilibrary.org/education/how-is-the-tertiary-educated-population-evolving_a17e95dc-en

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE). (2020). Education at a Glance 2020: OECD Indicators. OECD Publishing. https://read.oecd.org/10.1787/69096873-en?format=pdf

Pacheco, E., & Ristoff, D. (2004). Educação superior: Democratizando o acesso (Série Documental Textos para Discussão n. 12). Inep. http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/td/article/view/3825/3526

Projeto de Lei n. 3.582, de 28 de abril de 2004. (2004). Dispõe sobre a instituição do Programa Universidade para Todos – PROUNI, e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=16AEC3F8F4F50AAB2243A470429BCE82.proposicoesWebExterno2?codteor=219649&filename=PL+3582/2004

Projeto de Lei n. 8.035, de 3 de novembro de 2010. (2010). Aprova o Plano Nacional de Educação para o decênio 2011-2020 e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=node0z57cpg8cxa5o102yz5oxowev44948770.node0?codteor=831421&filename=PL+8035/2010

Queiroz, J. C. (2014). Fundo de Financiamento Estudantil (Fies) e sua estrutura funcional [Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional UnB. https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/32252/1/2018_JacquelineClaraQueiroz.pdf

Ramos, C. A. (2015). Introdução à economia da educação. Alta Books.

Ristoff, D. (2013). Os desafios da educação superior na Ibero-América: Inovação, inclusão e qualidade. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 18(3), 519-545. https://doi.org/10.1590/s1414-40772013000300002

Souza, D. B. de. (2014). Avaliações finais sobre o PNE 2001-2010 e preliminares do PNE 2014-2024. Estudos em Avaliação Educacional, 25(59), 104-170. https://doi.org/10.18222/eae255920143001

Valente, I., & Romano, R. (2002). PNE: Plano Nacional de Educação ou carta de intenção? Educação & Sociedade, 23(80), 96-107. https://doi.org/10.1590/s0101-73302002008000007

Viana, G., & Lima, J. F. de. (2010). Capital humano e crescimento econômico. Interações (Campo Grande), 11(2), 137-148. https://doi.org/10.1590/s1518-70122010000200003

Published

2024-09-23

How to Cite

Miotti, G. de L., Bittencourt, H. R., & Franca, M. T. A. (2024). National Education Plan 2014-2024: Results and challenges in higher education: . Estudos Em Avaliação Educacional, 35, e10569. https://doi.org/10.18222/eae.v35.10569

Issue

Section

Evaluating the PNE 2014-2024