Extended assessment applied to the production of student videos in mathematics
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v35.10503Keywords:
Educational Evaluation, Mathematics Education, Educational TechnologyAbstract
This article presents a proposal for an assessment based on the intentional and pedagogi-cal use of student video lesson production processes as a teaching and learning strategy. The text, which describes an activity of the pedagogical intervention type, presents concepts of active methodologies, an exploratory study into student video productions in mathematics, conceptions and forms of assessment, the concept of extended assessment and an experience of student video production supported by extended assessment. The authors believe that extended assessment can be an ally in mathematics teaching and learning processes and suggest tools that can be used in the proposed monitoring of the student video production process.
Downloads
References
Andrade, J. P., & Sartori, J. (2018). O professor autor e experiências significativas na educação do século XXI: Estratégias ativas baseadas na metodologia de contextualização da aprendizagem. In L. Bacich, & J. Moran (Orgs.), Metodologias ativas para uma educação inovadora: Uma abordagem teórico-prática (pp. 175-198). Penso.
Aumont, J., Bergala, A., Marie, M., & Vernet, M. (1995). A estética do filme (7a ed.). Papirus.
Batista, C. O. (2011). A dimensão dialógica da avaliação formativa (1a ed.). Paco Editorial.
Bloom, B. S., Hastings, J. T., & Madaus, G. F. (1983). Manual de avaliação formativa e somativa no aprendizado escolar. Biblioteca Pioneira de Ciências Sociais. https://idoc.pub/queue/manual-de-avaliaao-formativa-e-somativa-no-aprendizado-escolar-qn85zoew32n1
Borba, M. de C. (2022). Critérios Festival. Festival de Vídeos Digitais e Educação Matemática. https://www.festivalvideomat.com/criterios
Francisco, J. G. G., & Moraes, D. A. F. de. (2013). A autoavaliação como ferramenta de avaliação formativa no processo de ensino e aprendizagem. In Anais do XI Congresso Nacional de Educação – Educere (pp. 14968- 14983). PUCPR. https://dokumen.tips/documents/a-autoavaliacao-como-ferramenta-de-avaliacao-utilizada-como-um-instrumento.html?page=1
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido (17a ed.). Paz e Terra.
Grego, S. M. D. (2013). A avaliação formativa: Ressignificando concepções e processos. (Objetos educacionais, Vol. 3, D29). Unesp. http://acervodigital.unesp.br/handle/123456789/65810
Hoffmann, J. (2009). Avaliação mediadora: Uma prática em construção da pré-escola à universidade (35a ed.). Mediação.
Luckesi, C. C. (2013). Avaliação da aprendizagem escolar: Estudos e proposições (1a ed.). Cortez. https://fliphtml5.com/xvkas/grtn/basic
Martinez, L., & Peraça, G. (2020). O uso da tecnologia no processo cognitivo: YouTube como ferramenta pedagógica no ensino médio integrado. In Anais do VI Senid – Cultura Digital na Educação. UPF. https://drive.google.com/file/d/1tRsZ05Srv8VZiOZ_0hZYZFpHLNctd7WS/view?usp=drive_link
Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. MEC. https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf
Moran, J. (2018). Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In L. Bacich, & J. Moran (Orgs.), Metodologias ativas para uma educação inovadora: Uma abordagem teórico-prática (pp. 1-25). Penso.
Moran, J. (2019). Metodologias ativas em sala de aula. Pátio Ensino Médio, Profissional e Tecnológico, 10(39), 10-13. http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/Metodologias_Ativas_Sala_Aula.pdf
Nicola, R. de M. S., & Amante, L. (2021). Rubricas: Avaliação de desempenho orientada às competências na educação superior. Estudos em Avaliação Educacional, 32, Artigo e07582. https://doi.org/10.18222/eae.v32.7582 DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v32.7582
Peraça, G., & Montoito, R. (2021, julho). Identificação dos elementos que compõem a narrativa utilizada na produção de vídeos estudantis do Festival de Vídeos Digitais e Educação Matemática. In Anais do 14. Encontro Gaúcho de Educação Matemática (Egem) (pp. 1-10). UFPel. https://wp.ufpel.edu.br/egem2021/files/2021/07/088.pdf
Pereira, R. (2012). Método ativo: Técnicas de problematização da realidade aplicada à educação básica e ao ensino superior. In Anais 2012 – VI Colóquio Internacional “Educação e Contemporaneidade” (Educon) (pp. 1-15). UFS. https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/10116/47/46.pdf
Resende, S. G. dos S. (2016). A produção de vídeos por estudantes do ensino médio: Um estudo motivacional da aprendizagem em química [Dissertação de mestrado profissional, Universidade Federal de Minas Gerais]. Repositório da UFMG. https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUBD-AAPJ44/1/disserta__o_silvia_final.pdf?msclkid=447b070aa55511ec9f3d0859b1dca64c
Sahagoff, A. P. da C. (2019). Metodologias ativas: Um estudo sobre práticas pedagógicas. In J. M. Andrade Júnior, L. P. Souza, & N. L. C. Silva (Orgs.), Metodologias ativas: Práticas pedagógicas na contemporaneidade (p. 203). Inovar.
Tavares, D., Penha, M. R., Borges, J. A. S., Dias, A. F. S., Carvalho, M. F., & Oliveira, S. (2016). Inclusão cultural de deficientes visuais: Uma análise da acessibilidade de materiais audiovisuais. Teknos Revista Científica, 16(1), 105-112. https://doi.org/10.25044/25392190.811 DOI: https://doi.org/10.25044/25392190.811
Valente, J. A. (2018). A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: Uma experiência com a graduação em midialogia. In L. Bacich, & J. Moran (Orgs.), Metodologias ativas para uma educação inovadora: Uma abordagem teórico-prática (pp. 26-44). Penso.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).