Extended assessment applied to the production of student videos in mathematics

Authors

  • Maria da Graça Peraça Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSul), Pelotas-RS, Brasil https://orcid.org/0000-0001-5247-8434
  • Rafael Montoito Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSul), Pelotas-RS, Brasil https://orcid.org/0000-0002-3294-3711

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v35.10503

Keywords:

Educational Evaluation, Mathematics Education, Educational Technology

Abstract

This article presents a proposal for an assessment based on the intentional and pedagogi-cal use of student video lesson production processes as a teaching and learning strategy. The text, which describes an activity of the pedagogical intervention type, presents concepts of active methodologies, an exploratory study into student video productions in mathematics, conceptions and forms of assessment, the concept of extended assessment and an experience of student video production supported by extended assessment. The authors believe that extended assessment can be an ally in mathematics teaching and learning processes and suggest tools that can be used in the proposed monitoring of the student video production process.

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Author Biographies

Maria da Graça Peraça, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSul), Pelotas-RS, Brasil

Licenciada em Matemática (UFPel, 2002); especialista em Matemática para Professores do Ensino Fundamental e Médio (FURG, 2004); mestre em Engenharia Oceânica (FURG, 2009); doutoranda do Programa de Pós-Graduação (IFSul Campus Pelotas, 2001-2005); professora na Coordenadoria de Matemática (IFSul Campus Pelotas, desde 2009).

Rafael Montoito, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSul), Pelotas-RS, Brasil

Licenciado em Matemática (UFPel, 2001) e Filosofia (UFPel, 2023); mestre em Educação (UFRN, 2007); doutor em Educação para a Ciência (Unesp, 2013); pós-doutor pelo Department of English Literature (Univesity of Birmingham, 2016); professor no Programa de Pós-graduação em Educação (IFSul Campus Pelotas, desde 2010).

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Published

2024-08-09

How to Cite

Peraça, M. da G., & Montoito, R. (2024). Extended assessment applied to the production of student videos in mathematics. Estudos Em Avaliação Educacional, 35, e10503. https://doi.org/10.18222/eae.v35.10503

Issue

Section

Articles