Rural Education in PNE (2014-2024) and PME of Abaetetuba-PA (2015-2025)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v35.10444

Keywords:

Rural Education, Plano Nacional de Educação, Plano Municipal de Educação, Educational Goals

Abstract

This article presents an analysis of the goals and strategies of the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (PNE) (2014-2024) and the Plano Municipal de Educação [Municipal Education Plan] (PME) of Abaetetuba (2015-2015), in Pará, focusing on Rural Education. This is a descriptive study that analyzes documents to systematize the diagnosis of the educational plans. The results show that there is no specific goal for Rural Education in the plans which are distributed among 17 strategies in 13 goals of the PNE and 47 strategies in 10 goals of the PME of Abaetetuba. It can be concluded that, despite the advances in relation to the number of strategies that mention the educational service to rural populations, they are far from being achieved within the validity period of the respective plans.

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Author Biographies

Francisauro Fernandes da Costa, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus-AM, Brasil

Doutorando e mestre em Educação (PPGE/FACED/UFAM). Possui licenciatura em Pedagogia (UFPA) e cursa Especialização em Educação Ambiental e Sustentabilidade (PROFIMA/NUMA/UFPA). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e integrante do Grupo de Pesquisa em Educação do Campo, Currículo e Formação de Professores(as) na Amazônia (GPECAM).

Heloisa da Silva Borges, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus-AM, Brasil

Doutora em Educação. Docente do Departamento de Administração e Planejamento e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/FACED/UFAM). Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Educação do Campo, Currículo e Formação de Professores(as) na Amazônia (GPECAM).

Eraldo Souza do Carmo, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém-PA, Brasil

Doutor em Educação. Professor da Universidade Federal do Pará/Campus Universitário do Tocantins/Cametá. Vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação e Cultura (PPGEDUC). Linha de Pesquisa: políticas e sociedades. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação do & no Campo da Amazônia (GEPECAM). Realiza pesquisas em Educação do campo com foco em transporte escolar na Amazônia. 

 

 

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Published

2024-05-02

How to Cite

Costa, F. F. da, Borges, H. da S., & Carmo, E. S. do. (2024). Rural Education in PNE (2014-2024) and PME of Abaetetuba-PA (2015-2025). Estudos Em Avaliação Educacional, 35, e10444. https://doi.org/10.18222/eae.v35.10444

Issue

Section

Evaluating the PNE 2014-2024