Immigrant children in public school: perceptions of teachers
Keywords:
Elementary School, Immigration, Refugees, CurriculumAbstract
This article presents a qualitative study on the perceptions of teachers about immigrant or refugee children in public schools. It is based on the critical perspective of intercultural education and in the historical-cultural concept. Interviews were conducted between 2018 and 2019 with ten teachers of the first five years in a municipal elementary school in Duque de Caxias, Rio de Janeiro. All the teachers have over twelve years of experience in basic education, and had Congolese or Angolan children in their classes. We identified that the presence of immigrant children, which could initially be a difficult element for the teaching-learning process, has motivated new reflections on differences, inequalities, prejudices and discrimination in schools.
Downloads
References
APPLE, Michael W. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: MOREIRA, Antonio Flavio; SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Currículo, cultura e sociedade. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2009. p. 59-91.
ALVES, José Cláudio Souza. Dos barões ao extermínio: uma história da violência na baixada fluminense. Rio de Janeiro: Sepe/APPH-Clio, 2003.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Censo escolar da Educação Básica 2016: Notas Estatísticas. Brasília, DF: Ministério da Educação. Inep, 2017a. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_ estatisticas/2017/notas_estatisticas_censo_escolar_da_educacao_basica_2016.pdf Acesso em: 13 jun. 2019.
BRASIL. Ministério da Justiça e Segurança Pública. Coordenação Geral do Comitê Nacional para os Refugiados. Refúgio em números e publicações. 3. ed. Brasília: MJSP/Conare, 2017b. Disponível em: https://www.justica.gov.br/seus-direitos/refugio/refugio-em-numeros. Acesso em: 13 jun. 2019.
CAMAZ, Fernando Ribeiro. Duque de Caxias-Rio de Janeiro: contradições entre crescimento econômico e desenvolvimento social. Espaço e Economia, n. 7, 2015. Disponível em: http://journals.openedition.org/ espacoeconomia/2061. Acesso em: 1º maio 2019.
CANDAU, Vera. De uma escola centrada na homogeneização a uma educação escolar orientada à diferenciação In: CANDAU, Vera (org.). Didática: tecendo/reinventando saberes e práticas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2018. p. 29-30.
CANDAU, Vera. Cotidiano escolar e cultura(s): encontros e desencontros. In: CANDAU, Vera (org.). Reinventar a escola. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 61-78.
CARTA africana dos direitos e bem-estar da criança. Maputo: Associação Centro de Direitos Humanos, [s.d.]. Disponível em: http://cdh.uem.mz/images/pdfs/Carta_Africana_dos_Direitos_e_Bem-Estar_da_Crianca.pdf. Acesso em: 6 ago. 2019.
FLEURI, Reinaldo. Intercultura, educação e movimentos sociais no Brasil. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL PAULO FREIRE, V. Recife: Centro Paulo Freire, 2005.
GROSFOGUEL, Ramon; OSO, Laura; CHRISTOU, Anastasia. ‘Racism’, intersectionality and migration studies: framing some theoretical reflections. Identities: Global Studies in Culture and Power, v. 22, n. 6, p. 635-652, 8 set. 2014. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1070289X.2014.950974. Acesso em: 13 set. 2018.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.
LÉGAULT, Gisèle; RACHÉDI, Lilyane. L’intervention interculturelle. Montréal: Gaëtan Morin Éditeur, 2008.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração universal dos direitos das crianças. São Paulo: Biblioteca Institucional de Direitos Humanos, [s.d.]. Disponível em: http://www.direitoshumanos.usp.br/index.php/Crian%C3%A7a/declaracao-dos-direitos-da-crianca.html. Acesso em: 8 jan. 2020.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009. p. 73-118.
SILVA, Tomaz Tadeu Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999a.
SILVA, Tomaz Tadeu. O currículo como fetiche. Belo Horizonte: Autêntica, 1999b.
SOUZA, Marlucia Santos de. Escavando o passado da cidade: história política da cidade de Duque de Caxias. 2002. 293 f. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2002.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cadernos de Pesquisa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).