Ethnicity and race in english language activities at a university in Bahia

Authors

Keywords:

Language Teaching, Race, Ethnicities, English

Abstract

English Language Teaching in Brazil has been challenged by the emerging universities resulted from the presidency terms of Lula and Dilma. In our case, the Universidade Federal do Sul da Bahia is one of the last universities to be founded in Bahia, a black-majority state. In this paper, I discuss ethnicity and race at play in the context of reading activities during three courses taught in one year-period whereby activities concerning regional context and encouraging discussion on racism were used to employ a more inclusive methodology in order to engage black students. The results point out a positive engagement by the students if they have the inclusion of their own identities.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriel Nascimento, Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), Porto Seguro (BA), Brasil

Gabriel Nascimento é professor da Universidade Federal do Sul da Bahia e  Visiting Scholar na University of  Pennsylvania.É mestre em Linguística Aplicada pela Universidade de Brasília e doutorando em Estudos Linguísticos pela Universidade de São Paulo.

References

ALMEIDA FILHO, J. C. P. de. Linguística aplicada: ensino de linguas e comunicacao. Campinas: Pontes, 2005.

CELANI, M. A. A. A retrospective view of an ESP teacher education programme. The Especialist, Sao Paulo, v. 19, n. 2, p. 233-244, 1998.

CELANI, M. A. A. When myth and reality meet: reflections on ESP in Brazil. English for Specific Purposes, Sao Paulo, v. 27, p. 412-423, 2008.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. 3. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2011.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: Edufba, 2008. 191 p.

FERREIRA, A. J. Identidades sociais de raca, genero, sexualidade e classe nos livros didaticos de língua estrangeira na perspectiva da Linguistica Aplicada. In: FERREIRA, A. J. (org.). As políticas do livro didático e identidades sociais de raça, gênero, sexualidade e classe em livros didáticos. Campinas: Pontes, 2014.

GAVIOLI, L. Exploring corpora for ESP learning. Amsterdam: John Benjamin, 2005.

GORSKA-PORĘCKA, B. The role of teacher knowledge in ESP course design. Versita: Sudies in Logic, Grammar and Rhetoric, Białystok, v. 47, n. 34, p. 27-42, 2013.

HUTCHINSON, T.; WATERS, A. English for specific purposes. Glasgow: Cambridge University Press, 1994.

KUBOTA, R. Critical multiculturalism and second language education. In: NORTON, B.; TOOHEY, K. (ed.). Critical pedagogies and language learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

LEITE, L. P.; SILVA, A. M. da; MENNOCCHI, L. M.; CAPELLINI, V. L. M. F. A adequacao curricular como facilitadora da educacao inclusiva. Psicologia da Educação, Sao Paulo, n. 32, p. 89-111, jun. 2011.

MBEMBE, A. Crítica da razão negra. Lisboa: Antigona, 2014.

MIGNOLO, W. Geopolitics of sensing and knowing on (de)coloniality, border thinking, and epistemic disobedience. European Institute for Progressive Cultural Policies. 2011. Disponivel em: http://eipcp.net/transversal/0112/mignolo/en. Acesso em: 12 dez. 2018.

MOURA, C. Rebeliões da senzala: quilombos, insurreicoes, guerrilhas. Sao Paulo: Anita Garibaldi, 2014.

NASCIMENTO, G. Moderno, pos-moderno ou pos-colonial? A (im)possibilidade de definicao da identidade do ensino de lingua estrangeira. Revista Fórum Identidades, Aracaju, v. 15, n. 15, p. 265-286, jan./jun. 2014.

NASCIMENTO, G. O ensino de lingua inglesa e a identidade de classe social: alguns apontamentos. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 55, n. 3, p. 541-563, set./dez. 2016.

PENNYCOOK, A. English and the discourses of colonialism. London: Routledge, 2002.

PHILIPSON, R. Linguistic imperialism. Oxford: Oxford University Press, 1992.

RAISANEN, C.; FORTANET-GOMEZ, I. The state of ESP teaching and learning in Western European higher education after Bologna. In: GOMEZ, I. F.; RAISANEN, C. A. (ed.). ESP in European higher education. Amsterdam: John Benjamin, 2008.

SOUSA SANTOS, B. Epistemologies of the south: justice against epistemicide. Boulder: Paradigm, 2014.

STURM, L. Conhecendo a realidade escolar para uma formacao inicial critica e reflexiva de professores de ingles. In: SILVA, K. A.; DANIEL, F. G.; KANEKO-MARQUES, S. M.; SALOMAO, A. C. B. (org.). A formação de professores de línguas: novos olhares. Campinas: Pontes, 2011.

TILIO, R. C. A representacao do mundo no livro didatico de ingles como lingua estrangeira: uma abordagem socio-discursiva. The Especialist, Sao Paulo, v. 31, p. 167-192, 2010.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Plano Orientador. Itabuna, 2014.

VOLOSINOV, V. N. Marxism and the philosophy of language. New York: Seminar, 1973.

WILKINSON, R. Locating the ESP space in problem-based learning: English-medium degree programmes from a post-Bologna perspective. In: GOMEZ, I. F.; RAISANEN, C. A. (ed.). ESP in European Higher Education. Amsterdam: John Benjamin, 2008.

Published

2019-10-09

How to Cite

Nascimento, G. (2019). Ethnicity and race in english language activities at a university in Bahia. Cadernos De Pesquisa, 49(173), 208–225. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6287

Issue

Section

Articles