Benchmarks of the “good high school teacher”: theoretical discussion exercise
Keywords:
Teachers, Secondary School, Teaching Quality, ProfessionalizationAbstract
This article aims to discuss a set of theoretical and methodological references about teaching performance, in order to identify characteristics of a “good teacher”. It is based on a review of literature on teacher-effect, school effectiveness, teacher performance, teaching skills, teacher knowledge and the professionalization process. The categories of analyses used are the five dimensions of teaching in high school: knowledge, strategy, relational, motivational and professional. It can be concluded that the expansion of the concepts of what makes a “good high school teacher” can contribute to the implementation of policies that will promote the development of the teaching career and to guidelines for the initial and continuous training courses of specialized teachers.
Downloads
References
ADRIÃO, Theresa; GARCIA, Teise; BORGHI, Raquel; ARELARO, Lisete. Estratégias municipais para a oferta da educação básica: análise das parcerias público-privado no Estado de São Paulo. Projeto de pesquisa. 2009.
BALL, Stephen J. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, v. 15, n. 2, p. 3-23, 2002.
BARRÈRE, Anne. Les enseignants au travail. routines incertaines. Paris: L’Harmattan, 2002.
BRESSOUX, Pascal. As pesquisas sobre efeito-escola e efeito-professor. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 38, p. 17-88, dez. 2003.
BROOKE, Nigel; SOARES, José Francisco. Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
BRUNS, Barbara; LUQUE, Javier. Professores excelentes: como melhorar a aprendizagem dos estudantes na América Latina e no Caribe: visão geral. Washington, D.C.: Banco Mundial, 2014.
CONNELL, Raewyn. Bons professores em um terreno perigoso: rumo a uma nova visão da qualidade e do profissionalismo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. Especial, p. 165-184, 2010.
CONTRERAS, José. A autonomia dos professores. São Paulo: Cortez, 2002.
CUNHA, Maria Isabel da. O bom professor e sua prática. 2. ed. São Paulo: Papirus, 1996.
DUBET, François. A sociologia da experiência. Lisboa: Porto, 1994.
FERNANDES, Domingos. Avaliação de desempenho docente: desafios, problemas e oportunidades. Cacém: Texto, 2008.
FORMOSINHO, João; MACHADO Joaquim e OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. Formação, desempenho e avaliação de professores. Mangualde: Edições Pedago, 2010.
GATTI, Bernardete. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010.
KRAWCZYK, Nora. Ensino médio: empresários dão as cartas na escola pública. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 126, p.21-41, jan./mar. 2014.
KUENZER, Acácia Zeneida. A formação de professores para o ensino médio: velhos problemas, novos desafios. Educação & Sociedade, Campinas, v. 32, n. 116, p. 667-688, jul./set. 2011.
LELIS, Isabel. O trabalho docente na escola de massa: desafios e perspectivas. Sociologias, Porto Alegre, ano 14, n. 29, p. 152-174, jan./abr. 2012.
LELIS, Isabel; MESQUITA, Silvana S. de Araújo; IORIO, Angela C. Fortes. O exercício do magistério em uma rede privada de ensino: formação, carreira e práticas pedagógicas. Revista Cocar, Belém, n. 2, p. 7-30, ago./dez. 2016. Edição especial.
LESSARD, Claude. A universidade e a formação profissional dos docentes: novos
questionamentos. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 201-227, jan./abr. 2006.
LESSARD, Claude; KAMANZI Pierre Canisius; LAROCHELLE Mylène. O desempenho no trabalho dos educadores canadenses: o peso relativo da tarefa, as condições de ensino e as relações entre alunos e equipe pedagógica. Educar em Revista, Curitiba, n. especial 1, p. 77-99, 2010.
MARCONDES, Maria Inês; MORAES, Caroline da Luz. Currículo e autonomia docente: discutindo a ação do professor e as novas políticas de sistemas apostilados na rede pública de ensino. Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 3, p. 451-463, set./dez. 2013.
MAUÉS, Olgaíses Cabral. A política da OCDE para a educação e a formação docente. A nova regulação? Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 1, p. 75-85, jan./abr. 2011.
MAUÉS, Olgaíses; SEGENREICH, Stella; OTRANTO, Celia. As políticas de formação de professores: a expansão comprometida. Revista Educação em Questão, Natal, v. 51, n. 37, p. 42-72, 2015.
NOGUEIRA, Danielle Xabregas Pamplona; JESUS, Girlene Ribeiro de; CRUZ, Shirleide Pereira da Silva. Avaliação de desempenho docente no Brasil: desvelando concepções e tendências. Linhas Críticas, Brasília, v. 19, n. 38, p. 13-32, 2013.
NÓVOA, Antônio. Professores imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
NÓVOA, António; LAWN, Martin (Ed.). Fabricating Europe: the formation of an education space. Dordrecht: Kluwer Academic, 2002.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT – OECD. Teachers matter: attracting, developing and retaining effective teachers. Paris: OECD, 2005.
PERRENOUD, Philippe. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2001.
PERRENOUD, Phillipe; THURLER, Monica Gather. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2002.
PIMENTA, Selma Garrido. Por que traduzir o livro La autonomia Del professorado? Prefácio. In: CONTRERAS, José. A autonomia dos professores. São Paulo: Cortez, 2002.
SAMMONS, Pam. As características-chave das escolas eficazes. In: BROOKE, Nigel; SOARES, José Francisco. Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008. STONES, Rob. Key sociological thinkers. New York: New York University Press, 1998.
TARDIF, Maurice. Saberes docente e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2005.
TARDIF, Maurice. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 123, p. 551-571, 2013.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. Le travail enseignant au quotidien, contribution à l’étude du travail dans les métiers et les professions d’interactions humaines. Québec: Presses de l’Université Laval, 1999.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. Trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).