The aesthetic expe rience in times of tec hnological virtualization

Authors

  • Elaine Conte Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS –, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil; Centro Universitário La Salle – Unilasalle –, Canoas, Rio Grande do Sul, Brasil
  • Catia Piccolo Viero Devechi Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC –, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil; Universidade de Brasília – UnB –, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Keywords:

Education, Technology, Experience, Aesthetics.

Abstract

This essay attempts to problematize the meaning of art and technologies in the educational rationale, based on the elements of the critical aesthetic theory of Theodor Adorno. For this, we raise the following issues: Does it still make sense to think about the formative experience of art within the digital age? Is it possible to demystify the technologies of education through the aesthetic reconstruction of meanings? How can we consider the expressive dimension of education within the scope of instrumentality? Through a hermeneutic study, we seek to understand and rethink technologies, discussing a critical mediation of the universe of art in education, as a reflexive gesture, a dialogical and emancipatory exchange, at the same time made possible and yet hindered by the opposing and intense relationships of today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Conte, Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS –, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil; Centro Universitário La Salle – Unilasalle –, Canoas, Rio Grande do Sul, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS –, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil; professora pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação, no Centro Universitário La Salle – Unilasalle –, Canoas, Rio Grande do Sul, Brasil

Catia Piccolo Viero Devechi, Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC –, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil; Universidade de Brasília – UnB –, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC –, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil; professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília – UnB –, Brasília, Distrito Federal, Brasil

References

ADORNO, Theodor. Teoria estética. Tradução de Artur Mourão. 1. ed. Lisboa: Edições 70, 1992a.

ADORNO, Theodor. Anotações sobre teoria e prática. In: RAMOS-DE-OLIVEIRA, N. Quatro textos clássicos. Tradução de Newton Ramos-de-Oliveira. São Carlos: UFSCar, 1992b.

Publicação interna.

ADORNO, Theodor. Minima moralia: reflexões a partir da vida danificada. Tradução de Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1993.

ADORNO, Theodor. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ADORNO, Theodor. O fetichismo na música e a regressão na audição. In: ADORNO, Theodor. Textos escolhidos. São Paulo: Nova cultural, 1996. p. 65-108.

ADORNO, Theodor. Dialética negativa. Tradução de Marco Antonio Casanova. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

BARBOSA, Ricardo C. Dialética da reconciliação: estudo sobre Habermas e Adorno. Rio de Janeiro: Uapê, 1996.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte no tempo de suas técnicas de reprodução. In: BENJAMIN, Walter; ADORNO, Theodor; GOLDMAN, Lucien. Sociologia da arte. Rio de Janeiro: Zahar, 1969. v. 4. BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 114-119.

GADAMER, Hans-Georg. Elogio de la teoría: discursos y artículos. Tradução de Anna Poca Casanova. Barcelona: Península, 1993.

GOERGEN, Pedro L. A crítica da modernidade e a educação. Pro-posições, Campinas, v. 7, n. 2, p. 5-28, jul. 1996.

HABERMAS, Jürgen. Modernidade: um projeto inacabado. In: ARANTES, O.; ARANTES, P. Um ponto cego no projeto moderno de Jürgen Habermas. São Paulo: Brasiliense, 1992.

JAEGER, Werner. Paidéia: a formação do homem grego. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

MARTINI, Rosa Maria F. Reencantar a ação educativa, um empreendimento possível? Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 13, n. 2, p. 15-21, jul./dez. 2005.

TIBURI, Márcia. Metamorfose do conceito: ética e dialética negativa em Theodor Adorno. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2005.

TREVISAN, Amarildo Luiz. Filosofia da educação: mímesis e razão comunicativa. Ijuí, Editora da Unijuí, 2000.

Published

2016-12-15

How to Cite

Conte, E., & Devechi, C. P. V. (2016). The aesthetic expe rience in times of tec hnological virtualization. Cadernos De Pesquisa, 46(162), 1216–1233. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3724

Issue

Section

Articles