Competency-based training: discussing the training of pilots in Brazil
Keywords:
Professional Education, Competence, Safety, Multi-crew Pilot Licence – MPL.Abstract
The article proposes to present a discussion regarding the training path of pilots in Brazil and their competency-based training paradigm, according to a literature review. It presents as an object of analysis the multiple crew pilot licence – MPL. The MPL licence is the first one created in over forty years of the existence of International Civil Aviation Organization – ICAO. It has introduced a debate about pilot training facing the technological advances produced by the airline industry and the automation processes of aircraft. Although there is not yet enough data available to prove the efficacy of the MPL licence, preliminary results show that competency-based training can be equal or better than traditional pilot training.Downloads
References
AVIATIONKNOWLEDGE. Multi-Crew Pilot License (2). Disponível em: . Acesso em: 6 fev. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais Curriculares Nacionais da Educação Profissional de Nível Técnico. Brasília: MEC, 2000.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Catálogo nacional de cursos superiores de tecnologia. Brasília: MEC, 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?Itemid=719>. Acesso em: 3 set. 2015.
BRASIL. Agência Nacional de Aviação Civil. Resolução ANAC n. 237, de 05 de junho de 2012.
Regulamento Brasileiro de Aviação Civil n. 61 (RBAC 61). Emenda n. 05. Diário Oficial da União n. 120, de 22 de junho de 2012, Seção 1, p. 3.
DELUIZ, N. O modelo das competências profissionais no mundo do trabalho e na educação: implicações para o currículo. Boletim Técnico do SENAC, Rio de Janeiro, v. 27, n. 3, p. 13-25, set./dez. 2001.
DELUIZ, N. A globalização econômica e os desafios à formação profissional. Boletim Técnico do SENAC, Rio de Janeiro, v. 30, n. 3, p. 73-79, 2004.
FLEURY, M. T. L.; FLEURY, A. Construindo o conceito de competência. Revista de Administração Contemporânea, Curitiba, v. 5, p. 183-196, 2001. Edição Especial. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rac/v5nspe/v5nspea10.pdf>. Acesso em: 8 jan. 2015.
INTERNATIONAL AIR TRANSPORT ASSOCIATION – IATA. Guidance material and best practices for MPL implementation. 1st ed. Montreal-Geneva, October, 2011.
Disponível em: <http://www.iata.org/whatwedo/ops-infra/itqi/Documents/guidance-material-and-best-practices-for-mplimplementation.pdf>. Acesso em: 25 fev. 2015.
INTERNATIONAL AIR TRANSPORT ASSOCIATION – IATA. Evidence-Based Training Implementation Guide. 2013.
Disponível em: <http://www.iata.org/whatwedo/ops-infra/itqi/Documents/ebtimplementation-guide.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2015.
INTERNATIONAL AIR TRANSPORT ASSOCIATION – IATA. Guidance Material and best practices for MPL implementation. 2nd ed. Montreal-Geneva, July, 2015.
Disponível em: <https://www.iata.org/whatwedo/ops-infra/itqi/Documents/guidance-material-and-best-practices-for-mplimplementation.pdf>. Acesso em: 5 nov. 2015.
INTERNATIONAL CIVIL AVIATION ORGANIZATION – ICAO. Convenção de Aviação Civil Internacional. Doc 9868 – Procedures of Air Navigation Services – Training PANS-TRG. First Edition, 2006.
INTERNATIONAL CIVIL AVIATION ORGANIZATION – ICAO. MULTI-CREW PILOT LICENSE SYMPOSIUM. Montreal, 10-12 December, 2013. Disponível em: <http://www.icao.int/meetings/mpl/Documents/Forms/AllItems.aspx>. Acesso em: 11 fev. 2015.
INTERNATIONAL CIVIL AVIATION ORGANIZATION – ICAO. Multi-Crew Pilot Licence (MPL). July, 2013. Disponível em: <http://www.icao.int/icao/en/trivia/peltrgFAQ.htm>. Acesso em: 4 fev. 2015.
INTERNATIONAL CIVIL AVIATION ORGANIZATION – ICAO. Manual on Aeroplane Upset Prevention and Recovery Training. Doc 10011. AN/506. First Edition, 2014.
PEREZ GONZALEZ, J. D. Automation in aviation. 2011. Disponível em: <http://aviationknowledge.wikidot.com/aviation:automation>. Acesso em: 9 jul. 2015.
PERRENOUD, P. Construir competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.
RAMOS, M. N. Qualificação, competências e certificação: visão educacional. Formação, Brasília, v. 1, n. 2, p. 19-28, maio 2001a. Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/profae/Revista2002.pdf#page=19>. Acesso em: 24 out. 2015.
RAMOS, M. N. A pedagogia das competências: autonomia ou adaptação? São Paulo: Cortez, 2001b.
RAMOS, M. N. A educação profissional pela pedagogia das competências e a superfície dos documentos oficiais. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 401-422, set. 2002.
RIBEIRO, E. F. A formação do piloto de linha aérea: caso Varig. O ensino aeronáutico acompanhando a evolução tecnológica. 2008. 386f. Tese (Doutorado em História) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.
RONDON, M. H. D. de F. A formação e o exercício profissional de piloto da aviação civil: uma política em questão. 2012. 206f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2012.
RONDON, M. H. D. de F.; CAPANEMA, C. F.; FONTES, R. S. de. A interação homem-máquina nas aeronaves tecnologicamente avançadas. Aviation in Focus, v. 5, n. 2, p. 50-60, jul./dez. 2014.
SCHROEDER, C.; HARMS, D. MPL represents a state-of-the-art ab initio airline pilot training programme. The ICAO Journal, v. 62, n. 3, p. 15-16, 31-32, 2007. Disponível em: . Acesso em: 13 fev. 2015.
UNITED STATES. Federal Aviation Administration. General aviation technically advanced aircraft, FAA-Industry, safety study: final report of TAA safety study team. August 22, 2003. Disponível em: <http://www.faa.gov/training_testing/training/fits/research/media/TAA%20Final%20Report.pdf>. Acesso em: 8 jan. 2015.
WIKANDER, R.; DAHLSTRÖM, N. The Multi Crew Pilot License. Revolution, evolution or not even a solution? A Review and analysis of the emergence, current situation and future of the Multi-Crew Pilot License (MPL). 2014. 151 f. Bachelor thesis (School Aviation) – Lund University, Lund, Sweden, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).