Norbert Elias and knowledge: contribution to the debate on curriculum

Authors

  • Maria das Mercês Ferreira Sampaio Doutora em Educação pelo Programa de Estudos Pós-graduados em Educação: História, Política, Sociedade, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC/SP, São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Cláudia Valentina Assumpção Galian Doutora em Educação pelo Programa de Estudos Pós-graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC/SP. Docente da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, São Paulo, Brasil

Keywords:

Human Development, Knowledge, Curriculum, Community Role, School.

Abstract

From the analysis developed by Norbert Elias, this article discusses in a general way the process of the production of knowledge, highlighting the role of the school in the development of modern societies – especially referring to school curriculum. It begins by identifying the evolutionist perspective of the author – clearly tied to Darwin’s concepts. Next, it points out his methodological choices and his point of view about the process of construction of knowledge by human beings. Finally, it discusses the social role of school according to the theoretical reference focused on in this paper.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria das Mercês Ferreira Sampaio, Doutora em Educação pelo Programa de Estudos Pós-graduados em Educação: História, Política, Sociedade, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC/SP, São Paulo, São Paulo, Brasil

Pedagoga, Mestre em História e Filosofia da Educação e Doutora em Educação pela PUC/SP. Atuou em diferentes âmbitos do sistema público de ensino e no Programa de Estudos Pós-graduados em Educação: História, Política, Sociedade, da PUC/SP. Desenvolve assessoria no que se refere à concepção, implementação e avaliação de propostas curriculares.

Cláudia Valentina Assumpção Galian, Doutora em Educação pelo Programa de Estudos Pós-graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC/SP. Docente da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, São Paulo, Brasil

Mestre e Doutora em Educação pelo Programa de Estudos Pós-graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Docente na Graduação e na Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, respectivamente no Departamento de Metodologia do Ensino e Educação Comparada e nas áreas de Didática, Teorias de Ensino e Práticas Escolares e de Sociologia da Educação. Seus estudos concentram-se nos seguintes temas: currículo, conhecimento escolar e ensino de ciências. (Texto informado pelo autor)

References

BERNSTEIN, Basil. A estruturação do discurso pedagógico. Classes, códigos e controle. Petrópolis: Vozes, 1996.

BERNSTEIN, Basil. Pedagogy, symbolic control and identity. Theory, research and critique. London: Rowman & Littlefield, 2000.

CHARLOT, Bernard. A escola e o trabalho dos alunos. Sísifo – Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 10, p. 89-96, set./dez. 2009.

ELIAS, Norbert. A condição humana. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1991.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador: uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Zahar, 1994a. v. 1.

ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Zahar, 1994b.

ELIAS, Norbert. La civilización de los padres y otros ensayos. Santa Fe de Bogotá: Grupo Editorial Norma, 1998a.

ELIAS, Norbert. Sobre o tempo. Rio de Janeiro: Zahar, 1998b.

ELIAS, Norbert. A sociedade de corte. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

ELIAS, Norbert. Teoria simbólica. Oeiras: Celta, 2002.

ELIAS, Norbert. Introdução à Sociologia. Lisboa: Edições 70, 2008.

Published

2016-04-07

How to Cite

Sampaio, M. das M. F., & Galian, C. V. A. (2016). Norbert Elias and knowledge: contribution to the debate on curriculum. Cadernos De Pesquisa, 46(159), 132–157. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3514

Issue

Section

Tema em Destaque - Estudos sobre o conhecimento escolar: tendências e perspectivas