The relationship between school knowledge and freedom

Authors

  • Newton Duarte Faculdade de Ciências e Letras – FCL – da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – Unesp –, Araraquara, São Paulo, Brasil

Keywords:

Knowledge, Freedom, Historical-Critical Pedagogy, Education

Abstract

The purpose of this paper is to analyse some relationships between freedom and school knowledge from historical-critical pedagogic theory, which is based on the Marxist view of history, society, the human being and knowledge. Freedom does not exist in nature, having appeared through specifically human activity, that is, through work. Social history has increased the possibilities of free action and, simultaneously, obstacles to the achievement of these possibilities. School education reflects, in its content and form, that contradictory character of the human struggle for freedom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Newton Duarte, Faculdade de Ciências e Letras – FCL – da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – Unesp –, Araraquara, São Paulo, Brasil

Professor da Faculdade de Ciências e Letras – FCL – da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – Unesp –, Araraquara, São Paulo, Brasil

References

CERVANTES SAAVEDRA, Miguel de. Dom Quixote de La Mancha. São Paulo: Abril Cultural, 1981.

DUARTE, Newton. A educação escolar e a teoria das esferas de objetivação do gênero humano. Perspectiva, Florianópolis, UFSC/CED, n. 19, p. 67-80, 1993.

DUARTE, Newton. As pedagogias do aprender a aprender e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 18, p. 35-40, set./dez. 2001.

DUARTE, Newton. Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 1, n. 25, p. 19-29, jan./abr. 2013.

DUARTE, Newton. A importância da concepção de mundo para a educação escolar: por que a pedagogia histórico-crítica não endossa o silêncio de Wittgenstein. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 8-25, jun. 2015.

ENGELS, Friedrich. Anti-Dühring. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedeto Croce. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999. v. 1.

HELLER, Ágnes. Sociología de la vida cotidiana. Barcelona: Península, 1977.

HELLER, Ágnes. Everyday life. London: Routledge & Kegan Paul, 1984.

KOFLER, Leo; ABENDROTH, Wolfgang; HOLZ, Hans H. Conversando com Lukács. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

LUKÁCS, György. Estética: la peculiaridad de lo estético. Cuestiones preliminares y de principio. Barcelona: Grijalbo, 1966a. v. 1.

LUKÁCS, György. Estética: la peculiaridad de lo estético. Problemas de la mímesis. Barcelona: Grijalbo, 1966b. v. 2.

LUKÁCS, György. Introdução a uma estética marxista: sobre a particularidade como categoria estética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.

LUKÁCS, György. Marxismo e teoria da literatura. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2010.

LUKÁCS, György. Para uma ontologia do ser social. São Paulo: Boitempo, 2013. v. 2.

MARTINS, Lígia M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2013.

MARX, Karl. O capital. São Paulo: Abril Cultural, 1985. Livro III, tomo II.

MARX, Karl. Grundrisse. São Paulo: Boitempo, 2011.

SAVIANI, Dermeval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1982.

SAVIANI, Dermeval. Sobre a natureza e a especificidade da educação Em aberto, Brasília, ano 3, n. 22, p. 1-6, jul./ago. 1984.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 8. ed. Campinas: Autores Associados, 2003.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Ed. comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Sistema nacional de educação e participação popular: desafios para as políticas educacionais. In: SAVIANI, Dermeval. Aberturas para a história da educação. Campinas: Autores Associados, 2013. p. 241-266.

VIGOTSKI, Liev Semionovich. Obras escogidas: problemas teóricos y metodológicos de la psicología. Madrid: Visor, 1991. Tomo I.

VIGOTSKI, Liev Semionovich. Obras escogidas: problemas del desarrollo de la psique. Madrid: Visor, 1995. Tomo III.

WOOD, Ellen M. Em defesa da história: o marxismo e a agenda pós-moderna. Crítica Marxista, Campinas, n. 3, p. 118-128, 1996.

Published

2016-04-07

How to Cite

Duarte, N. (2016). The relationship between school knowledge and freedom. Cadernos De Pesquisa, 46(159), 78–102. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3508

Issue

Section

Tema em Destaque - Estudos sobre o conhecimento escolar: tendências e perspectivas