Educational research and human experience in the hermeneutic perspective
Keywords:
Educational Research, Epistemology, ExperienceAbstract
This essay focuses on the theoretical weakness of Brazilian educational research, deploying its argument in three sections. Based on Bernardete Gatti assessment, the text outlines in the first section some difficulties and limitations of the current stage of educational research. The second section deals with the core aspect of the ambiguity of ordinary, scientific and philosophic experience. It intends to show that, although such forms were accompanied by dogmatic trends, they also embody open and multiple conceptions. The final section presents the Gadamerian hermeneutic experience as a promising approach to broaden the notion of human experience and a potential new perspective on the nature of educational research.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, São
Paulo, n. 113, p. 51-64, 2001.
ARISTÓTELES. Organon I–IV: Kategorien – Lehre vom Satz – Lehre vom Schluß oder erste Analytik – Lehre vom Beweis oder zweite Analytik, Band 1. In: ARISTÓTELES. Philosophische Schriften in sechs Bänden. Hamburg: Meiner, 1995a.
ARISTÓTELES. Metaphysik, Band V. In: ARISTÓTELES. Philosophische Schriften in sechs Bänden. Hamburg: Meiner, 1995b.
BEILLEROT, Jacky. La recherche en éducation en France: résultats d’enquêtes sur les centres de recherches et les périodiques. Revue Suisse des Sciences de ’Éducation, n. 1, 22º année, Fribourg, Suisse, p. 145-163, 2000.
BENNER, Dietrich. Allgemeine Pädagogik. Eine systematisch-problem-geschichtliche Einführung in die Grundstruktur pädagogischen Denkens und Handelns. Weinheim/ München: Juventa, 2001.
BIERI, Peter. Eine Art zu leben. Über die Vielfalt menschlichen Würde. München: Carl Hanser Verlag, 2013.
BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem. Educação democrática para um futuro humano. Tradução de Rosaura Eichenberg. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: ORTIZ, Renato (Org.). A sociologia de Pierre Bourdieu. São Paulo: Olho d’Água, 2003.
BOURDIEU, Pierre; CHAMBODERON, Jean-Claude; PASSERON, Jean-Claude. Ofício de sociólogo: metodologia da pesquisa na sociologia. Tradução de Guilherme J. F. Teixeira. Petrópolis: Vozes, 2004.
BRANDÃO, Zaia. Indagação e convicção: fronteiras entre a ciência e a ideologia. Cadernos de
Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 141, p. 849-856, 2010.
BRANDT, Reinhard. Wozu noch Universitäten? Ein Essay. Hamburg: Meiner, 2011.
DALBOSCO, Cláudio. A. Pedagogia filosófica: cercanias de um diálogo. São Paulo: Paulinas, 2007.
DALBOSCO, Cláudio. Educação natural em Rousseau: das necessidades da criança e dos cuidados do adulto. São Paulo: Cortez, 2011.
FLICKINGER, Hans-Georg. À contramão das atuais correntes pedagógicas. Kassel, Alemanha, 2014. (Ensaio inédito).
FLICKINGER, Hans-Georg. A caminho de uma pedagogia hermenêutica. Campinas: Autores Associados, 2010.
FOUCAULT, Michel. Hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
GADAMER, Hans-Georg. Gesammelte Werke 1. Hermeneutik I. Tübingen: Mohr Siebeck, 1999a.
GADAMER, Hans-Georg. Gesammelte Werke 10. Hermeneutik im Rückblick. Tübingen: Mohr Siebeck, 1999b.
GATTI, Bernardete. A construção metodológica da pesquisa em educação: desafios. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 28, n. 1, p. 13-34, 2012.
HEGEL, Georg W. F. Fenomenologia do espírito. Petrópolis: Vozes, 2008.
HEIDEGGER, Martin. Que é isto – a filosofia? Tradução de Ernildo Stein. São Paulo: Abril Cultural, 1979. (Coleção Os Pensadores).
HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. Petrópolis: Vozes, 2008.
HERBART, Johann Friedrich. F. Systemtische Pädagogik. Band 1: Ausgewählte Texte. Weinheim: Belzt, 1997.
HERMANN, Nadja. Ética & educação. Outra sensibilidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
HERRMANN, Ulrich. Das Allgemeine der Allgemeinen Pädagogik. Bildung und Erziehung, n. 57,p. 433-449, 2004.
HONNETH, Axel. Das Recht der Freiheit. Grundriss einer demokratischen Sittlichkeit. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2011.
KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Tradução de Wilma P. Maas e Carlos A. Pereira. Rio de Janeiro: Contraponto; PUC-Rio, 2011.
MOREIRA, Antonio Flavio. A cultura da performatividade e a avaliação da pós-graduação em educação no Brasil. Educação em Revista, v. 25, n. 3, p. 23-42, 2009.
NUSSBAUM, Martha. A fragilidade da bondade: fortuna e ética na tragédia e na filosofia grega. Tradução de Ana A. Cotrim. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
PAGNI, Pedro Angelo. Experiência estética, formação humana e arte de viver. Desafios filosóficos à educação escolar. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
POPPER, Karl. A lógica da pesquisa científica. Tradução de Leonidas Hesenberg e Octanny S. da
Mota. São Paulo: Cultrix, 1993.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
TOULMIN, Stephen. Einführung in die Philosophie der Wissenschaft. Götingen: Vandenhoeck & Ruprecht in Göttingen, 1953.
WHITEHEAD, Alfred North. A ciência e o mundo moderno. Tradução de Hermann H. Watzlawick. São Paulo: Paulus, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).