The new (old) educational paradigm for the 21st century
Keywords:
Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – PAICA, Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico – OCDE, Work, EducationAbstract
The main objective of this study is to analyze the paradox found in the relationship between work and education based on the documents of the Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos [Programme for the International Assessment of Adult Competencies] – PAICA – of the Organization for Economic Co-Operation and Development – OECD. We intend to demonstrate how, historically, the multilateral organizations have been using old “tools” (programs and/or pedagogical proposals) to solve new “problems” (vocational training). Our thesis is that education has been, in general, historically transformed and minimized into a set of aptitudes and skills focused only on getting a job and, consequently, has lost its primary function in terms of human development.
Downloads
References
ALLEN, Charles R. The instructor, the man and the job: A hand book for instructors of industrial and vocational subjects. Philadelphia: Lippincott, 1919.
BRÖCKLING, Ulrich. The entrepreneurial self: Fabricating a new type of subject. London: Sage, 2016.
DELORS, Jacques et al. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: MEC/Unesco, 2003.
FAURE, Edgar et al. Aprender a ser: la educación del futuro. Madrid: Alianza/Unesco, 1973.
HUTZINGER, Jim. As raízes do Lean. 2005. Disponível em: http://www.lean.org.br/artigos/97/asraizes-do-lean.aspx. Acesso em: 15 jan. 2016.
JAPPE, Anselm. A decomposição do capitalismo e de suas críticas. São Paulo: Hedra, 2013.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Planta, 2004.
LAVAL, Christian; DARDOT, Pierre. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
MANACORDA, Mario Alighiero. Marx e a pedagogia moderna. São Paulo: Alínea, 2007.
MARI, Cezar Luiz de; GRADE, Marlene. Reformas da educação superior: banco mundial, conhecimento e consensos ativos. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 1, n. 2, p. 65-79, 2011.
MORGADO, Suzana Pinguello; LARA, Ângela Mara de Barros. Estudo e Diagnóstico da Unesco: serviços e atendimento para crianças de 0 a 6 anos no Brasil. Revista Eletrônica de Educação, Londrina, Ano IV, n. 8, p. 1-12, jan./jul. 2011.
MUELLER, Rafael Rodrigo. Tecnologias gerenciais, educação e capital. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 54, p. 739-760, set. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-4782013000300012&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 28 fev. 2016.
ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO – OCDE. Perspectivas da OCDE sobre as Competências para 2013: primeiros resultados do estudo sobre as competências de adultos. São Paulo: Fundação Santillana, 2014. Disponível em:
moderna.com.br/lumis/portal/file/fileDownload.jsp?fileId=8A8A8A8246D8770E0146DEB4A9AE413D>. Acesso em: 20 abr. 2015
RODRIGUES, Marilda Merência. A noção de Educação ao longo da vida como eixo orientador das políticas de educação para jovens e adultos. Cadernos ANPAE, Florianópolis, v. 8, p. 1-18, 2009. Disponível em: <http://www.gepeto.ced.ufsc.br/index.php/artigos/viewdownload/21-
artigos/102-a-nocao-de-educacao-ao-longo-da-vida-como-eixo-orientador-das-politicas-deeducacao-para-jovens-e-adultos.html>. Acesso em: 15 abr. 2015.
SCHULTZ, Theodore W. O capital humano: investimentos em educação e pesquisa. Rio de Janeiro:Zahar, 1971.
SHIROMA, Eneida O. Sentidos da descentralização nas propostas internacionais para aeducação. In: BORGES, Liliam Faria Porto; MAZZUCO, Neiva Gallina (Org.). Democracia e políticas sociais na América Latina. São Paulo: Xamã, 2009. v. 1000, p. 179-192.
SISTEMA NACIONAL DE APRENDIZAGEM INDUSTRIAL – SENAI. Série metódica ocupacional (SMO): o ensino profissional para o aprender fazendo. São Paulo: Senai-SP, 2012. 160 p. (Engenharia da Formação Profissional).
WERTHEIN, Jorge. Fundamentos da nova educação. Brasília: Unesco, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).