The new (old) educational paradigm for the 21st century

Authors

  • Rafael Rodrigo Mueller Universidade do Extremo Sul Catarinense – Unesc –, Criciúma, Santa Catarina, Brasil

Keywords:

Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – PAICA, Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico – OCDE, Work, Education

Abstract

The main objective of this study is to analyze the paradox found in the relationship between work and education based on the documents of the Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos [Programme for the International Assessment of Adult Competencies] – PAICA – of the Organization for Economic Co-Operation and Development – OECD. We intend to demonstrate how, historically, the multilateral organizations have been using old “tools” (programs and/or pedagogical proposals) to solve new “problems” (vocational training). Our thesis is that education has been, in general, historically transformed and minimized into a set of aptitudes and skills focused only on getting a job and, consequently, has lost its primary function in terms of human development.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Rodrigo Mueller, Universidade do Extremo Sul Catarinense – Unesc –, Criciúma, Santa Catarina, Brasil

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Socioeconômico (PPGDS) da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). É líder do Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre Trabalho e Educação (NIETE/UNESC/CNPq) e pesquisador do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa e Extensão em Desenvolvimento Socioeconômico, Agricultura Familiar e Educação do Campo (GIDAFEC/UNESC/CNPq).

References

ALLEN, Charles R. The instructor, the man and the job: A hand book for instructors of industrial and vocational subjects. Philadelphia: Lippincott, 1919.

BRÖCKLING, Ulrich. The entrepreneurial self: Fabricating a new type of subject. London: Sage, 2016.

DELORS, Jacques et al. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: MEC/Unesco, 2003.

FAURE, Edgar et al. Aprender a ser: la educación del futuro. Madrid: Alianza/Unesco, 1973.

HUTZINGER, Jim. As raízes do Lean. 2005. Disponível em: http://www.lean.org.br/artigos/97/asraizes-do-lean.aspx. Acesso em: 15 jan. 2016.

JAPPE, Anselm. A decomposição do capitalismo e de suas críticas. São Paulo: Hedra, 2013.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Planta, 2004.

LAVAL, Christian; DARDOT, Pierre. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

MANACORDA, Mario Alighiero. Marx e a pedagogia moderna. São Paulo: Alínea, 2007.

MARI, Cezar Luiz de; GRADE, Marlene. Reformas da educação superior: banco mundial, conhecimento e consensos ativos. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 1, n. 2, p. 65-79, 2011.

MORGADO, Suzana Pinguello; LARA, Ângela Mara de Barros. Estudo e Diagnóstico da Unesco: serviços e atendimento para crianças de 0 a 6 anos no Brasil. Revista Eletrônica de Educação, Londrina, Ano IV, n. 8, p. 1-12, jan./jul. 2011.

MUELLER, Rafael Rodrigo. Tecnologias gerenciais, educação e capital. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 54, p. 739-760, set. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-4782013000300012&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 28 fev. 2016.

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO – OCDE. Perspectivas da OCDE sobre as Competências para 2013: primeiros resultados do estudo sobre as competências de adultos. São Paulo: Fundação Santillana, 2014. Disponível em:

moderna.com.br/lumis/portal/file/fileDownload.jsp?fileId=8A8A8A8246D8770E0146DEB4A9AE413D>. Acesso em: 20 abr. 2015

RODRIGUES, Marilda Merência. A noção de Educação ao longo da vida como eixo orientador das políticas de educação para jovens e adultos. Cadernos ANPAE, Florianópolis, v. 8, p. 1-18, 2009. Disponível em: <http://www.gepeto.ced.ufsc.br/index.php/artigos/viewdownload/21-

artigos/102-a-nocao-de-educacao-ao-longo-da-vida-como-eixo-orientador-das-politicas-deeducacao-para-jovens-e-adultos.html>. Acesso em: 15 abr. 2015.

SCHULTZ, Theodore W. O capital humano: investimentos em educação e pesquisa. Rio de Janeiro:Zahar, 1971.

SHIROMA, Eneida O. Sentidos da descentralização nas propostas internacionais para aeducação. In: BORGES, Liliam Faria Porto; MAZZUCO, Neiva Gallina (Org.). Democracia e políticas sociais na América Latina. São Paulo: Xamã, 2009. v. 1000, p. 179-192.

SISTEMA NACIONAL DE APRENDIZAGEM INDUSTRIAL – SENAI. Série metódica ocupacional (SMO): o ensino profissional para o aprender fazendo. São Paulo: Senai-SP, 2012. 160 p. (Engenharia da Formação Profissional).

WERTHEIN, Jorge. Fundamentos da nova educação. Brasília: Unesco, 2000.

Published

2017-05-30

How to Cite

Mueller, R. R. (2017). The new (old) educational paradigm for the 21st century. Cadernos De Pesquisa, 47(164), 670–686. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3906

Issue

Section

Articles