Black students’s access to higher education: The case of UFCSPA
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v34.9938Keywords:
Affirmative Action, Quota System, Higher EducationAbstract
The present study seeks to understand the impact of affirmative action policies on higher education. In this sense, three objectives guided the study: to evaluate the distribution of black students per course at the Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre; to compare the percentage of black students enrolled per course with the group’s proportion in the state of Rio Grande do Sul; and to analyze the distribution of black students per course in wide competition. Data were submitted to descriptive statistics and revealed an increase in participation of black students in all courses and at levels higher than the participation of this population in the state and that the end of Law n. 12.711/2012 will have an immediate impact of reducing enrollments of black students.
Downloads
References
Aiyar, S., & Ebeke, C. (2020). Inequality of opportunity, inequality of income and economic growth. World Development, 136, Article 105115. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2020.105115 DOI: https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2020.105115
Alves, M. T. G., Soares, J. F., & Xavier, F. P. (2016). Desigualdades educacionais no ensino fundamental de 2005 a 2013: Hiato entre grupos sociais. Revista Brasileira de Sociologia, 4(7), 49-81. http://dx.doi.org/10.20336/rbs.150 DOI: https://doi.org/10.20336/rbs.150
Anjos, G. (2013). A questão “cor” ou “raça” nos censos nacionais. Indicadores Econômicos FEE, 41(1).
Araújo, S. M. de (2021). Ensaio em economia da educação: Desigualdade de oportunidades, família e habilidades socioemocionais [Tese de doutorado]. Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Economia.
Bersani, H. (2018). Aportes teóricos e reflexões sobre o racismo estrutural no Brasil. Revista Extraprensa, 11(2), 175-196. https://doi.org/10.11606/extraprensa2018.148025 DOI: https://doi.org/10.11606/extraprensa2018.148025
Carvalhaes, F., & Ribeiro, C. A. C. (2019). Estratificação horizontal da educação superior no Brasil: Desigualdades de classe, gênero e raça em um contexto de expansão educacional. Tempo Social, 31(1), 195-233. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2019.135035 DOI: https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2019.135035
Corak, M. (2013). Income inequality, equality of opportunity, and intergenerational mobility. Journal of Economic Perspectives, 27(3), 79-102. DOI: https://doi.org/10.1257/jep.27.3.79
Ernica, M., & Rodrigues, E. C. (2020). Desigualdades educacionais em metrópoles: Território, nível socioeconômico, raça e gênero. Educação & Sociedade, 41, Artigo e228514. https://doi.org/10.1590/ES.228514 DOI: https://doi.org/10.1590/es.228514
Ferreira, D., Diniz, G. M., Oliveira, V. R. de, & Gonçalves, F. de O. (2017). Igualdade de oportunidades: Uma análise espacial para os municípios brasileiros a partir do Censo de 2010. Ensaios FEE, 38(1), 75-106.
Goes, E. F., Menezes, G. M. de S., Aquino, E. M. M. L. L., Araújo, T. V. de B., Alves, M. T., Alves, S. V., & Almeida, M. da C. C. de. (2018). Barreiras de acesso à atenção ao aborto inseguro pelas mulheres negras: Evidências do racismo institucional no Brasil. Anais do 8. Congresso Brasileiro de Ciências Sociais e Humanas. Associação Brasileira de Saúde Coletiva (Abrasco). https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/38456
Guerrini, D., Piconi, L., Sturion, L., & Mata, E. (2018). Acesso e democratização do ensino superior com a Lei n. 12.711/12: O câmpus de Londrina da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 99(251), 17-36. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i251.3243 DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i252.3243
Hild, M., & Voorhoeve, A. (2001). Roemer on Equality of Opportunity (Working Papers, n. 1128). California Institute of Technology.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). (2010). Censo 2010. IBGE. https://censo2010.ibge.gov.br/
Karruz, A. (2018). Oferta, demanda e nota de corte: Experimento natural sobre efeitos da Lei das Cotas no acesso à Universidade Federal de Minas Gerais. Dados, 61, 405-462. https://doi.org/10.1590/001152582018157 DOI: https://doi.org/10.1590/001152582018157
Leal, M. do C., Gama, S. G. N. da, Pereira, A. P. E., Pacheco, V. E., Carmo, C. N. do, & Santos, R. V. (2017). A cor da dor: Iniquidades raciais na atenção pré-natal e ao parto no Brasil. Cadernos de Saúde Pública, 33, Artigo e00078816. https://doi.org/10.1590/0102-311X00078816 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311x00078816
Lei n. 12.288, de 20 de julho de 2010. (2010). Institui o Estatuto da Igualdade Racial; altera as Leis n. 7.716, de 5 de janeiro de 1989, 9.029, de 13 de abril de 1995, 7.347, de 24 de julho de 1985, e 10.778, de 24 de novembro de 2003. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12288.htm
Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012. (2012). Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União, (169), 1.
Lei n. 13.409, de 28 de dezembro de 2016. (2016). Altera a Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre a reserva de vagas para pessoas com deficiência nos cursos técnico de nível médio e superior das instituições federais de ensino. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13409.htm
Lewandowski, R. (2012). Voto na arguição de descumprimento de preceito fundamental 186/DF. Notícias STF. https://www.stf.jus.br/arquivo/cms/noticiaNoticiaStf/anexo/ADPF186RL.pdf
Martins, T. C. S. (2014). Determinações do racismo no mercado de trabalho: Implicações na “questão social” brasileira. Temporalis, 14(28), 113-132. DOI: https://doi.org/10.22422/2238-1856.2014v14n28p113-132
Mont’Alvão, A. (2016). As dimensões vertical e horizontal da estratificação educacional. Teoria e Cultura, 11(1), 13-20.
Musumeci, L., Soares, B., & Borges, D. (2005). Raça e gênero no sistema de justiça criminal brasileiro: Perfil dos operadores e da população carcerária. CESeC/Pnud.
Nogueira, L. C. B., & Souza, W. P. S. F. (2022). O papel das circunstâncias no esforço individual observado. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, 23(2), 288-298. https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.com.br/ensino/article/view/9292
Nogueira, O. (2007). Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem: Sugestão de um quadro de referência para a interpretação do material sobre relações raciais no Brasil. Tempo social, 19, 287-308. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-20702007000100015
Oliveira, S. S. (2017). Afiliação universitária: Trajetórias de estudantes cotistas e não cotistas em cursos de alto prestígio social na Universidade Federal da Bahia [Dissertação de mestrado]. Universidade Federal da Bahia.
Osório, R. G. (2003). O sistema classificatório do “cor ou raça” do IBGE (Texto para Discussão, n. 996). Ipea.
Paula, T. F. de. (2015). Análise das escolhas do curso superior pelos certificandos participantes do Enem, que ingressaram em uma IES, por meio do SISU no período 2012-2014 [Dissertação de mestrado profissional]. Universidade Federal de Santa Catarina.
Programa de Combate ao Racismo Institucional (PCRI). (2006). Articulação para o combate ao racismo institucional. Identificação e abordagem do racismo institucional. PCRI.
Ramalho, J. P., Neto. (2008). Farda & cor: Mobilidade nas patentes e racismo na polícia militar da Bahia [Dissertação de mestrado em Estudos Étnicos e Africanos]. Universidade Federal da Bahia.
Rawls, J. (2000). A teoria da justiça. Martins Fontes.
Roemer, J. E. (1998). Equality of opportunity. Harvard University Press. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674042872
Sandel, M. J. (2020). A tirania do mérito: O que aconteceu com o bem comum? José Olympio.
Santos, H., Souza, M. G. de, & Sasaki, K. (2013). O subproduto social advindo das cotas raciais na educação superior do Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 94(237), 542-563. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-66812013000200010
Silva, A. P. (2016). Reforma e seletividade: Fronteiras das desigualdades no acesso à universidade [Tese de doutorado em Sociologia]. Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Instituto de Estudos Sociais e Políticos.
Torche, F. (2014). Intergenerational mobility and inequality: The Latin American case. Annual Review of Sociology, 40(1), 619-642. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-soc-071811-145521
Torche, F. (2015). Intergenerational mobility and equality of opportunity. European Journal of Sociology/Archives Européennes de Sociologie, 56(3), 343-371. https://doi.org/10.1017/S0003975615000181 DOI: https://doi.org/10.1017/S0003975615000181
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).