Evaluation in times of pandemic: an opportunity to recreate the school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v32.8274

Keywords:

Educational Evaluation, Curriculum, Covid-19, Public School

Abstract

Based on contributions from studies that mapped the educational situation in Brazilian municipalities and states in the context of COVID-19, as well as on academic articles dealing with evaluation in this scenario, this article explores possible paths to be taken in the return to in-person activities, particularly those paths pertaining to evaluation and curriculum. Bearing in mind the commitment to promoting quality education for all, ways are discussed that allow recreating the public school, which are expressed in new ways of using school space and time, with the potential to face the historical and brutal economic, social and educational inequality that became strikingly evident with the adoption of “remote education” by education systems and schools in 2020.

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Author Biographies

Cláudia Oliveira Pimenta, Fundação Carlos Chagas (FCC), São Paulo-SP, Brasil

Possui graduação em História (Bacharelado) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1994), graduação em Licenciatura Plena em História - Faculdades Associadas Ipiranga (1997), Mestrado (2012) e Doutorado (2017) em Educação pela Universidade de São Paulo. Atualmente é pesquisadora da Fundação Carlos Chagas e professora de História na rede estadual de São Paulo. Atua, principalmente, nos seguintes temas: política educacional, avaliação educacional, gestão educacional, educação infantil.

Sandra Zákia Sousa, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo-SP, Brasil

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (1975), mestrado em Educação: Currículo, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1986) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1994). Atualmente é professora colaboradora da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política, Planejamento e Avaliação Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: politica educacional, avaliação educacional, avaliação escolar e ensino.

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Published

2021-09-08

How to Cite

Pimenta, C. O., & Sousa, S. Z. (2021). Evaluation in times of pandemic: an opportunity to recreate the school . Estudos Em Avaliação Educacional, 32, e08274. https://doi.org/10.18222/eae.v32.8274

Issue

Section

Thematic Section: Education in Times of Pandemic