Literacy and evaluation in times of covid-19: an analysis with students of Educação de Jovens e Adultos
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v32.8265Keywords:
Adult Education , Assessment, Digital Literacy , Online LearningAbstract
This study aims to analyze the access to remote instruction of Educação de Jovens e Adultos [Youth and Adult Education] (EJA) high school class, implemented in response to Covid-19, and to correlate literacy and assessment practices. The empirical material was produced through observation of the WhatsApp group of the class, a means of communication in non-face-to-face teaching activities. Studies on literacy, assessment and technology are used as a reference, in order to analyze literacy practices and how school assessment is developed within them. The results show that the reasons for life of EJA students and school logics are found in literacy practices, with the regulatory aspects standing out in these logics, with technical and summative assessment predominating, to the detriment of educational aspects.
Downloads
References
ARROYO, Miguel González; GIANNAZI, Carlos; GIANNAZI, Celso; CAVALCANTE, Luciane. A luta pelo direito à educação e a invisibilidade da EJA na pandemia. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=kj1NutSMU9Y. Acesso em: 10 set. 2020.
BOLDARINE, Rosaria de Fátima; BARBOSA, Raquel Lazzari Leite; ANNIBAL, Sérgio Fabiano. Tendências da produção de conhecimento em avaliação das aprendizagens no Brasil (2010-2014). Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 28, n. 67, p. 160-189, 2017.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 23 dez. 1996.
BRASIL. Estatuto da juventude: atos internacionais e normas correlatas. Brasília, DF: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2013.
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 26 jun. 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia [...]. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 62, 17 jun. 2020a. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em: 1 fev. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE n. 5, de 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 63, 4 maio 2020b.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – Inep. Censo da Educação Básica/2020: Resumo Técnico. Brasília, DF: Inep, 2021.
CATELLI JR., Roberto; DI PIERRO, Maria Clara; GIROTTO, Eduardo Donizeti. A política paulistana de EJA: territórios e desigualdades. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 30, n. 74, p. 454-484, maio/ago. 2019.
HAMILTON, Mary. Expanding the new literacy studies: using photographs to explore literacy as social practice. In: BARTON, David; HAMILTON, Mary; IVANIC, Roz (org.). Situated literacies. London: Routledge, 2000.
MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação. Resolução n. 4.234, de 22 de novembro de 2019. Dispõe sobre as matrizes curriculares das escolas da Rede Estadual de Ensino de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, 2019. Disponível em: https://www2.educacao.mg.gov.br/images/documentos/4234-19-r%20-%20Public.%2023-11-19.pdf. Acesso em: 5 fev. 2020.
MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação. Resolução n. 4.310, de 17 de abril de 2020. Dispõe sobre as normas para a oferta de Regime Especial de Atividades Não Presenciais, e institui o Regime Especial de Teletrabalho nas Escolas Estaduais da Rede Pública de Educação Básica e de Educação Profissional, em decorrência da pandemia Coronavírus (COVID-19), para cumprimento da carga horária mínima exigida. Belo Horizonte, MG, 2020a. Disponível em: https://www2.educacao.mg.gov.br/images/documentos/Resolucao%20SEE_N__4310.pdf. Acesso em: 5 fev. 2020.
MINAS GERAIS. Conselho Estadual de Educação. Resolução n. 474, de 8 de maio de 2020. Dispõe sobre a reorganização das atividades escolares do Sistema Estadual de Ensino de Minas Gerais, devido à pandemia COVID-19, e dá outras providências. Belo Horizonte, MG, 2020b. Disponív em: https://cee.educacao.mg.gov.br/index.php/legislacao/resolucoes/send/5-2020/12965-resolucao-cee-474-reorganizacao-calendario-escolar-final-pandemia-covid-19. Acesso em: 5 fev. 2020.
MOREIRA, José António; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela Melaré Vieira. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, 2020.
OLIVEIRA, Raquel Mignoni; CORRÊA, Ygor; MORÉS, Andréia. Ensino remoto emergencial em tempos de Covid-19: formação docente e tecnologias digitais. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, SP, v. 5, e020028, 2020.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. A linguagem dos emojis. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 55, n. 2, p. 379-401, 2016.
RIBEIRO, Vera Masagão; FONSECA, Maria Conceição. Matriz de referência para a medição do alfabetismo nos domínios do letramento e do numeramento. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 21, n. 45, p. 147-165, jan./abr. 2010.
RIBEIRO, Vera Masagão; LIMA, Ana Lúcia D’Império; BATISTA, Antônio Augusto Gomes (org.). Alfabetismo e letramento no Brasil: 10 anos do INAF. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
ROJO, Roxane. O Indicador Nacional de Alfabetismo Funcional (INAF) e os novos letramentos. In: RIBEIRO, Vera Masagão; LIMA, Ana Lúcia D’Império; BATISTA, Antônio Augusto Gomes (org.). Alfabetismo e letramento no Brasil: 10 anos do INAF. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 455-477.
ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. São Paulo: Boitempo, 2020.
SILVA, Assis Leão; GOMES, Alfredo Macedo. Avaliação educacional: concepções e embates teóricos. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 29, n. 71, p. 350-384, maio/ago. 2018.
STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
UNESCO. Reopening schools in Latin America and the Caribbean: key points, challenges, and dilemmas to plan a safe return to in-person classes. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization and the Regional Bureau for Education in Latin America and the Caribbean. 2020a. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375059_eng. Acesso em: 6 fev. 2021.
UNESCO. Abordar as dimensões de gênero da ED/2020/IN3.1 COVID-19 no fechamento das escolas. Nota informativa n. 3.1. 2020b. Disponível em: https://pt.unesco.org/news/unesco-e-covid-19-notas-informativas-educacao. Acesso em: 6 fev. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).