Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v31i78.7624Keywords:
Evaluation of School Performance , Educational Policy , Pedagogical Coordinator , Teacher TrainingAbstract
This article provides pieces of a doctoral research aimed to know and analyze the formative practices employed by pedagogical coordinators of public schools of the state school system in the city of São Paulo. The study used 402 coordinators from elementary and high schools as subjects. Mixed methods (survey, observation and narrative interview) were used as methodological procedures allowing the combination of quantitative and qualitative methods in the research. Among other aspects, the study revealed that the political demands to achieve goals and results in the evaluations influence the pedagogical coordinator performance in the school and condition the teacher training actions.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BAUER, Adriana. Usos dos resultados do Saresp: o papel da avaliação nas políticas de formação docente. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
BAUER, Adriana; PIMENTA, Claudia Oliveira; NETO, João Luiz H.; SOUSA, Sandra Zákia L. Avaliação em larga escala em municípios brasileiros: o que dizem os números? Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 26, n. 62, p. 326-352, maio/ago. 2015.
BONAMINO, Alicia; SOUSA, Sandra Zákia. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373-388, abr./jun. 2012.
BROOKE, Nigel; CUNHA, Maria Amália de A. A avaliação externa como instrumento da gestão educacional dos estados. Estudos & Pesquisas Educacionais, São Paulo, v. 2, p. 17-79, 2011.
BRUNO, Eliane B. G.; CHRISTOV, Luiza H. S. Reuniões na escola: oportunidades de comunicação e saber. In: BRUNO, Eliane B. G.; ALMEIDA, Laurinda, R.; CHRISTOV, Luiza H. S. O coordenador pedagógico e a formação docente. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2003. p. 55-62.
DEMAILLY, Lise C. Modelos de formação contínua e estratégias de mudança. In: NÓVOA, Antônio. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 139-158.
FERNANDES, Maria José da S. A coordenação pedagógica nas escolas estaduais paulistas: resoluções recentes e atuação cotidiana na gestão e organização escolar. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 27, n. 3, p. 361-588, set./dez. 2011.
FERREIRA, Roseli Helena. O Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo – Saresp: uma análise das provas de leitura e escrita da 4ª. série do ensino fundamental. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2007.
FINI, Maria I. Currículo e avaliação: uma articulação necessária a favor da aprendizagem. In: NEGRI, Barjas; TORRES, Haroldo da G.; CASTRO, Maria Helena G. (org.). A educação básica no estado de São Paulo: avanços e desafios. São Paulo: Fundação Seade/FDE, 2014. p. 359-389.
FRANCO, Maria Laura P. B. Análise de conteúdo. Brasília: Líber Livro, 2003.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
GARCÍA, Carlos M. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In: NÓVOA, Antônio. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 51-76.
GATTI, Bernardete A. Avaliação educacional no Brasil: pontuando uma história de ações. Eccos Revista Científica, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 17-41, 2002.
GATTI, Bernardete A. Avaliação e qualidade da educação. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 23., 2007, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Anpae, 2007. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/seminariopde/documentos/processo5-para_saber_mais_bernadete_gatti.pdf. Acesso em: 28 set. 2020.
GATTI, Bernardete A.; BARRETO, Elba S. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: Unesco, 2009.
GIMENES, Nelson; SILVA, Vandré Gomes da; PRÍNCIPE, Lisandra Marisa; LOUZANO, Paula; MORICONI, Gabriela Miranda. Além da prova Brasil: investimento em sistemas próprios de avaliação externa. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 55, p. 12-32, abr./ago. 2013.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MOSCOSO, Javier N. Los métodos mixtos en la investigación en educación: hacia un uso reflexivo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 164, p. 632-649, abr./jun. 2017.
NÓVOA, Antônio. A formação tem que passar por aqui: as histórias de vida no Projeto Prosalus. In: NÓVOA, Antônio; FINGER, Mathias. O método (auto)biográfico e a formação. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2014. p. 143-175.
PESTANA, Maria Inês Gomes S. A experiência em avaliação de sistemas educacionais. Em que avançamos? In: BAUER, Adriana; GATTI, Bernardete A.; TAVARES, Marialva R. (org.). Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil: origem e pressupostos. Florianópolis: Insular Livros; Fundação Carlos Chagas, 2013. p. 117-133. (Ciclo de Debates v. 1).
PLACCO, Vera M. N. S.; ALMEIDA, Laurinda R. S.; SOUZA, Vera L. T. O coordenador pedagógico e a formação de professores: intenções, tensões e contradições. Relatório. São Paulo: Fundação Victor Civita, 2011. Disponível em: http://www.fvc.org.br/pdf/apresentacao-coordenadores-qualitativo.pdf. Acesso em: 18 ago. 2017.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Resolução SE - 88, de 19 de dezembro de 2007. Dispõe sobre a função gratificada de Professor Coordenador. 2008a. Disponível em: http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/88_07.HTM. Acesso em: 10 fev. 2020.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Resolução SE - 90, de 19 de dezembro de 2007. Dispõe sobre função gratificada de Professor Coordenador nas quatro séries finais do ensino fundamental e no ensino médio, em escolas da rede estadual de ensino. 2008b. Disponível em: http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/90_07.HTM. Acesso em: 10 jan. 2020.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: Caderno do Gestor. Gestão do Currículo na Escola. São Paulo: SEE, 2008c. v. 3.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Avaliação da aprendizagem em processo: comentários e recomendações pedagógicas. Subsídios para o professor – Matemática. 1ª série do ensino médio – prova 2. São Paulo: SEE, 2012. Disponível em: https://midiasstoragesec.blob.core.windows.net/001/2019/05/mat-prova2-1-em-comentrios-e-recomendaes.pdf. Acesso em: 11 fev. 2020.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Avaliação da aprendizagem em processo: comentários e recomendações pedagógicas. Subsídios para o professor de Língua Portuguesa. 7º ano /2º semestre. São Paulo: SEE, 2014a.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Aula de trabalho pedagógico coletivo (ATPC) em destaque. São Paulo: Coordenadoria de Gestão da Educação Básica/SEE, 2014b. (Documento Orientador CGEB, n. 20).
SÃO PAULO (Estado) Secretaria da Educação. Gestão em Foco – MMR. 2017. Disponível em: https://www.educacao.sp.gov.br/gestaoemfoco. Acesso em: 10 abr. 2020.
SÃO PAULO (Estado) Secretaria da Educação. Resolução SE n. 18, de 02 de maio de 2019. Dispõe sobre o siglário a ser utilizado, no âmbito da Secretaria de Estado da Educação, pelas unidades que compõem a sua nova estrutura organizacional, e dá providências correlatas. 2019. Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/lise/sislegis/detresol.asp?strAto=201905020018. Acesso em: 10 abr. 2020.
SILVA, Jeanny M. S. Diferentes caminhos para formação docente: estratégias empregadas por coordenadores pedagógicos. 2019. 279f. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.
SILVA, Jeanny M. S.; RABELLO, Kátia M.; ALMEIDA, Laurinda R. As relações interpessoais nos contextos escolares: as várias faces do jogo coletivo. In: PLACCO, Vera M. N. S.; ALMEIDA, Laurinda R. O coordenador pedagógico e a legitimidade de sua atuação. São Paulo: Edições Loyola, 2017. p. 95-116.
SOUSA, Sandra Z.; OLIVEIRA, Romualdo P. Sistemas estaduais de avaliação: uso dos resultados, implicações e tendências. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 141, p. 793-822, set./dez. 2010.
SOUZA, Maria Alba. O uso dos resultados da avaliação externa da escola: relação entre os resultados da avaliação externa e a avaliação interna dos alunos. In: BAUER, Adriana; GATTI, Bernardete A.; TAVARES, Marialva R. (org.). Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil: origem e pressupostos. Florianópolis: Insular Livros; Fundação Carlos Chagas, 2013. p. 163-176. (Ciclo de Debates, v. 1).
SOUZA, Vera L. T.; PETRONI, Ana P.; DUGNANI, Lilian A. C. A dimensão do trabalho coletivo na escola: intervenções com a equipe gestora. In. PLACCO, Vera Maria N. S.; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. O coordenador pedagógico no espaço escolar: articulador, formador e transformador. São Paulo: Loyola, 2015. p. 53-72.
SZEWCZUK, Valéria Nunes F. Formação de professores em ATPC: uma leitura a partir dos dados do Saresp. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2013.
TARDIF, Mauricio; MOSCOSO, Javier N. A noção de “profissional reflexivo” na educação: atualidade, usos e limites. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 48, n. 168, p. 388-411, abr./jun. 2018.
VAILLANT, Denise; MARCELO, Carlos. Ensinando a ensinar. As quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: Editora UTFPR, 2012.
VIANNA, Heraldo M. Avaliações nacionais em larga escala: análises e propostas. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 54, n. 27, p. 41-76, jan./jun. 2003.
VIANNA, Heraldo M. Fundamentos de um programa de avaliação educacional. Brasília: Liber Livro, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).