The hidden face of assessment in Angola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v31i77.6816

Keywords:

Learning Assessment, Angola, Summative Assessment.

Abstract

The aim of this article is to analyze and understand the practices present in the learning assessment processes in Angola. The research was conducted with teachers and students from two secondary schools in the Cabinda province. Questionnaires, interviews, observations and document analysis were used for data collection. The research shows that, although teachers adopt more contemporary assessment concepts, summative assessments in which tests are also used as a form of discipline control predominate in their daily practice. The data show the continuity of assessment practices involving the exchange of grades for money in the surveyed schools, although these practices are on decline for different reasons.

 

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Author Biographies

Miguel Boa Isabel, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte-MG, Brasil

Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais.

Lucíola Licínio Santos, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte-MG, Brasil

Doutorado e pós-doutorado no Departamento de Sociologia do Instituto de Educação da Universidade de Londres e estágio sênior no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Tenho pesquisado, publicado e orientado teses e dissertações no campo do currículo, formação e trabalho docente, bem como das políticas públicas implementadas nesses campos. Professora titular aposentada da FAE/UFMG e, atualmente, professora permanente do Programa de Pós-Graduação da mesma instituição.

Alvanize Valente Fernandes Ferenc, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa-MG, Brasil;

Professora Associada/UFV; Doutora em Educação/ UFSCar e UP/ Porto, Portugal; Pós-doutora/FaE/UFMG. Temas de pesquisa: formação de professores; avaliação e trabalho/condições de trabalho docente.

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Published

2020-11-05

How to Cite

Isabel, M. B., Santos, L. L., & Ferenc, A. V. F. (2020). The hidden face of assessment in Angola. Estudos Em Avaliação Educacional, 31(77), 446–471. https://doi.org/10.18222/eae.v31i77.6816