The hidden face of assessment in Angola
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v31i77.6816Keywords:
Learning Assessment, Angola, Summative Assessment.Abstract
The aim of this article is to analyze and understand the practices present in the learning assessment processes in Angola. The research was conducted with teachers and students from two secondary schools in the Cabinda province. Questionnaires, interviews, observations and document analysis were used for data collection. The research shows that, although teachers adopt more contemporary assessment concepts, summative assessments in which tests are also used as a form of discipline control predominate in their daily practice. The data show the continuity of assessment practices involving the exchange of grades for money in the surveyed schools, although these practices are on decline for different reasons.
Downloads
References
ALVES, Maria Palmira Carlos. Currículo e avaliação: uma perspectiva integrada. Porto: Porto Editora, 2004.
BOA ISABEL, Miguel. Avaliação da aprendizagem dos alunos do ensino secundário em Cabinda/Angola. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.
BOTH, Ivo José. Avaliação: “voz da consciência” da aprendizagem. Curitiba: Intersaberes, 2012.
BOURDIEU, Pierre; SAINT-MARTIN, Monique de. As categorias do juízo professoral. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (org.). Escritos de educação. Tradução: Vera S. V. Fasetti e José Carlos Garcia Durand. 16. ed. Petropólis, RJ: Vozes, 1998. p. 185-216.
BUZA, Alfredo Gabriel; TOMÉ, Jesus António. Rankings académicos no contexto da avaliação das instituições de ensino superior em Angola: desafios para o futuro. In: CALDERÓN, A. Ignácio; WANDERCIL, Marco; MARTINS, Edivaldo Camarotti (org.). Rankings acadêmicos e governança universitária no espaço do ensino superior de língua portuguesa: Angola, Cabo Verde, Macau, Moçambique, Portugal e Brasil. Brasília: Anpae, 2019. p. 61-66.
CAIN, Allan. Women’s tenure rights and land reform in Angola. In: 2019 WORLD BANK CONFERENCE ON LAND AND POVERTY. The World Bank, Washington DC, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Allan_Cain/publication/338416111_Cain_2019_Women%27s_Tenure_Rights_and_Land_Reform_in_Angolapdf/links/5e144cd192851c8364b5fdce/Cain-2019-Womens-Tenure-Rights-and-Land-Reform-in-Angolapdf.pdf. Acesso em: 29 jan. 2020.
CALDERÓN, A. Ignácio; POLTRONIERI, Heloisa. Avaliação da aprendizagem na educação básica: as pesquisas do estado da arte em questão (1980-2007). Revista Diálogos da Educação, Curitiba, v. 13, n. 40, p. 873-893, set./dez. 2013.
CARVALHO, Mark Clark Assen de. Práticas rituais de avaliação e cultura da escola. Rio Branco: Edufac, 2010.
CASTILLO ARREDONDO, Santiago; CABRERIZO DIAGO, Jesús. Avaliação educacional e promoção escolar. São Paulo: Unesp, 2009.
DEMO, Pedro. Avaliação qualitativa. 6. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.
DEPRESBITERIS, Léa. Avaliação educacional em três atos. 4. ed. São Paulo: Senac, 2009.
DEPRESBITERIS, Léa; TAVARES, Marialva R. Diversificar é preciso... instrumentos e técnicas de avaliação da aprendizagem. São Paulo: Senac, 2009.
EDUCAÇÃO prevê exames nacionais a partir deste ano. Jornal de Angola Online, Angola. 17 janeiro 2019. Seção Sociedade. Disponível em: http://jornaldeangola.sapo.ao/sociedade/educacao_preve_exames_nacionais_a_partir_deste_ano. Acesso em: 26 jan. 2020.
FERNANDES, Domingos. Avaliação das aprendizagens: desafios às teorias, práticas e políticas. Lisboa: Texto Editores, 2008.
FERNANDES, Domingos. Avaliação em educação: olhares sobre uma prática social incontornável. Pinhais: Editora Melo, 2011.
FRANCISCO, Roberto Gonçalves. O direito à educação básica em Angola: desafios e problemas à luz do direito internacional dos direitos humanos. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciências Jurídicas) – Centro de Ciências Jurídicas, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.
FRANCO, Maria Laura P. Barbosa. Pressupostos epistemológicos da avaliação educacional. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 70, p. 63-67, ago. 1990.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação: mito e desafio: uma perspectiva construtiva. 41. ed. Porto Alegre: Mediação, 2011.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. 32. ed. Porto Alegre: Mediação, 2012.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA – INE; FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA – UNICEF. MICS – Inquérito de Indicadores Múltiplos: avaliando a situação das crianças e das mulheres angolanas no início do milênio. Luanda: INE/Unicef, 2003.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1994.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MAUSS, Marcel. Ensaio sobre a dádiva: forma e razão da troca nas sociedades arcaicas. Tradução Paulo Neves. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
MAYEMBE, Ndombele. Reforma educativa em Angola: a monodocência no ensino primário em Cabinda. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Belo Horizonte, Belo Horizonte, 2016.
MED suspende exames nacionais. Agência Angola Press - ANGOP, Angola, 8 novembro 2019. Seção Educação. Disponível em: http://www.angop.ao/angola/pt_pt/noticias/educacao/2019/10/45/MED-suspende-exames-nacionais,574e4223-2939-40b6-8f0c-4b850861a03d.html. Acesso em: 26 jan. 2020.
MORALES, Pedro. Avaliação escolar: o quê, como se faz. Tradução: Nicolas Nyimi Campanário. São Paulo: Loyola, 2003.
PETERSON, Domingos. O professor do ensino básico: perfil e formação. São Paulo: Instituto Piaget, 2003.
RAPHAEL, Hélia S.; CARRARA, Kester (org.). Avaliação sob exame. Campinas, SP: Autores Associados, 2002.
SANT’ANNA, Ilza Martins. Por que avaliar? Como avaliar? Critérios e instrumentos. 14. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Virando a escola do avesso por meio da avaliação. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 2009.
VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Portfólio, avaliação e trabalho pedagógico. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).