An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v30i75.6593Keywords:
Solo Taxonomy, Cognitive Development, Evaluation of the EducationAbstract
This study aimed to present the SOLO Taxonomy as a methodological tool in educational assessment and to conduct a review of the literature about its use in educational assessment in Brazil. SOLO is a taxonomy comprised of five hierarchical levels of cognitive complexity:1) prestructural; 2) unistructural; 3) multistructural; 4) relational; and 5) extended abstract. These levels are divided into two categories of learning: surface and deep. The SOLO presents many applications: classroom assessment, large scale assessment, teacher training, item formulation, among others. The reduced number of studies confirms the little use of this taxonomy in Brazil. Thus, our study contribution is to present SOLO and its uses.
Downloads
References
ALMEIDA, C. C. Análise de um instrumento de Letramento Estatístico para o ensino fundamental II. 2010. 107f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Bandeirante de São Paulo, São Paulo, 2010.
AMANTES, A. O entendimento de estudantes do ensino médio sobre sistemas de referência e movimento relativo. 2005. 139f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.
AMANTES, A.; BORGES, O. O uso da Taxonomia SOLO como ferramenta metodológica na pesquisa educacional. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS. Anais [...]. Belo Horizonte: FAEUFMG, 2008, v. único. p. 1-12.
AMANTES, A.; BORGES, O. Identificando fatores que influenciam a aprendizagem a partir da análise do contexto de ensino. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 273-296, ago. 2011. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2011v28n2p273
AMANTES, A.; OLIVEIRA, E. A construção e o uso de sistemas de categorias para avaliar o entendimento dos estudantes. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 14, n. 2, p. 61-79, maio 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172012140204
AMORIM, E. C. S. Avaliação da usabilidade do AVALE-EB para a aprendizagem de variabilidade. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus.
ANDERSON, L. W. et al. A taxonomy for learning, teaching and assessing: a revison of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Nova York: Addison-Wesley Longman, 2001.
BIGGS, J.; COLLIS, K. Evaluating the quality of learning: the SOLO Taxonomy. New York: Academic Press, 1982. 296 p.
BLOOM, B. S. Taxonomy of educational objectives: cognitive domain. London: Longmans Publishing, 1956. 262 p. 1 v.
CINTRA, E. P.; MARQUES JUNIOR, A. C.; SOUSA, E. C. Correlação entre a matriz de referência e os itens envolvendo conceitos de Química presentes no ENEM de 2009 a 2013. Ciência & Educação, Bauru, v. 22, n. 3, p. 707-725, jul./set. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320160030010
FARIAS, F. O.; RIVERA, J. A. O uso do programa Scratch na abordagem dos conceitos iniciais de cinemática para alunos do 1º ano do ensino médio. Revista Amazônica de Ensino de Ciências – Areté, Manaus, v. 9, n. 18, p. 197-215, jan./jul. 2016.
FILIPE, M. A. E. R. A taxonomia SOLO nos Exames Nacionais de Matemática – 9º ano. 2011. 189 f. Dissertação (Ensino de Matemática) – Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2011.
GADÉA, S.; AMANTES, A. Uma ferramenta metodológica para avaliar o entendimento de estudantes das séries iniciais em uma atividade investigativa. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 15., 2014, São Sebastião. Anais [...]. São Sebastião, 2014.
HATTIE, J. A. C.; BROWN, G. T. L. Cognitive processes in asTTle: the SOLO taxonomy. AsTTle Technical Report (University of Auckland/ Ministry of Education), Wellington, v. 43, p. 41, set. 2004
HAYDT, R. C. Avaliação: conceito e princípios. In: HAYDT, R. C. Avaliação do processo ensino- aprendizagem. São Paulo: Ática, 2008, p. 7-15.
IRVINE, J. A comparison of revised Bloom and Marzano’s new taxonomy of learning. Research in Higher Education Journal, Ontário, Canadá, v. 33, p. 16, nov. 2017.
KATAOKA, Y.; VENDRAMINI, C. M. M.; SILVA, C. B. da; OLIVEIRA, M. H. P de. Evidências de validade de uma prova de letramento estatístico: um estudo com estudantes universitários de cursos tecnológicos. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, SP, v. 24, n. 40, p. 873-895, dez. 2011.
LAGUARDIA, J.; MACHADO, R. R. Interação nos ambientes virtuais de aprendizagem: análise de dois fóruns de discussão. RECIIS – Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 37-40, jun. 2009. DOI: https://doi.org/10.3395/reciis.v3i2.219pt
LIMA, M. S. Manipulação de imagens astronômicas com o uso Aladin para o ensino de Astronomia. 2015. Dissertação (Mestrado em Ensino de Astronomia) – Departamento de Física, Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana. 2015.
MARZANO, R. J. Designing a new taxonomy of educational objectives. Thousand Oaks: Corwin, 2000. 160 p.
MERLIN, F. K.; PEREIRA,V. L. D. V. Análise do delineamento das competências para o desenvolvimento sustentável e da educação em engenharia sob uma perspectiva construtivista. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 43., 2015, Mauá. Anais [...]. Mauá, 2015.
ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. Assessment and analytical framework: Science, Reading, Mathematic, Financial Literacy and collaborative problem solving. Paris: PISA, OECD Publishing, 2017. 262 p.
RODA, A. M. B. Modificação da abordagem à leitura: uma experiência de caso único. 2012. 127 f. Dissertação (Mestrado Integrado em Psicologia) – Universidade de Lisboa, Lisboa, 2012.
SANTOS, F. B. Análise da construção de pictogramas 3D no contexto da aprendizagem de probabilidade por estudantes cegos e videntes. 2014. 107f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2014.
SANTOS, M. E.; MENDONÇA, A. P. Aplicação da robótica educacional no ensino das relações métricas do triângulo retângulo. Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 14, n. 2, p. 11, dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.70638
SILVA, C. B.; KATAOKA, V. Y.; CAZORLA, I. M. Linguagem, estratégia e nível de raciocínio de variação dos alunos do ensino fundamental II. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, SP, v. 24, n. 39, p. 515-536, ago. 2011.
VITA, A. C.; KATAOKA, V. Y.; CAZORLA, I. A construção de pictogramas por alunos cegos. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 5., 2012, Petrópolis. Anais [...]. Petrópolis, 2012.
WEBB, N. L. Criteria for alignment of expectations and assessments in mathematics and science education. Washington, 1997. Disponível em: http://facstaff.wceruw.org/normw/WEBBMonograph6criteria. pdf. Acesso em: 13 nov. 2019.
WEBB, N. L. Depth-of-knowledge levels for four content areas. 2002. Disponível em: http://facstaff.wcer.wisc.edu/normw/All%20content%20areas%20%20DOK%20levels%2032802.pdf. Acesso em: 13 nov. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).