Higher education evaluation systems in Portugal and Brazil

Authors

  • Edilene Rocha Guimarães Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE), Recife-PE, Brasil
  • Manuela Esteves Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (IE/ULisboa), Lisboa, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.5200

Keywords:

Evaluation Systems, Higher Education, Curriculum, Initial Teacher Education.

Abstract

The article presents a study comparing Portugal and Brazil's higher education evaluation systems and their influences on initial teacher education curricula. We used a qualitative methodology to analyze how the evaluation systems provide a basis for higher education and supervision processes in order to promote improvement in education quality and the valuing of institutional identities. Results indicate that external evaluation processes have influenced the curricula as they underline the positive aspects and strengths of teacher education programs, thus reinforcing current curricular practices and concepts. We conclude that as regulation and supervision processes build on evaluation results that promote institutional identities, they create political strategies that foster institutional management’s accountability for improving the quality of initial teacher education.

 

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Author Biographies

Edilene Rocha Guimarães, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE), Recife-PE, Brasil

Pós-doutorada em Educação pela Universidade de Lisboa (ULisboa), Doutorada em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professora Titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE) e do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). Líder do Grupo de Pesquisa Formação Integral e Cidadania IFPE/CNPq.

Manuela Esteves, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (IE/ULisboa), Lisboa, Portugal

Doutorada em Ciências da Educação pela Universidade de Lisboa (ULisboa). Professora Auxiliar Aposentada do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (IE-ULisboa) e Colaboradora no Programa de Doutoramento e Pós-doutoramento em Educação. Investigadora da Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação (UIDEF), Grupo de Currículo e Formação de Professores.

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Published

2018-12-20

How to Cite

Guimarães, E. R., & Esteves, M. (2018). Higher education evaluation systems in Portugal and Brazil. Estudos Em Avaliação Educacional, 29(72), 596–630. https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.5200