Factors related to school delay in the state of Minas Gerais

Authors

  • Josiane Souza de Paula Instituto de Economia e Relações Internacionais, Universidade Federal de Uberlândia (IERI/UFU), Uberlândia-MG, Brasil
  • Ana Maria de Paiva Franco Instituto de Economia e Relações Internacionais, Universidade Federal de Uberlândia (IERI/UFU), Uberlândia-MG, Brasil
  • José Waldemar da Silva Faculdade de Matemática, Universidade Federal de Uberlândia (Famat/UFU), Uberlândia-MG, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.4928

Keywords:

Grade Repetition, Hierarchical Logistic Model, Prova Brasil, Minas Gerais

Abstract

This article aims to analyze the main factors related to school delay in the State of Minas Gerais. We applied Hierarchical Logistic Models, based on data from Prova Brasil 2013 for 5th and 9th graders, to identify whether there are differences between the factors associated with school delay in the early and final years of elementary education. Results show that student characteristics and school factors are related to the probability of school retention, with regional differences in this regard. Results also show that the greatest chance of age-grade mismatch is for non-white male students, who also work part- or full-time and attend heterogeneous classes in schools with programs to reduce dropout rates. In addition, the performance of retained students seems to be harmed more in some schools than in others, depending on students’ socioeconomic level.

 

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Author Biographies

Josiane Souza de Paula, Instituto de Economia e Relações Internacionais, Universidade Federal de Uberlândia (IERI/UFU), Uberlândia-MG, Brasil

Doutora em Economia (2017) e Bacharel em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Uberlândia (2010). Mestre em Economia pela Universidade Federal de Viçosa (2013). A linha de investigação atual tem enfoque em Desenvolvimento Econômico e Políticas Públicas, atuando principalmente nos seguintes temas: Modelos Econômicos Aplicados, Comércio Internacional e Economia Rural.

Ana Maria de Paiva Franco, Instituto de Economia e Relações Internacionais, Universidade Federal de Uberlândia (IERI/UFU), Uberlândia-MG, Brasil

Professora Adjunta do Instituto de Economia da Universidade Federal de Uberlândia. Possui graduação em Economia pela Universidade Estadual de Campinas (1998), mestrado em Economia pela Universidade de Brasília (2002) e doutorado em Teoria Econômica pelo Instituto de Pesquisas Econômicas da Faculdade de Economia e Administração da Universidade de São Paulo (2009). Suas áreas de interesse são, principalmente: Economia Social Aplicada, Economia da Educação, Avaliação de Impacto de Políticas e Microeconometria.

José Waldemar da Silva, Faculdade de Matemática, Universidade Federal de Uberlândia (Famat/UFU), Uberlândia-MG, Brasil

Atualmente é professor da Faculdade de Matemática da Universidade Federal de Uberlândia (FAMAT/UFU). Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal de Uberlândia (2001), mestrado em Estatística e Experimentação Agropecuária pela Universidade Federal de Lavras (2004) e doutorado em Estatística e Experimentação Agropecuária pela Universidade Federal de Lavras (2008). Tem experiência em Ciências Exatas Aplicda à Agricultura, atuando principalmente nos seguintes temas: estatística, estatística experimental e inferëncia bayesiana.

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Published

2021-05-21

How to Cite

Paula, J. S. de, Franco, A. M. de P., & Silva, J. W. da. (2021). Factors related to school delay in the state of Minas Gerais. Estudos Em Avaliação Educacional, 29(72), 886–917. https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.4928