Class council with student participation: understandings about learning evaluation

Authors

  • Rubia Cavalcante Vicente Magnata Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Recife-PE, Brasil
  • Ana de Fátima Pereira de Sousa Abranches Programa de Pós-Graduação em Educação, Culturas e Identidades (PPGECI), Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) e Fundação Joaquim Nabuco (Fundaj), Recife-PE, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.4907

Keywords:

Class Council, Student Participation, Learning Assessment, Teacher-Student Relationship

Abstract

This article aims to analyze student participation in class councils and its possible meaning for learning evaluation. It was based on the understanding that such participation and interaction with teachers in this context can constitute an essential element which favors student autonomy and development, as well as other learning and evaluation practices. Based on qualitative research, a case study was carried out in a school with a class council having student participation. The understandings of the subjects in the class council reveal that student participation can provide a more horizontal relationship, dialogue and negotiation between teachers and students. This favors reflections and changes in the subjects that comprise the teaching and learning process.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rubia Cavalcante Vicente Magnata, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Recife-PE, Brasil

Mestre em Educação, Culturas e Identidades- UFRPE/Fundaj

Ana de Fátima Pereira de Sousa Abranches, Programa de Pós-Graduação em Educação, Culturas e Identidades (PPGECI), Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) e Fundação Joaquim Nabuco (Fundaj), Recife-PE, Brasil

Doutora em Educação - Coordenadora do Mestrado em Educação, Culturas e Identidades/Fundaj

 

References

ÁLVAREZ MÉNDEZ, Juan Manuel. Avaliar para conhecer, examinar para excluir. Tradução de Magda Schwartzhaupt Chaves. Porto Alegre: Artmed, 2002.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. ed. revista e actualizada. Lisboa, Portugal: Edições 70, LDA, 2009.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

CRUZ, Carlos Henrique Carrilho. Conselho de classe: espaço de diagnóstico da prática educativa escolar. 3. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2015.

DALBEN, Ângela Imaculada Loureiro de Freitas. Conselhos de classe e avaliação: perspectivas na gestão pedagógica da escola. Campinas, SP: Papirus, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 59. ed. rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Tradução de Patrícia C. Ramos. Porto Alegre: Artmed, 2001.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. 33. ed. Porto Alegre: Mediação, 2014.

LUCK, Heloísa. A gestão participativa na escola. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. (Séries Cadernos de Gestão).

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 19. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

MAGNATA, Rubia Cavalcante Vicente; SANTOS, Ana Lúcia Félix dos. Avaliação formativa da aprendizagem: a experiência do conselho de classe. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 26, n. 63, p. 768-802, set./dez. 2015. PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens – entre duas lógicas. Tradução de Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

SANTOS, Almir Paulo dos. Aluno sujeito da avaliação: conselho de classe participativo como instância de reflexão. Roteiro, Joaçaba, SC, v. 35, n. 2, p. 299-318, jul./dez. 2010. Disponível em: <http://www.periodicos.capes.gov.br>. Acesso em: 11 fev. 2016.

SILVA, Janssen Felipe da. Avaliação educacional do trabalho pedagógico docente: fundamentos teóricos e implicações metodológicas. In: CRUZ, Fátima Maria Leite (Org.). Teorias e práticas em avaliação. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2010.

Published

2021-05-21

How to Cite

Magnata, R. C. V., & Abranches, A. de F. P. de S. (2021). Class council with student participation: understandings about learning evaluation. Estudos Em Avaliação Educacional, 29(72), 738–773. https://doi.org/10.18222/eae.v29i72.4907

Most read articles by the same author(s)