Do public university quotas lower the quality of entrants?

Authors

  • Lara Vilela Secretaria de Educação de Pernambuco
  • Thiago Yudi Tachibana Fundação Getúlio Vargas (FGV), São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Naercio Menezes Filho Universidade de São Paulo USP, São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Bruno Komatsu Universidade de São Paulo USP, São Paulo, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v28i69.4427

Keywords:

Quotas, Public Universities, Public Policy, Academic Performance.

Abstract

This article uses microdata from the National High School Exam (Enem) and the Higher Education Census to make simulations of the effects of quotas, and quantifies and qualifies their estimated effects on the access of students to federal universities, including the distribution of Enem scores as well as the cutoff and average scores for quota and non-quota students. The results show that the greater diversity (in terms of public school, poor and minority students) in federal universities caused by the introduction of the quota system has not led to the admission of students with significantly lower scores when compared to the scenario without quotas. This is due to the existence of potential quota students whose scores are in the highest score decile in sufficient numbers to fill the reserved places.

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Author Biographies

Lara Vilela, Secretaria de Educação de Pernambuco

Trainee de Gestão Pública do Vetor Brasil, Recife, Pernambuco, Brasil

Thiago Yudi Tachibana, Fundação Getúlio Vargas (FGV), São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutorando da Escola de Economia de São Paulo (EESP) da Fundação Getúlio Vargas (FGV), São Paulo, São Paulo, Brasil 

Naercio Menezes Filho, Universidade de São Paulo USP, São Paulo, São Paulo, Brasil

Coordenador do Centro de Políticas Públicas (CPP) do Insper. Professor da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP), São Paulo, São Paulo, Brasil

Bruno Komatsu, Universidade de São Paulo USP, São Paulo, São Paulo, Brasil

Assessor de Pesquisas do Centro de Políticas Públicas (CPP) do Insper. Doutorando da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP), São Paulo, São Paulo, Brasil

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Published

2017-12-13

How to Cite

Vilela, L., Tachibana, T. Y., Menezes Filho, N., & Komatsu, B. (2017). Do public university quotas lower the quality of entrants?. Estudos Em Avaliação Educacional, 28(69), 652–684. https://doi.org/10.18222/eae.v28i69.4427