A multilevel analysis of students’ transition from technical courses to higher education

Authors

  • Paula Elizabeth Nogueira Sales Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil
  • Rosemary Dore Heijmans Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil
  • Carlos Eduardo Guerra Silva Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.4095

Keywords:

Educational Transition • Vocational Education • Higher Education • Multilevel Analysis.

Abstract

This article examines factors related to students and the school context associated with the transition from secondary technical schools to higher education. A survey was conducted with 1,570 students who completed or abandoned technical courses between 2006 and 2010, in 37 Federal Institutions of Vocational Education of Minas Gerais. Data were analyzed by means of a hierarchical statistical model comprising three levels: students, technical courses and vocational education institutions. The results show that the transition to higher education is linked to students’ personal, socioeconomic, professional and academic factors, as well as to courses and technical institutions (secondary school completed at the same institution of vocational education, and location of institution). The results contribute to the reflection on strategies and policies to improve the quality of technical education and access to higher education.

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Author Biographies

Paula Elizabeth Nogueira Sales, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Doutora em Educação pela UFMG (2014), com estágio doutoral na Simon Fraser University (Canadá). Mestre em Educação pela PUC Minas (2010) e graduada em Letras pela UFMG (2003). Atualmente, realiza residência pós-doutoral na Faculdade de Educação da UFMG na linha de pesquisa Política, Trabalho e Formação Humana, com apoio da CAPES. Seus estudos abordam políticas educacionais, educação profissional, ensino superior, internacionalização da educação e métodos científicos.

Rosemary Dore Heijmans, Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Rosemary Dore é Professora Titular da Faculdade de Educação da UFMG. Concluiu o doutorado em Educação na PUC-SP (1991) e o mestrado em Educação na UFMG (1982). Realizou dois programas de pós-doutorado: o primeiro no Istituto di Scienze Filosofiche e Pedagogiche da Universidade de Urbino, na Itália, entre 2000 e 2001; o segundo na Universidade Ca' Foscari de Veneza (Itália), entre 2005 e 2006. Atualmente, é líder dos grupos de pesquisa “Rede Ibero-Americana de Estudos sobre Educação Profissional e Evasão Escolar (RIMEPES)” e “Sétima Arte de Cinema e Educação”, que integram o Diretório dos Grupos de Pesquisa no Brasil (CNPq). Orienta teses de doutorado, dissertações de mestrado e iniciação científica.

Carlos Eduardo Guerra Silva, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Carlos Eduardo Guerra Silva é doutor em Administração pela UFMG, com estágio doutoral realizado na Universidade Simon Fraser (Canadá). Atualmente, é pesquisador de Pós-doutorado na Faculdade de Educação da UFMG. É avaliador das revistas científicas Organizações & Sociedade e Gestão & Sociedade. Seu trabalho foca a gestão de organizações da sociedade civil, educação, vídeo e métodos mistos (qualitativos e quantitativos).

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Published

2017-12-13

How to Cite

Sales, P. E. N., Heijmans, R. D., & Silva, C. E. G. (2017). A multilevel analysis of students’ transition from technical courses to higher education. Estudos Em Avaliação Educacional, 28(69), 896–925. https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.4095