Social quality indicators of public schools: advancing in the assessment field

Authors

  • Mara Regina Lemes De Sordi Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP
  • Sara Badra de Oliveira Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP
  • Margarida Montejano da Silva Secretaria Municipal de Educação de Campinas/SP
  • Regiane Helena Bertagna Universidade Estadual Paulista/UNESP/Rio Claro/SP Instituto de Biociências/Departamento de Educação
  • Adilson Dalben Faculdade SESI-SP de Educação; UNISAL

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v27i66.4073

Keywords:

Educational Indicators, Social Quality, Large- Scale Multidimensional Assessment, Participatory Institutional Assessment.

Abstract

A large-scale multidimensional assessment model based on the social quality of public schools is the focus of this study developed alongside the Observatório de Educação. The voice of teachers and managers captured via a focus group was contrasted with the theoretical framework of human training, generating an instrument containing indicators arranged in a Likert-type scale, which was answered by 846 municipal teachers. The statistically processed data showed schools that work towards social quality without losing their identity in the different dimensions. This study is intended to be used as a way to collaborate with the advances in the field of educational measures in order to prevent the reductionism of the uni/bidimensional indexes. Such advances do not disregard institutional participatory evaluation, which is seen as a strategic instance that enables the school to address its practices and deliberate about the new challenges in the fight for social quality.

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Author Biographies

Mara Regina Lemes De Sordi, Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP

Profa. Dra. Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP 

Profa. Dra. no Programa de Pós-Graduaçao em Educaçao da Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP  

Sara Badra de Oliveira, Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP

Doutoranda da Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP

Margarida Montejano da Silva, Secretaria Municipal de Educação de Campinas/SP

Supervisora de Ensino na Secretaria Municipal de Educação de Campinas/SP

Doutora pela Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP 

Regiane Helena Bertagna, Universidade Estadual Paulista/UNESP/Rio Claro/SP Instituto de Biociências/Departamento de Educação

Profa. Dra. Departamento de Educação/UNESP/IB/Rio Claro/SP 

Profa. Dra. no Programa de Pós-Graduaçao em Educaçao do Departamento de Educação/UNESP/IB/Rio Claro/SP 

Adilson Dalben, Faculdade SESI-SP de Educação; UNISAL

Faculdade SESI-SP de Educação; UNISAL

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Published

2016-12-22

How to Cite

De Sordi, M. R. L., Oliveira, S. B. de, Silva, M. M. da, Bertagna, R. H., & Dalben, A. (2016). Social quality indicators of public schools: advancing in the assessment field. Estudos Em Avaliação Educacional, 27(66), 716–753. https://doi.org/10.18222/eae.v27i66.4073