Social quality indicators of public schools: advancing in the assessment field
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v27i66.4073Keywords:
Educational Indicators, Social Quality, Large- Scale Multidimensional Assessment, Participatory Institutional Assessment.Abstract
A large-scale multidimensional assessment model based on the social quality of public schools is the focus of this study developed alongside the Observatório de Educação. The voice of teachers and managers captured via a focus group was contrasted with the theoretical framework of human training, generating an instrument containing indicators arranged in a Likert-type scale, which was answered by 846 municipal teachers. The statistically processed data showed schools that work towards social quality without losing their identity in the different dimensions. This study is intended to be used as a way to collaborate with the advances in the field of educational measures in order to prevent the reductionism of the uni/bidimensional indexes. Such advances do not disregard institutional participatory evaluation, which is seen as a strategic instance that enables the school to address its practices and deliberate about the new challenges in the fight for social quality.Downloads
References
ALMEIDA, A. C. O efeito do contexto e posição da pergunta no questionário sobre o resultado da medição. Opinião Pública, Campinas, SP, v. 8, n. 2, p. 328-339, out. 2002.
ARROYO, M. Revendo os vínculos entre trabalho e educação: elementos materiais da formação humana. In: SILVA, T. T. da (Org.). Trabalho, educação e prática social. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991. p. 163-216.
ARROYO, M. O direito à educação e a nova segregação social e racial: tempos insatisfatórios? Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 3, n. 3, p. 15-47, jul./ set. 2015.
BAKER, E. L. et al. Problems with the use of student test scores to evaluate teachers. Economic Policy Intitute, Washington, Briefing Paper 278, ago. 2010. Disponível em: <http://epi.3cdn.net/b9667271ee6c154195_t9m6iij8k.pdf>. Acesso em: 11 nov. 2010.
BARROSO, J. A formação dos professores e a mudança organizacional das escolas. In: FERREIRA, N. S. C. (Org.). Formação continuada e gestão da educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006. p. 117-143.
BRYK, A.; SCHNEIDER, B. Trust in schools: a core resource for improvement. New York: Russell Sage Foundation, 2002.
CALDART, R. Pedagogia do Movimento Sem Terra. São Paulo: Expressão Popular, 2000. CHETTY, Raj; FRIEDMAN, John N.; ROCKOFF, Jonah E. The Long-Term Impacts of Teachers: Teacher Value-Added and Student Outcomes in Adulthood. NBER Working Paper. Cambridge. n. 17699, 2011.
CURI, A. Z.; SOUZA, A. P. Medindo a qualidade das escolas: evidências para o Brasil. Economia Aplicada, Ribeirão Preto, v. 19, n. 3, p. 541-574, jul./set. 2015.
DALBEN, A. Avaliação institucional participativa na educação básica: possibilidades, limitações e potencialidades. 2008. 243 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.
DALBEN, A. Fatores associados à proficiência em leitura e matemática: uma aplicação do modelo linear hierárquico com dados longitudinais do Projeto GERES. 2014. 482 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.
DALBEN, A.; ALMEIDA, L. C. Para uma avaliação de larga escala multidimensional. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 26, n. 61, p. 12-28, jan./abr. 2015.
DALBEN, A. et al. Elaboração de instrumento para o constructo qualidade social sob o olhar do professor da educação básica. Relatório de Pesquisa. Campinas, SP: LOED/FE/Unicamp, 2016.
DANCEY, C. P.; REIDY, J. Estatística sem matemática para psicologia usando SPSS para Windows. Porto Alegre: Artes Médicas, 2006.
FACCENDA, O.; DALBEN, A.; DE FREITAS, L. C. Capacidade explicativa de questionários de contexto: aspectos metodológicos. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 92, n. 231, maio/ago. 2011.
FERNANDES, N. S. et al. Qualidade de ensino: um problema a ser tratado de forma multidimensional. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE PESQUISA OPERACIONAL, 42, 2010, Bento Gonçalves. Anais... Bento Gonçalves, RS, 2010.
FREINET, C. A educação do trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
FREITAS, L. C. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas, SP: Papirus, 1995.
FREITAS, L. C. Qualidade negociada: avaliação e contra-regulação na escola pública. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 26, n. 92, p. 911-933, out. 2005.
FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público da educação. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr./jun. 2012.
FREITAS, L. C. et al. Avaliação e políticas públicas: ensaios contrarregulatórios em debate. Campinas, SP: Leitura Crítica, 2013.
GÜNTHER, H. Como elaborar um questionário. Brasília, DF: Laboratório de Psicologia Ambiental, 2003.
HAIR, J. F. et al. Análise multivariada de dados. 6. ed. Porto Alegre: Bookman, 2009. HANUSHEK, E.; RAYMOND, M. Improving educational quality: how best to evaluate our schools? In: KODRZYCKI, Y. (Ed.). Education in the 21st century: meeting the challenges of a changing world. Boston, MA: Federal Reserve Bank of Boston, 2003. p. 193-236.
LAVIGNE, Alyson; GOOD, Leah Thomas L. Teacher and student evaluation: moving beyond the failure of school reform. New York: Routledge, 2013.
MADAUS, G; RUSSEL, M; HIGGINS, J. The paradoxes of high stakes testing: how they affect students, their parents, teachers, principals, schools, and society. Charlotte, NC: IAP, 2009.
MANACORDA, M. A. Marx e a pedagogia moderna. 2. ed. Campinas, SP: Alínea, 2010.
MENEGÃO, R. C. S. G. Impactos da avaliação externa no currículo escolar: percepções de professores e gestores. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.
MURILLO, F. J. Um panorama da pesquisa ibero-americana sobre a eficácia escolar. In: BROOKE, N.; SOARES, J. F. Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008. p. 466-481.
NEAL, D.; SCHANZENBACH, D. W. Left behind by design: proficiency counts and test-based accountability. The Review of Economics and Statistics, Massachusetts, v. 2, n. 2, p. 263-283, May 2010.
PARO, V. H. Educação para a democracia: o elemento que falta na discussão da qualidade do ensino. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 13, n. 1, p. 23-38, 2000.
PASQUALI, L. Psicometria: teoria dos testes na psicologia e na educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.
RAVITCH, D. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Tradução de Marcelo Duarte. Porto Alegre: Sulina, 2011.
SILVA, D.; SIMON, F. Abordagem quantitativa de análise de dados de pesquisa: construção e validação de escala de atitude. Cadernos Ceru, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 11-27, 2005.
SILVA, M. A. da. Qualidade social da educação pública: algumas aproximações. Caderno Cedes, Campinas, SP, v. 29, n. 78, p. 216-226, maio/ago. 2009.
SORDI, M. R. L. Avaliação institucional participativa: contradições emergentes a partir do exame da categoria espaço/tempo. Avaliação: Revista da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior – RAIES, Campinas, SP, v. 11, n. 4, p. 53-62, dez. 2006.
SORDI, M. R. L. Possibilidades e limites da avaliação em larga escala na construção da qualidade da escola pública. Revista Série-Estudos, Campo Grande, MS, n. 33, p. 39-53, jan./jul. 2012.
SORDI, M. R. L. As duas faces da escola improdutiva sob a lógica das avaliações externas. In: ENDIPE, 18, 2016, Cuiabá. Anais... Cuiabá, 2016.
SOUSA SANTOS, B. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2006.
TABACHNICK, Bárbara G.; FIDELL, Linda S. Using multivariate statistics. Northridge, CA: Harper Collins College, 1996.
WORTHINGTON, R.; WHITTAKER, T. Scale development research: a content analysis and recommendations for best practices. The Counseling Psychologist, v. 34, n. 6, p. 806-838, nov. 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).