An analysis of the concepts that permeate the Pronatec professional training

Authors

  • Maria Clarisse Vieira Professora da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UnB); Brasília, Distrito Federal, Brasil
  • Renato Hilário dos Reis Professor da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UnB); Brasília, Distrito Federal, Brasil
  • Julieta Borges Lemes Sobral Doutoranda da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UnB); Brasília, Distrito Federal, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.4023

Keywords:

Youth and Adult Education, Work, Educational Policies, Professional Training.

Abstract

This article aims to understand and discuss some of the main concepts of education and work involving the training of the Brazilian worker based on the analysis of the creation of the Programa Nacional de Acesso ao Ensino Técnico e Emprego [National Program of Technical Education and Employment Access], Pronatec, established in 2011. The text presents a brief account of the ideas involved in the training of the worker at the end of the 1980s and 1990s, amid the drafting and approval of Law 9394/96 instituted by the end of the first decade of the 21st century. The article is based on documentary analysis and on the education laws of that period. It interacts with academic work in the fields of education and work, as well as the education of youth and adults. It examines the extent to which Pronatec strengthens the structural duality of capitalism, or creates emancipative spaces which allow education to be based on the integration between professional and basic training.

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Author Biographies

Maria Clarisse Vieira, Professora da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UnB); Brasília, Distrito Federal, Brasil

Maria Clarisse Vieira  Pedagoga com mestrado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2000) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2006). Professora adjunta da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Brasília, em Brasília DF. E-mail: mclarissev@gmail.com. Coordenadora do Grupo de Ensino-Pesquisa-Extensão em Educação Popular e Estudos Filosóficos e Histórico-Culturais - GENPEX.

Renato Hilário dos Reis, Professor da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UnB); Brasília, Distrito Federal, Brasil

Renato Hilário dos Reis possui Mestrado em Educação pela Universidade de Brasília (1988) e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2000). Atualmente é Professor Associado I da Universidade de Brasília, em Brasília, DF. E-mail: hilárioreis@uol.com.br. É integrante do Grupo de Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação Popular e Estudos Filosóficos e Histórico-Culturais-GENPEX.

Julieta Borges Lemes Sobral, Doutoranda da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UnB); Brasília, Distrito Federal, Brasil

Mestre em Educação (2012) e graduada em Pedagogia (2005) pela Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Doutoranda em Educação no Programa de Pós-graduação da UNB, em Brasília DF. Desde agosto de 2001, integra Grupo de Ensino-Pesquisa-Extensão em Educação Popular e Estudos Filosóficos e Histórico-Culturais - GENPEX. E-mail: jujucampanha@gmail.com. Desde 2005, é servidora pública do Ministério da Educação estando afastada para realização do doutorado em educação pela Faculdade de Educação da Universidade de Brasília.

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Published

2017-04-27

How to Cite

Vieira, M. C., Reis, R. H. dos, & Sobral, J. B. L. (2017). An analysis of the concepts that permeate the Pronatec professional training. Estudos Em Avaliação Educacional, 28(67), 190–213. https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.4023