Higher education dropout: which indicator are we talking about?

Authors

  • Ricardo Ferreira Vitelli Universidade do Vale do Rio dos Sinos
  • Rosangela Fritsch Universidade do Vale do Rio dos Sinos

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v27i66.4009

Keywords:

Educational Indicators, Dropout, Higher Education, Educational Evaluation.

Abstract

This article discusses the educational indicator of higher education dropout in order to distinguish and problematize different conceptions and uses of the term in academic productions. The methodology consisted of a literature review of articles published between 1996 and 2015 that discuss higher education dropout and present a formula to calculate it. It was possible to verify that the use of the term is associated with different perspectives, temporalities, granularities and formulas. Considering this, the use of such an educational indicator for diagnosis, monitoring and assessment of courses, institutions, systems and public policies would require the development of a common concept and formula. Therefore, we highlight the relevance of reviewing this educational indicator in order to avoid the risk of comparisons that would be statistically incomparable.

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Author Biographies

Ricardo Ferreira Vitelli, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doutorando do programa de pós-graduação em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Mestrado em Educação (2013) e especialização em Metodologia do Ensino Superior pela Universidade do Vale do Rio do Sinos - UNISINOS (1987) e graduado em Estatística pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (1984). Atualmente é professor da Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Tem experiência na área de Probabilidade e Estatística, com ênfase em Estatística, atuando principalmente nos seguintes temas: pesquisa de opinião, informática, pesquisa mercadológica, sistemas de informação e satisfação de clientes. Atua no projeto Evasão no Ensino Médio e Superior, no Município de São Leopoldo - RS.

Rosangela Fritsch, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), Professora e pesquisadora dos Programas de Pós-graduação em Educação e Gestão Educacional da Unisinos. Participa como pesquisadora dos Grupos de Pesquisa: Rede Ibero-Americana de Estudos sobre Educação Profissional e Evasão Escolar (RIMEPES) – Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e História, Política e Gestão da Escola Básica - UNISINOS.

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Published

2016-12-22

How to Cite

Vitelli, R. F., & Fritsch, R. (2016). Higher education dropout: which indicator are we talking about?. Estudos Em Avaliação Educacional, 27(66), 908–937. https://doi.org/10.18222/eae.v27i66.4009