Paic and equity in elementary schools in Ceara
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.3761Keywords:
Fairness, Educational Evaluation, Educational Policy, Educational InequalitiesAbstract
The aim of this paper is to verify if the Programa Alfabetização na Idade Certa [Literacy in the Right Age Program] (Paic) has contributed to improving the equity in Ceará’s municipal schools. Equity is defined as a situation in which all students, regardless of their social origin, achieve appropriate results. The evaluation of our results is a pedagogical interpretation that indicates adequate proficiency in the Portuguese language of students in Prova Brasil. We investigated the impact of Paic’s on the probability of students achieving satisfactory performance in Portuguese using the Differences-in-Differences (DID) method. The equity concept, operationalized through DID, led us to conclude that the program improved equity in the analyzed cohort because it increased the proportion of students that reached the adequate level of Portuguese proficiency, especially in schools where the majority of students are poor. The analysis revealed that Paic presented elements aligned with principles of justice which adjust to the objective of equity in elementary school.
Downloads
References
ANGRIST, Joshua D.; PISCHKE, Jörn-Steffen. Mostly harmless econometrics: an empiricist’s companion. Princeton: Princeton University, 2008.
BERNSTEIN, Basil. Classes e pedagogia: visível e invisível. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 49, p. 26-42, maio 1984.
BLUNDELL, Richard; Dias, Monica Costa. Alternative approaches to evaluation in empirical microeconomics. The Journal of Human Resources, Wisconsin, v. 44, n. 3, p. 565-640, Summer 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Saeb 2005: primeiros resultados: médias de desempenho do Saeb 2005 em perspectiva comparada. Fev. 2007. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_basica/prova_brasil_saeb/menu_do_professor/resultados/Saeb_resultados95_05_UF.pdf>. Acesso em: 16 jan. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasília, DF: Inep/MEC, 2015. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/>. Acesso em: 16 jan. 2015.
CAMPOS, Maria Malta. Educação infantil: o debate e a pesquisa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 101, p. 113-127, jul. 1997.
CEARÁ. Secretaria de Estado da Educação. Regime de colaboração para a garantia do direito à aprendizagem: o Programa Alfabetização na Idade Certa (Paic) no Ceará. Fortaleza: SEE, 2012. Disponível em: <http://www.paic.seduc.ce.gov.br/images/biblioteca/livro_regime_de_colaboracao.pdf. Acesso em: 2 mar. 2015.
CEARÁ. Secretaria de Estado da Educação. Ações desenvolvidas (2007/2010). Fortaleza: SEE, 2015a. Disponível em: <http://www.paic.seduc.ce.gov.br/images/PASTA_TATIANA/acoes__paic__2007_a_2011.pdf>. Acesso em: 2 mar. 2015.
CEARÁ. Secretaria de Estado da Educação. Paic – Programa de Alfabetização na Idade Certa. Fortaleza: SEE, 2015b. Disponível em: <http://www.paic.seduc.ce.gov.br/>. Acesso em: 2 mar. 2015.
COSTA, Leandro; CARNOY, Martin. The effectiveness of an early grades literacy intervention on the cognitive achievement of Brazilian students. In: IZA/WORLD BANK CONFERENCE ON EMPLOYMENT AND DEVELOPMENT, 9., 2014, Lima. Disponível em: <http://www.iza.org/conference_files/worldb2014/costa_l10038.pdf>. Acesso em: 16 jan. 2015.
CRAHAY, Marcel. L’école peut-elle-être juste et efficace? De l’égalité des chances à l’égalité des acquis. Belgique: De Boeck, 2000.
DUBET, François. Les dilemmes de la justice. In: DEROUET, Jean-Louis ; DEROUET-BESSON, Jean-Louis. Repenser la justice dans le domaine del’éducation et de la formation. Lyon: PeterLang, 2009. p. 29-46.
GALIANI et al. School decentralization: helping the good get better, but leaving the poor behind. 2008. Disponível em: <http://ssrn.com/abstract=2450613>. Acesso em: 7 dez. 2015.
GUSMÃO, Joana Buarque de; RIBEIRO, Vanda Mendes. Colaboração entre estado e municípios para a alfabetização de crianças na idade certa no Ceará. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 9-34, dez. 2011.
HOLLIDAY, Oscar Jara. Guia para sistematizar experiências. In: CENTRO DE INTERVENÇÃO PARA O DESENVOLVIMENTO AMÍLCAR CABRAL. Sistematização de experiências: aprender a dialogar com os processos. Lisboa: Cidac, 2012. p. 5-35.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Sistema IBGE de Recuperação Automática: Sidra. 2015. Disponível em: <http://www.sidra.ibge.gov.br/>. Acesso em: 16 jan. 2015.
LAVOR, Daniel Campos; ARRAES, Ronaldo de Albuquerque de. Qualidade da educação básica e uma avaliação de política educacional para o Ceará. In: Encontro Economia do Ceará em Debate , 10., 2014, Fortaleza. Anais... Fortaleza, Instituto de Pesquisa e Estratégia Econômica do Ceará –IPECE, 2014.
LEME, Maria Carolina; LOUZANO, Paula; PONCZEK, Vladimir; SOUZA, André Portela. The impact of structured teaching methods on the quality of education in Brazil. Economics of Education Review, Amsterdam, v. 31, n. 5, p. 850-860, Oct. 2012.
PADILHA, Frederica V. Q.; BATISTA, Antônio Augusto Gomes. Evolução dos indicadores educacionais no Ceará: os anos finais do ensino fundamental. São Paulo: Cenpec, 2013. (Informe de Pesquisa, n. 4).
PADILHA, Frederica V. Q. et al. Os municípios e a qualidade das escolas na segunda etapa do ensino fundamental. São Paulo: Cenpec, 2011. (Informe de Pesquisa, n. 1).
PADILHA, Frederica V. Q. et al. Os municípios e a qualidade das escolas na segunda etapa do ensino fundamental: as regularidades e as exceções do desempenho no Ideb. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 23, n. 51, p. 58-81, jan./abr. 2012.
PADILHA, Frederica V. Q. et al. Qualidade e equidade no ensino fundamental público do Ceará. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 81-110, 2013.
RAWLS, John. Justiça como equidade: uma reformulação. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
RIBEIRO, Vanda Mendes. Justiça na escola e regulação institucional de redes de ensino do estado de São Paulo. 2012. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
RIBEIRO, Vanda Mendes. Que princípio de justiça para a educação básica? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 44, n. 154, p. 1094-1109, out./dez. 2014.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Nota técnica preliminar. Metodologia para a obtenção das metas finais e parciais. Todos pela Educação, 2007. Mimeografado.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).