Paic and equity in elementary schools in Ceara

Authors

  • Paula Kasmirski Escola de Economia de São Paulo (EESP)/Fundação Getúlio Vargas (FGV). Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (Cenpec), São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Joana Gusmao Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (Cenpec), São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Vanda Ribeiro Programas de Pós-graduação em Educação e Educação Profissional da Universidade Cidade de São Paulo (Unicid). Pesquisadora do Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (Cenpec), São Paulo, São Paulo, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.3761

Keywords:

Fairness, Educational Evaluation, Educational Policy, Educational Inequalities

Abstract

The aim of this paper is to verify if the Programa Alfabetização na Idade Certa [Literacy in the Right Age Program] (Paic) has contributed to improving the equity in Ceará’s municipal schools. Equity is defined as a situation in which all students, regardless of their social origin, achieve appropriate results. The evaluation of our results is a pedagogical interpretation that indicates adequate proficiency in the Portuguese language of students in Prova Brasil. We investigated the impact of Paic’s on the probability of students achieving satisfactory performance in Portuguese using the Differences-in-Differences (DID) method. The equity concept, operationalized through DID, led us to conclude that the program improved equity in the analyzed cohort because it increased the proportion of students that reached the adequate level of Portuguese proficiency, especially in schools where the majority of students are poor. The analysis revealed that Paic presented elements aligned with principles of justice which adjust to the objective of equity in elementary school.

 

 

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Author Biographies

Paula Kasmirski, Escola de Economia de São Paulo (EESP)/Fundação Getúlio Vargas (FGV). Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (Cenpec), São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutoranda pela EESP/FGV, mestre em Economia pela FEA-Usp e pesquisadora do Cenpec

Joana Gusmao, Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (Cenpec), São Paulo, São Paulo, Brasil

Mestre em Educação pela Feusp e pesquisadora do Cenpec

Vanda Ribeiro, Programas de Pós-graduação em Educação e Educação Profissional da Universidade Cidade de São Paulo (Unicid). Pesquisadora do Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (Cenpec), São Paulo, São Paulo, Brasil.

Doutora em Educação pela Feusp, mestre em Sociologia pela Unicamp, pesquisadora do Cenpec e professora dos Programas de Pós-graduação em Educação e Educação Profissional da Unicid

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Published

2017-12-13

How to Cite

Kasmirski, P., Gusmao, J., & Ribeiro, V. (2017). Paic and equity in elementary schools in Ceara. Estudos Em Avaliação Educacional, 28(69), 848–872. https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.3761