Legislated versus performed: analysis of the raining tasks of the pedagogical coordinator

Authors

  • Laurinda Ramalho de Almeida Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação e vice-coordenadora do Programa de Mestrado Profissional em Educação: Formação de Formadores da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Vera Lucia Trevisan de Souza Programa de Pós-Graduados em Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas), Campinas, São Paulo, Brasil
  • Vera Maria Nigro de Souza Placco Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação e do Programa de Mestrado Profissional em Educação: Formação de Formadores da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v27i64.3647

Keywords:

Pedagogical Coordinator, Professional Development, Task Analysis, Educational Legislation

Abstract

The aim of this text is to analyze the training tasks of the pedagogical coordinator (PC), according to legislation, in relation to the perception of professionals in four public schools – two state and two city schools – in the state of São Paulo. The concepts of Placco, Almeida and Souza (2012) and Roldão (2015) are used as the theoretical references,  to  support  the  concepts  of  training  and  pedagogical  coordination. The procedures adopted for the systematization of the ideas expressed here were documental analysis of the laws and research data extracts, based on questionnaires and interviews conducted in 2010/2011 by the authors of the present text. The analysis of the prescribed and the performed in the daily life of the schools revealed that the coordinators gave priority to the training dimension but, in relation to the activities they performed daily, such prioritization did not occur.

 

 

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Author Biographies

Laurinda Ramalho de Almeida, Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação e vice-coordenadora do Programa de Mestrado Profissional em Educação: Formação de Formadores da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, São Paulo, Brasil

Professora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação e vice-coordenadora do Programa de Mestrado Profissionalem Educação: Formação de Formadores da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Vera Lucia Trevisan de Souza, Programa de Pós-Graduados em Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas), Campinas, São Paulo, Brasil

Professora e coordenadora do Programa de Pós-Graduados em Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas)

Vera Maria Nigro de Souza Placco, Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação e do Programa de Mestrado Profissional em Educação: Formação de Formadores da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, São Paulo, Brasil

Professora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação e do Programa de Mestrado Profissional em Educação: Formação de Formadores da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

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Published

2016-05-20

How to Cite

Almeida, L. R. de, Souza, V. L. T. de, & Placco, V. M. N. de S. (2016). Legislated versus performed: analysis of the raining tasks of the pedagogical coordinator. Estudos Em Avaliação Educacional, 27(64), 70–94. https://doi.org/10.18222/eae.v27i64.3647