External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management

Authors

  • Cristiane Machado Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Cidade de São Paulo (Unicid), São Paulo, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v27i64.3485

Keywords:

External Evaluation, Public Schools, Democratic School Management, Contextual Questionnaire

Abstract

The Prova Brasil, in addition to assess student performance by means of standardized tests, collects data to enable studies of factors associated with student performance using contextual questionnaires. The aim of this article is to explore elements of democratic school management in the responses of directors from the public schools in Guarulhos (SP) in the questionnaire from the 2011 Prova Brasil. There were responses to 227 questionnaires, with 212 multiple-choice questions, from 165 directors of state schools and 62 directors of city schools. The concepts of participation, autonomy and access and permanence were compared to the responses of the directors to questions approaching these themes. The information obtained and analyzed made it possible to understand the forms and contours of democratic management practices or, in some cases, lack thereof, in the daily life of the state and city schools studied.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristiane Machado, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Cidade de São Paulo (Unicid), São Paulo, São Paulo, Brasil

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Cidade de São Paulo (Unicid)

References

BARROSO, João. O reforço da autonomia das escolas e a flexibilização da gestão escolar em Portugal. In: FERREIRA, Naura (Org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

BEISIEGEL, Celso de Rui. Relações entre a quantidade e a qualidade no ensino comum. Ande, São Paulo, n. 1, p. 49-56, 1981.

BONAMINO, Alícia Catalano; SOUSA, Sandra Zákia Lian. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373-388, abr./jun. 2012.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas. Questionários contextuais. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/web/saeb/questionarios- contextuais>. Acesso em: 5 mar. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação; Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Microdados Prova Brasil 2011: manual do usuário. Disponível em: <ftp://ftp.inep.gov.br/microdados/microdados_prova_ brasil_2011.zip>. Acesso em: 05 jan. 2013.

BRASIL. Ministério da Educação; Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Ideb: questionários contextuais. Disponível em:

<http://provabrasil.inep.gov.br/questionarios-contextuais>. Acesso em: 05 dez. 2013.

BORDENAVE, Juan E. Diaz. O que é participação. São Paulo: Brasiliense, 1987. FERNANDES, Reynaldo. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Brasília, DF: Inep, 2007. 26 p. (Textos para Discussão, 26).

FERREIRA, Naura Syria Carapeto (Org.). Gestão da educação: impasses, perspectivas e compromissos. São Paulo: Cortez, 2006.

FRANCO, Creso; FERNANDES, Cristiano; SOARES, José Francisco; BELTRÃO, Kaizô; BARBOSA, Maria Eugênia; ALVES, Maria Tereza Gonzaga. O referencial teórico na construção dos questionários contextuais do Saeb 2001. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 28, p. 39-74, 2003. FREITAG, Barbara. Escola, estado e sociedade. 6. ed. São Paulo: Moraes, 1986.

GRACINDO, Regina Vinhaes. Democratização da educação e educação democrática: duas faces de uma mesma moeda. Ensaio: Avaliação Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 3, n. 7, p. 149-156, abr./jun. 1995.

GUTIERREZ, Gustavo Luis; CATANI, Afrânio Mendes. Participação e gestão escolar: conceitos e potencialidades. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (Org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. São Paulo: Cortez, 2000.

KARINO, Camila Akemi; VINHA, Luís Gustavo do Amaral; LAROS, Jacob Arie. Os questionários do Saeb: o que eles realmente medem? Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 59, p. 270-297, set./dez. 2014.

LIMA, Licínio. A escola como organização educativa: uma abordagem sociológica. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LIMA, Licínio. Organização escolar e democracia radical: Paulo Freire e a governação democrática da escola pública. São Paulo: Cortez, 2000.

LOCATELLI, Iza. Construção de instrumentos para a avaliação de larga escala e indicadores de rendimento: o modelo SAEB. Estudos em Avaliação Educacional, n. 25, p. 03-21, jan./jun., 2002.

MACHADO, Cristiane; ALAVARSE; OCiMAR MunHOz. Avaliar para melhorar a qualidade no ensino? Potencialidades e limites dos questionários contextuais da Prova Brasil. Educação em Revista, Marília, v. 15, n. 1, p. 7-18, jan./jun, 2014.

OLIVEIRA, Romualdo Portela. Da universalização do ensino fundamental ao desafio da qualidade: uma análise histórica. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 661- 690, out. 2007.

OLIVEIRA, Romualdo Portela; ARAUJO, Gilda Cardoso. Qualidade do Ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 28, p. 5-23, jan./abr. 2005.

PARO, Vitor. Gestão democrática da escola pública. 3. ed. São Paulo: Ática, 2008.

São Paulo (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Vida escolar: padronização de documentos escolares. São Paulo: SEE, [201-?]. 110 p.

SOARES, José Francisco. O efeito da escola no desempenho cognitivo de seus alunos. In: MELLO E SOUZA, Alberto (Ed.). Dimensões da avaliação educacional. Petrópolis: Vozes, 2005. p. 174-204.

SOUZA, Ângelo Ricardo. Explorando e construindo um conceito de gestão escolar democrática. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 123-140, dez. 2009.

Published

2016-05-20

How to Cite

Machado, C. (2016). External Evaluation And Public Schools: Elements Of Democratic School Management. Estudos Em Avaliação Educacional, 27(64), 218–240. https://doi.org/10.18222/eae.v27i64.3485